شناسهٔ خبر: 67666243 - سرویس فرهنگی
منبع: ایبنا | لینک خبر

مجلۀ علوم انسانی فکرآورد در شماره جدید خود بررسی کرد؛

ایران چیست و ایرانی کیست؟

شماره ششم و هفتم مجله فکرآورد با سردبیری جعفر حسن‌خانی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجلۀ علوم انسانی فکرآورد به منزلگاه ششم و هفتم خود رسید. از محوری‌ترین موضوعات این شماره، تبیین ایدۀ «ایران» است. از مهم‌ترین بخش‌های مجله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پرونده‌ای دربارۀ روشنفکری که در ایران، سانسور شده است

فکرآورد در این شماره، فیلسوفی را محل اعتنای خود قرار داده است که متأسفانه در منابع ترجمه، هیچ توجهی به او نشده است. شاید بتوان بر این نظر بود که آثار این فیلسوف از سوی مترجمان ایرانی، سانسور شده است. پروندۀ «دشمنِ روشنگری» در بخش سیاحت‌نامۀ مجله، اولین پروندۀ فارسی‌زبان دربارۀ فیلسوف آلمانی «یوهان گئورگ هامان» است. این فیلسوف در عصر روشنگریِ اروپا در مقابل روشنگری و پوزیتیویسم ایستاد. هامان، همشهریِ ایمانوئل کانت بود؛ اما در نقطۀ مقابل او ایستاد و تفلسفش در نقد او بود. از نقاط درخشان این پرونده، ترجمۀ مدخل استنفورد دربارۀ هامان با عنوان «روشنگری علیه روشنگری» است. شاید بتوان فکر هامان را بدیلی برای مدرنیست‌ها و پُست‌مدرنیست‌ها دانست. افکار هامان، علیه مدرنیست‌ها است اما پُست‌مدرن نیست. نظرات او راه دیگری را می‌گشاید. فکر او در آرای هگل، هردر، گوته، کی‌یرکگور و … تأثیر بسیاری داشت. یادداشت دبیر پروندۀ سیاحت‌نامه، دکتر محسن سلگی با عنوان «فراروی از دوگانۀ مدرنیسم-پُست‌مدرنیسم» از دیگر مطالب خواندنیِ این پرونده است. خواندن این پرونده به علاقه‌مندان فلسفۀ غرب، پیشنهاد می‌شود.

پرونده‌ای در ستایش و تبیین «ایران»

از مهم‌ترین پرونده‌های این شمارۀ مجله، پروندۀ «کیستیم؟» است. چیستی و معناشناسیِ «ایران»، محور اصلی این پرونده است. در این پرونده، جناب آقای دکتر عبدالمجید مبلغی، استادیار علوم سیاسی در یادداشتی بسیار خواندنی و قابل تأمل با عنوان «ناگزیر و ناگریز از ایران» به زیبایی، معنایِ آفاقی و انفسیِ ایران را شرح داده است. این استاد برجسته، بر این نظر است که «ایران، بخت تاریخی ما برای خودآگاهی است و اگر از مفهوم ایران عبور کنیم، بخت دیگری برای توجه به سوژگی خود در این سطح و قدرت نداریم». در این پرونده، همچنین دکتر محمدحسین مطهری، دانش‌آموختۀ فلسفه، در یادداشتی با عنوان «آیا اسلام برای ما یک امر ملی است؟» تلاش کرده است که پاسخ پدربزرگ شهید خود، آیت‌الله مطهری را به این پرسش، تبیین کند. آقای دکتر محمدعلی فتح‌الهی نیز در یادداشتی، ایدۀ ایران را تدقیق کرده است. در این پرونده، در یادداشتی با عنوان «جنگ به روایتِ دیگر»، سعی شده است از جنگ اعراب و ایرانیان در سدۀ نخست اسلامی، آشنایی‌زدایی شود و روایتِ جدید و بدیع از آن ماجرا ارائه داده شود. دکتر حیدر ولی‌زاده نیز در یادداشتی با عنوان «بازگشت ایران به صحنۀ تاریخ»، معنای ایران در عصر امپراتوری صفویه را مورد توجه قرار داده است.

مهم‌ترین مطلب این پرونده، گفت‌وگویی است با استاد موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. او در این گفت‌وگو، ایرانِ جغرافیایی را گربه دانسته و ایرانِ سیاسی را شیر و ایرانِ فرهنگی را فیل نامیده است. در جریان این گفت‌وگوی خواندنی، استاد نجفی تلاش می‌کند به تناسب، این هر سه را در کنار هم مبتنی بر هویت شیعی، زبان فارسی و تاریخ مشترک به شکلی نظرورزانه تحلیل و تبیین نماید.

ایران چیست و ایرانی کیست؟

یادداشت دیده‌نشده از استاد کریم مجتهدی

به بهانۀ درگذشت استاد بزرگ فلسفه، مجلۀ فکرآورد یادداشت مفصلی از این استاد با عنوان «دربارۀ آرای مردی ایرانی با پاسپورت خارجی» در نقد آرای میرزا ملکم‌خان منتشر کرده است. استاد مجتهدی، این یادداشت را در سال‌های دور پیش از انقلاب اسلامی به نگارش درآورده است. در این یادداشت، استاد مجتهدی با دقت نظر وصف‌نشدنی، نظرات میرزا ملکم‌خان را تقریر کرده و در پایان، انتقادات خود را به این روشنفکر با ارجاعات و استنادات دقیق، بیان نموده است. خواندن این یادداشت، به همۀ آن‌ها که دغدغۀ پیشرفت و توسعۀ ایران را دارند، پیشنهاد می‌شود.

بازخوانیِ میراث کیسینجر

در سالی که گذشت، هنری کیسینجر از مهم‌ترین استراتژیست‌های سیاست خارجی آمریکا درگذشت. راهبرد «تنش‌زدایی»، مهم‌ترین میراث او برای سیاست خارجی آمریکا بود. در این شماره از مجلۀ فکرآورد، این میراث به قلم نیل فرگوسن به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. خواندن این متن، به علاقه‌مندان و دانشجویان و اساتید روابط بین‌الملل، پیشنهاد می‌شود.

صاحب امتیاز ماهنامۀ فکرآورد، شرکت پیام‌آوران نشر روز است. مدیرمسئول این نشریه، «محمدجواد اخوان» است. سردبیری این مجله را «جعفر حسن‌خانی» بر عهده دارد و دبیر تحریریۀ آن، خانم «فاطمه خورشیدی» است.

از دیگر همکاران این شماره می توان به دکتر محمد حسین ضمیریان، دکتر علی کاکادزفولی، دکتر حیدر ولی‌زاده، دکتر رضا رحمتی، دکتر متین محجوب، دکتر کمیل نقی‌پور، دکتر مهدی زیبایی اشاره کرد که دیدگاه‌های خود را با مخاطبان این مجله به اشتراک گذاشته‌اند.

توزیع این مجله به شکل ارسال پُستی رایگان و فروش در کتاب‌فروشی‌های معتبر است. علاوه بر آن، برای تهیۀ مجله می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن‌های ۸۸۷۳۰۹۴۲ - ۰۲۱ و ۸۸۴۹۸۴۵۰ – ۰۲۱ و همچنین ۸۸۴۹۸۴۵۲ – ۰۲۱ تماس بگیرید.