شناسهٔ خبر: 67664214 - سرویس علمی-فناوری
منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزرات علوم:

اجرای برنامه‌های درسی بازنگری شده از سال ۱۴۰۳ الزامی است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزرات علوم از کمبود منابع مالی دانشگاه‌ها برای برگزاری واحدهای مهارتی خبر داد و گفت: اجرای برنامه‌های درسی بازنگری شده از سال ۱۴۰۳ الزامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، رضا نقی‌زاده درباره آخرین وضعیت مهارت‌محوری رشته‌ها اظهار داشت: وزارت علوم سال گذشته به همه دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که می‌توانند به صورت اختیاری واحدهای مهارتی را در برنامه درسیشان ارائه کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزرات علوم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسکانیوز افزود: امسال بازنگری برنامه‌های درسی در همه رشته‌های فنی مهندسی در مقطع کارشناسی اعمال شد. به همین دلیل، از ورودی ۱۴۰۳ همه دانشجویان، برخی یا همه این دروس را می‌گذرانند. برای سایر رشته‌ها هم این بازنگری انجام شده و در آینده نزدیک اجرا خواهد شد. از سال ۱۴۰۳ اجرای برنامه‌های درسی بازنگری شده، الزامی است.

نقی‌زاده خاطرنشان کرد: دروس مهارتی شامل ۸ ساعت درس کاربینی شامل بازدید از محیط کار است و مابقی هم سمینارهای شغلی است. دروس کارآموزی و کارورزی در محیط کار انجام می‌شود. مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی هم با حضور ۲ استاد شامل یک استاد از جامعه و صنعت و یک استاد از دانشگاه برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزرات علوم تصریح کرد: دانشگاه‌ها برای برگزاری واحدهای مهارتی مشکل کمبود منابع مالی دارند. در این راستا، نامه‌نگاری با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است. امیدواریم با حمایت این سازمان، این دروس با بهترین کیفیت برگزار شود.

وی تاکید کرد: در این زمینه آیین‌نامه‌ای تدوین شده و به هیئت وزیران تقدیم شده است. با این مضمون که دانشگاه‌ها برای دروس کاربینی، کارورزی و کارآموزی که نیازمند منابع مالی هستند، پیش‌بینی لازم انجام شود.

گفتنی است، نقی‌زاده پیش‌تر اعلام کرده بود که برای هر رشته تحصیلی بین ۳ تا ۱۵ واحد (دروس مهارتی و اشتغال‌پذیری) پیش‌بینی شده است، رشته‌های کاربردی به ۱۵ واحد نزدیک‌تر بوده و رشته‌های نظری به ۶ تا ۷ واحد نزدیک‌تر هستند که این بسته درسی جدید موجب افزایش چند برابری دروس مهارتی و اشتغال‌پذیری در نظام آموزش عالی خواهد شد.