شناسهٔ خبر: 67650759 - سرویس بین‌الملل
منبع: میزان | لینک خبر

آمریکا سد راه فعالیت آنروا در غزه

آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی همواره یکی از اصلی‌ترین نهاد‌های حامی مردم فلسطین بوده و به همین دلیل همواره هدف اقدام‌های رژیم صهیونیستی و حامیان آن قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه همواره سازمان‌ها و گروه‌های امدادی را در این باریکه هدف حمله‌های خود قرار داده است. این رژیم همچنین اقدام‌های دیگری را علیه این نهاد‌ها انجام می‌دهد. 

اما با این حال، گزارش شده که بسیاری از کشور‌هایی که کمک‌های خود را به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی تعلیق کرده بودند، این کمک‌ها را ازسرگرفتند.

آمریکا؛ تنها کشوری که کمک به آنروا را ازسرنگرفته است

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) گفت که همه کشور‌هایی که کمک مالی به این آژانس را متوقف کردند، به استثنای آمریکا، حمایت مالی خود را ازسرگرفتند.

لازارینی گفت: خوشحالم که بگویم، به استثنای آمریکا، همه کشور‌های دیگر به روند کمک به آنروا بازگشته‌اند.

کمیسر کل آنروا ابراز امیدواری کرد که انگلیس نیز به زودی به این روند نیز بازگردد؛ او گفت که ارتباط‌هایی را دریافت کرده که این موضوع را تایید می‌کند.

آنروا هیچ جایگزینی ندارد؛ خودداری آمریکا از کمک به نهاد وابسته به سازمان ملل

لازارینی اضافه کرد که آنروا به‌طور اساسی به بودجه نیاز دارد و تنها تا سپتامبر (شهریور) می‌تواند بدون حمایت اضافی به کار خود ادامه دهد. 

به گزارش اسپوتنیک، پس از اینکه رژیم صهیونیستی تعدادی از کارمندان آنروا را به عضویت در گروه‌های مقاومت متهم کرد، چندین کشور کمک مالی به این سازمان را متوقف کردند.

با این حال، در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) تحقیق مستقلی که از سوی نخست‌وزیر سابق فرانسه برای سازمان ملل انجام شد، نشان داد که رژیم صهیونیستی هرگز هیچ مدرکی برای اثبات ادعا‌های خود ارائه نکرده است.

گوترش: جایگزینی برای آنروا وجود ندارد

سازمان ملل هم به تازگی یک کنفرانس برای حمایت از آنروا در نیویورک برگزار کرد. سخنرانان اصلی این کنفرانس آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و فیلیپ لازارینی بودند.

هدف اصلی کنفرانس تضمین بودجه کافی برای ماموریت آنروا بود، به ویژه اینکه سازمان ملل آن را تنها آژانس سازمان ملل می‌داند که به طور موثر به مسائل مهم در نوار غزه رسیدگی می‌کند.

آنروا هیچ جایگزینی ندارد؛ خودداری آمریکا از کمک به نهاد وابسته به سازمان ملل

گوترش در سخنرانی خود، گفت که هیچ جایگزینی برای آژانس امدادرسانی و کاریابی پناهندگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) وجود ندارد و ۱۱۸ کشور از این سازمان امدادرسانی به‌عنوان یکی از ارکان ضروری حمایت کرده‌اند. 

گوترش گفت: درخواست من از همه این است؛ از آنروا، کارکنان آن و ماموریت آن، از جمله از طریق تامین مالی، حفاظت کنید.

این در حالی است که تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای انحلال این آژانس افزایش یافته است. 

آنروا چیست؟

آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل (آنروا) به میلیون‌ها فلسطینی در نوار غزه، کرانه باختری، اردن، سوریه و لبنان آموزش، خدمات بهداشتی و کمک‌رسانی ارائه می‌کند.

مقام‌های سازمان ملل از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه در ۹ ماه قبل، از آنروا به‌عنوان ستون فقرات عملیات امدادرسانی حمایت کرده‌اند. 

