شناسهٔ خبر: 67665921 - سرویس اقتصادی
منبع: ایرنا | لینک خبر

واحد ۳۴۵ مگاواتی نیروگاه رودشور در مسیر اتصال به شبکه سراسری

تهران- ایرنا- مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی گفت: پُست واحد بخار ۳۴۵ مگاواتی نیروگاه کلاس اف رودشور برق‌دار شده و این واحد در مسیر اتصال به شبکه سراسری برق کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «روح‌الله اسپنانی» با اشاره به اینکه نیروگاه رودشور هم‌اکنون با برخورداری از سه واحد گازی به ظرفیت ۷۸۹ مگاوات در حال فعالیت است، افزود: در راستای افزایش تولید برق و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه و همچنین افزایش بازدهی نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل ترکیبی، احداث واحد بخار نیروگاه رودشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۲۷۵ میلیون یورو در حال ساخت است، ادامه‌داد: برای نخستین‌ بار در کشور قرار است در این طرح با آرایش ۳-۳-۱ (سه توربین گاز، سه بویلر و یک توربین بخار) سه واحد گازی و یک واحد بخار به یکدیگر متصل شوند.

اسپنانی با بیان اینکه ظرفیت نهایی نیروگاه رودشور با اجرای این پروژه به یک‌هزار و ۱۳۴ مگاوات افزایش خواهد یافت، اضافه‌کرد: در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، بدون مصرف سوخت اضافی انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در واحد بخار این نیروگاه سالیانه معادل ۶۳۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد.

مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه با احداث این واحد بخار، راندمان نیروگاه به حدود ۵۵ درصد افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: میانگین اشتغال مستقیم در دوره ساخت این پروژه ۷۰۰ نفر و میانگین اشتغال غیرمستقیم در دوره ساخت واحد بخار نیروگاه رود شور بالغ بر یک هزار و ۷۵۰ نفر است.

وی، میزان پیشرفت کل ساخت واحد بخار نیروگاه را ۸۸ درصد ذکر کرد و گفت: این نیروگاه در کنار استان‌های تهران و مرکزی به‌عنوان قطب مصرف انرژی کشور قرار گرفته است. از این‌ رو احداث این واحد بخار در حفظ پایداری و بهبود ولتاژ شبکه برق منطقه نقش کلیدی را ایفا خواهد کرد.

نیروگاه رود شور در شهرستان زرندیه استان مرکزی و در کیلومتر ۴۳ آزادراه تهران- ساوه واقع شده است.