شناسهٔ خبر: 67665997 - سرویس اقتصادی
منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران:

ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری خرما برای ایران/ موانع صادراتی را کم‌ کنید

رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران: رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به تولید سالانه حدود یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تن خرما در کشور، گفت: با وجود همه موانع و سوء تصمیم‌ها از این میزان ۳۰ درصد صادر می‌شود که حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد.

صاحب‌خبر -

محسن رشیدفرخی، رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تولید سالانه حدود یک‌ میلیون و ۳۵۰ هزار تن خرما در کشور، گفت: خوشبختانه در سال گذشته با همه مشکلات اقلیمی و آفاتی که بوجود آمده بود و گریبان باغات خرما را گرفته بود، این میزان تولید شد و امسال هم امیدواریم با وجود گرمای بی‌سابقه سال پرباری در پیش داشته باشیم.

رشیدفرخی گفت: از مقدار خرمای تولیدی معمولا ۷۰ درصد به‌صورت تازه‌خوری یا فرآوری شده در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر سیاست‌های بازدارنده دولت و برخی قوانین و محدودیت‌های خلق‌الساعه و سلیقه‌ای اجازه دهد، ۳۰ درصد آن هم صادر می‌شود که معمولا  رقمی حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز آوری حاصل از صادرات خرما برای کشور وجود دارد.

الزام بر حذف موانع صادراتی 

وی در توضیح موانع ایجاد شده برای صادرات گفت: گاهی در مواقع اوج مصرف خرما، بدون هیچ دلیل منطقی، با آگاهی از اینکه ممکن است ممنوعیت صادرات باعث باقی‌ماندن خرما روی دست تولیدکنندگان شود و با اطلاع از وجود ذخایر مناسب خرما، باز هم دولت اقدام به ممنوعیت صادرات می‌کند؛ ولی با وجود همه مشکلات و موانع سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار صادرات خرما داریم.

رشیدفرخی افزود: وقتی مشتریان، سیاست‌های بی‌ثبات صادراتی کشور ما را ببینند، به ما بی‌اعتماد شده و به سراغ بازارهای دیگر می‌روند.

چالشی به نام برگشت ارز حاصل از صادرات

رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران گفت: برگشت ارز حاصل از صادرات نیز یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان خرما است که در این مورد نیز دولت انتظار دارد ارز حاصل از صادرات را با قیمت نیمایی به صاردکنندگان پرداخت کند که این مسئله هم از توجیه‌پذیری صاردات خرما کم می‌کند.

رشیدفرخی توضیح داد: بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی با دیگر بازارهای صادراتی مانند محصولات پتروشیمی و فولادی متفاوت است؛ چراکه مثلا پتروشیمی‌ها از نهاده‌های ارزان قیمتی مانند انرژی ارزان قیمت و... استفاده می‌کنند و برگشت ارز به‌صورت نیمایی برای آنها توجیه‌پذیر است اما برای محصولات کشاورزی اینگونه نیست.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم که برگشت ارز صادراتی باید اتفاق بیفتد؛ چراکه بحث امنیت اقتصادی کشور بسیار اهمیت دارد، اما چگونگی برگشت آن مهم است و نباید مانند برخی محصولات ازجمله پتروشیمی ها و فولادی ها به محصولات کشاورزی نگاه شود و قیمت ارز برگشتی نباید به شکلی باشد که صادر کننده متضرر شود.

رشیدفرخی گفت: بدون هیچ گونه تعارفی تحریم‌ها هم به کار ما ضربه می‌زنند و در کل ما نسبت به سایر کشورهای رقیب، هزینه‌های بیشتری برای صادرات متحمل می‌شویم و توان رقابت‌پذیری‌مان پائین می‌آید.

کمک به بازاریابی

وی همچنین گفت: موضوع دیگر در مورد نمایشگاه‌های بین‌المللی است که برخی کشورهای تولید کننده خرما، از فعالان و صادرکنندگان خود برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی حمایت‌های بسیار زیادی انجام می‌دهند تا بتوانند از این طریق بازاریابی بهتری انجام دهند، اما متاسفانه چنین مسئله‌ای در کشور ما وجود ندارد.

تولید برای همه سلیقه‌ها

رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران گفت: از نظر میزان تولید، ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است اما از نظر تنوع واریته، اولین کشور دنیا هستیم و برای تمامی سلیقه‌های ممکن، رقم‌های مناسب خرمای لازم را داریم که نقاط قوت صادرات ما در بحث خرما به‌حساب می‌آید.

انتهای پیام/