آنروا هیچ جایگزینی ندارد؛ خودداری آمریکا از کمک به نهاد وابسته به سازمان ملل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که خواستار انحلال آنروا شده و این آژانس را به آنچه «تحریک ضد اسرائیلی» خوانده، متهم کرده است. 

در حالی که جامعه بین‌المللی از آنروا حمایت کرده و آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان‌های کمک به مردم غزه می‌دانند، اما کنست رژیم صهیونیستی در حال حاضر در حال بررسی تعیین آنروا به‌عنوان یک سازمان تروریستی است. 

این در حالی است که سران کشور‌های گروه ۷ که خود حامیان رژیم صهیونیستی هستند، ۲۵ خرداد در پایان مذاکرات خود در بیانیه‌ای خواستار ادامه فعالیت آژانس امداد و اقدامات سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در غزه بدون هیچ مانعی شدند.

رویکرد ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در بهمن گذشته ۱۲ نفر از ۱۳ هزار کارمند آنروا در غزه را به مشارکت در عملیات طوفان‌الاقصی در اراضی اشغالی متهم کرد. 

آنروا ۳۲ هزار نفر را در مناطق عملیاتی خود استخدام کرده که ۱۳ هزار نفر از آن‌ها در غزه هستند.

آنروا هیچ جایگزینی ندارد؛ خودداری آمریکا از کمک به نهاد وابسته به سازمان ملل

به دنبال ادعا‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و سپس ۱۵ کشور دیگر عمدتا غربی کمک‌های مالی خود را به این آژانس متوقف کردند؛ در ادامه نیمی از این کشور‌ها بار دیگر کمک‌ها را ازسرگرفتند.

انگلیس، آلمان، ایتالیا، هلند، ژاپن، فنلاند، آمریکا، استرالیا و کانادا از جمله کشور‌هایی بودند که کمک مالی به آنروا را متوقف کردند. 

آمریکا تا پیش از این تقریبا نیمی از بودجه عملیاتی سالانه این آژانس را تامین می‌کرد.

سازمان ملل کاترین کولونا، وزیر خارجه پیشین فرانسه را به عنوان مدیر گروهی مستقل برای بررسی عملکرد آنروا و تضمین بی‌طرفی و پاسخ به اتهام‌ها منصوب کرده است.

تلفات آنروا در جنگ غزه

میدل‌ایست‌آی در گزارشی نوشت، براساس آمار‌های ارائه شده از سوی آنروا، دست‌کم ۱۹۶ نفر از کارکنان این آژانس وابسته به سازمان ملل از سوی رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه به شهادت رسیده‌اند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی گزارش داد که بیش از نیمی از تاسیسات این آژانس تخریب و بیش از ۵۰۰ فلسطینی هنگام جست‌وجوی سرپناه در مراکز آنروا به شهادت رسیده‌اند. 

آنروا هیچ جایگزینی ندارد؛ خودداری آمریکا از کمک به نهاد وابسته به سازمان ملل

حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه‌های وابسته به آنروا در روزهای گذشته ده‌ها شهید و مجروح برجای گذاشته است.

حمایت غربی‌ها از رژیم صهیونیستی

بسیاری از کشور‌هایی که با وجود مواجهه با شواهد زیاد مبنی بر نقض حقوق بشر و جنایت‌های جنگی از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی طی ۹ ماه گذشته، اقدامی در این رابطه اتخاذ نکرده و در عوض کمک‌ها به آنروا را قطع کرده بودند. 

از جمله این کشور‌ها آمریکاست که علاوه بر قطع کمک‌ها به آنروا، در طرف دیگر به تجهیز نظامی هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی کمک کرده است. 

اگرچه این استاندارد دوگانه‌ای که از سوی آمریکا و غرب در مورد رژیم صهیونیستی اعمال می‌شود افراطی بوده، اما منحصر به فرد نیست. آمریکا و غرب نظمی بین‌المللی ایجاد کرده‌اند که به نفع کشورها، مردم و فرهنگ‌های خاص است. این تداوم میراث قدرت‌های امپریالیستی اروپایی است که به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. 

انتهای پیام/