شناسهٔ خبر: 67666572 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

یک مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

اعتبارات دولتی پاسخگوی حفظ و مرمت آثار تاریخی نیست

بیرجند - ایرنا - مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: منابع و اعتبارات دولتی پاسخگوی حفظ، مرمت و احیای بناها و آثار تاریخی و فرهنگی کشور نیست لذا باید از ظرفیت خیرین و بخش خصوصی استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، فریدون فعالی روز یکشنبه در نخستین جلسه انجمن خیرین میراث فرهنگی استان افزود: یکی از دغدغه‌های همیشگی مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کافی نبودن اعتبار و بودجه‌های دولتی است.

وی بیان کرد: اگر نگاه به منابع دولتی باشد نمی‌توان برای آثار تاریخی اقدام خاصی انجام داد این در حالی است که امروز صنعت گردشگری ایران با داشتن ظرفیت‌های فراوان به صنعت نفت و خودرو تنه می‌زند.

مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه همه مردم و اقشار جامعه نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی وظیفه دارند گفت: به همین منظور نخستین بار انجمن خیرین میراث فرهنگی سال گذشته به ابتکار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی راه اندازی شد.

وی هدف این انجمن را صیانت، حفاظت و نگهداشت ابنیه‌ها و آثار تاریخی در سراسر کشور اعلام کرد و افزود: ایجاد زمینه مشارکت خیرین و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی مردم برای حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی ثبت‌شده، مشارکت در راه اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس، اموال منقول فرهنگی و تاریخی و میراث‌ طبیعی کشور از دیگر اهداف تشکیل این انجمن است.

فعالی گفت: اکنون دفتر نمایندگی انجمن خیرین میراث فرهنگی در بسیاری از استان‌ها از جمله مازندران، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان، قزوین، زنجان، قم و اصفهان شکل گرفته و امروز در خراسان جنوبی به عنوان هفدهمین استان شروع به فعالیت کرد.

وی عنوان کرد: امید است با کمک خیرین، مشارکت و همکاری جامعه خیرین بتوانیم آثار میراث فرهنگی استان را در تمامی حوزه‌ها اعم از میراث ملموس و ناملموس و اموال منقول و نامنقول به لحاظ مادی و معنوی حفظ، مرمت و احیا کنیم.

مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: از خیران میراث فرهنگی فقط انتظار مساعدت در منابع مادی نداریم بلکه باید با همت این افراد در جهت معرفی، گسترش و تبیین آثار تاریخی و فرهنگی نیز بکوشیم.

وی یادآور شد: در یک سال گذشته از زمان آغاز فعالیت انجمن خیرین میراث فرهنگی، پروژه‌هایی در استان‌های ایلام و سیستان و بلوچستان تعریف شده تا بناهای تاریخی که از سیل آسیب دید، مرمت شوند.

فعالی گفت: در این زمینه در استان سیستان و بلوچستان ۴۵ میلیارد ریال و ایلام ۲۵ میلیارد ریال توسط خیرین برای مرمت و بازسازی تعریف شده که شروع خوبی است.

وی اضافه کرد: همیشه دغدغه ما این بوده که اعتبارات دولتی کفایت مدیریت حوزه گردشگری را نمی‌کند و برای استفاده از ظرفیت کویر لوت باید سرمایه گذاری لازم در خراسان جنوبی انجام شود تا با ایجاد بناهای مورد نظر خارج از بیابان، گردشگری کویر گسترش یابد.

در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی به عنوان رئیس نمایندگی انجمن خیرین میراث فرهنگی این استان معرفی شد و اعضای انجمن احکام خود را دریافت کردند.

بنابر آخرین آمار رسمی، خراسان جنوبی ۹ اثر جهانی، هزار و ۵۵ اثر ملی، سه هزار و ۶۵۵ اثر شناسایی‌شده دارد و از ۲۶ پایگاه جهانی در کشور، استان خراسان جنوبی دارای چهار پایگاه میراث جهانی و پنج پایگاه ملی است.