شناسهٔ خبر: 67659212 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

در سال ۲۰۲۳

رکوردزنی مصرف جهانی انرژی

مصرف جهانی انرژی اولیه برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۲۳ به رکورد جدید ۶۲۰ اگزاژول رسید که از ۶۰۷ اگزاژول در سال ۲۰۲۲ بیشتر بود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش آسیانیوز و بر اساس آمارهای جهانی، سال گذشته میلادی،‌ علاوه بر مصرف کلی انرژی، مصرف جهانی نفت هم به نقطه عطف تاریخی بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسید که این افزایش ناشی از تقاضای بالا برای بنزین، گازوئیل و نفت سفید پس از دوران همه‌گیری بود.

در سال گذشته، آمریکا با ثبت رکورد جدید و پیشی گرفتن از عربستان سعودی و روسیه، برتری خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان افزایش داد. چین هم ازنظر ظرفیت پالایش نفت از آمریکا پیشی گرفت و به ۱۸٫۵ میلیون بشکه در روز رسید، اما نرخ بهره‌برداری از پالایشگاه آن کمتر از آمریکا باقی ماند. اما در میان همه منابع انرژی در جهان، کدام‌یک بیشترین میزان مصرف را داشته‌اند؟ عکس این مطلب، منابع انرژی مورد استفاده در سطح جهان را در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که برحسب اگزاژول اندازه‌گیری شده است. داده‌ها از بررسی آماری جدید انرژی جهان در سال ۲۰۲۴ توسط موسسه انرژی به‌دست‌آمده است.

براساس این آمار، سوخت‌های فسیلی ۸۱ درصد از ترکیب انرژی جهانی را تشکیل می‌دهند. باوجود تلاش‌های گسترده برای کربن‌زدایی اقتصاد، سوخت‌های فسیلی همچنان بیش از ۸۰ درصد از ترکیب انرژی جهان را در سال ۲۰۲۳ تشکیل داده‌اند. زغال‌سنگ مسئول ۳۲ درصد از انرژی مصرف‌شده در سراسر جهان بود، پس‌ازآن گاز طبیعی با ۲۶ درصد و سپس نفت با ۲۳ درصد سهم در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند. تولید جهانی زغال‌سنگ در سال گذشته به رکورد ۱۷۹ اگزاژول رسید که از رکورد قبلی ثبت‌شده در سال ۲۰۲۲ فراتر رفته است. منطقه آسیا-اقیانوسیه مسئول نزدیک به ۸۰ درصد تولید زغال‌سنگ جهانی بود که استرالیا، چین، هند و اندونزی سهم قابل‌توجهی در آن داشتند.

مصرف جهانی زغال‌سنگ هم در این سال به افزایش خود ادامه داد و برای اولین بار از ۱۶۴ اگزاژول فراتر رفت. چین همچنان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال‌سنگ است و ۵۶ درصد از کل مصرف جهان را به خود اختصاص می‌دهد. بااین‌حال، در سال ۲۰۲۳، مصرف زغال‌سنگ هند برای اولین بار از مجموع کل اروپا و آمریکای شمالی فراتر رفت.

به‌ویژه مصرف نفت در سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به‌شدت افزایش یافت که عمدتاً به دلیل کاهش سیاست‌های قرنطینه صفر کووید توسط چین بود. سهم انرژی‌های تجدید پذیر از کل مصرف انرژی اولیه به ۱۴٫۶ درصد رسید که نسبت به سال قبل ۰٫۴ درصد افزایش داشت.

این منابع پاک به همراه انرژی هسته‌ای، تقریباً ۱۹ درصد از کل مصرف انرژی اولیه را تشکیل می‌دادند. انرژی‌های تجدید پذیر مانند خورشیدی و بادی ۸ درصد از انرژی تولیدشده در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادند و پس‌ازآن انرژی آبی با ۶ درصد و هسته‌ای با ۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.