شناسهٔ خبر: 67649198 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آخرین تحولات اوکراین| تلاش کی‌یف برای لغو محدودیت‌ حملات به روسیه

امکان تجدیدنظر آمریکا درباره ممنوعیت حملات به روسیه، مخالفت شولتز با افزایش خطر درگیری با مسکو، وعده تحویل ۳۰ اف-۱۶ به کی‌یف، عدم دسترسی غرب به اهدافش در اوکراین و جزئیات گفتگوی تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین شب گذشته اعلام کرد که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جریان نشست سران واشنگتن نه تنها در مورد توقف درگیری نظامی در اوکراین صحبتی به میان نیاوردند، بلکه احتمال برداشتن محدودیت‌ها برای نیروهای مسلح اوکراین در حملات به عمق خاک روسیه را نیز مورد بحث قرار دادند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| ناتو هنوز خود را طرف درگیری با روسیه نمی‌داند

یرماک گفت: «تاکنون محدودیت‌هایی برای حملات به عمق روسیه وجود داشته است.کشورهای مختلف عضو ناتو مواضع متفاوتی در این خصوص دارند، به‌ویژه در مورد حملات به عمق خاک روسیه. احساس من این است که شرکای ما در ناتو به این توافق نزدیک شده‌اند تا این محدودیت‌ها را بردارند. فکر می‌کنم ما به زودی این تصمیم را خواهیم گرفت.»

یرماک تأکید کرد که بحثی درباره لزوم توقف درگیری اوکراین حتی در پشت صحنه نشست ناتو صورت نگرفته است.

در این رابطه، سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون در یک نشست خبری اعلام کرد که در حال حاضر، ایالات متحده به نیروهای مسلح اوکراین اجازه نمی‌دهد تا با موشک‌های بالستیک ATACMS به عمق خاک روسیه حمله کنند، اما در آینده این موضع گیری ممکن است تغییر کند.

سینگ گفت: «سیاست ما تغییری نکرده است. در حال حاضر ما اجازه استفاده از ATACMS برای حملات عمیق به خاک روسیه را نداده‌ایم. البته آمریکا سیاست خود را بر اساس روند اوضاع در میدان نبرد تطبیق می‌دهد و واشنگتن پیش‌ از این مجوز استفاده از تسلیحات آمریکایی در نزدیکی خارکف را تغییر داده است.»

سینگ همچنین احتمال داد که برداشتن محدودیت‌ها ممکن است به هر منطقه‌ای از درگیری گسترش یابد و بستگی به توسعه اوضاع در خط مقدم جبهه دارد.

روز جمعه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز بعید ندانست که ایالات متحده تمامی محدودیت‌های قبلی برای حملات نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از تسلیحات تولیدی آمریکا به عمق خاک روسیه را بردارد.

طبق اطلاعات رسانه‌ها، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در جریان نشست سران ناتو در واشنگتن از جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، خواسته است تا تمامی محدودیت‌ها بر استفاده از تسلیحات برای حملات به خاک روسیه را بردارد. او تأکید کرده است که کشورش منتظر چنین اقدامی از سوی واشنگتن است.

بعد از آن، جو بایدن اعلام کرد که ایالات متحده به اوکراین اجازه داده تا از تسلیحات آمریکایی در مناطق نزدیک مرز روسیه استفاده کند، البته مدعی شد که این تصمیم فقط برای کوتاه‌مدت گرفته شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هفتاد و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

هشدار کندی جونیور درباره شروع جنگ هسته‌ای به دلیل اقدامات آمریکا

رابرت فرانسیس کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، معتقد است که تشدید درگیری‌ها در اوکراین ممکن است جهان را به سمت جنگ هسته‌ای سوق دهد و بخشی از این تقصیر بر عهده آمریکا خواهد بود. به گفته او، اگر بین کشورها تبادل گسترده‌ای از حملات هسته‌ای صورت گیرد، دلیل آن اقدامات آمریکا در تأمین تسلیحاتی پیشرفته برای اوکراین خواهد بود.

او بامداد امروز، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «رفتار کنگره و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، دیوانه‌وار است. ما باید همه تلاش خود را برای جلوگیری از برخورد آمریکا با دشمنانی که دارای زرادخانه‌های هسته‌ای قوی هستند، انجام دهیم.» کندی جونیور همچنین از شهروندان آمریکایی‌ خواست تا این پیام را به دولت ایالات متحده منتقل کنند «قبل از آنکه دیر شود.»

شولتز امکان درگیری روسیه با ناتو به دلیل برنامه‌های موشکی آمریکا را رد کرد

صدراعظم آلمان، اولاف شولتز، روز جمعه در نشست خبری با نخست‌وزیر ژاپن، فومیو کیشیدا در برلین اعلام کرد که تشدید درگیری‌ها در اوکراین و درگیری روسیه با ناتو به دلیل برنامه‌های آمریکا برای استقرار موشک در آلمان نخواهد بود.

شولتز گفت: «آنچه که همیشه ما را نگران می‌کند، جلوگیری از جنگ است. ما همان‌طور که در تصمیم‌گیری‌های داخل ناتو شفاف هستیم، تأکید می‌کنیم: هیچ تصمیمی، هیچ تحویل تسلیحاتی، هیچ امکانی برای استفاده از تسلیحات وجود نخواهد داشت که بتواند به تشدید درگیری‌ها منجر شود.»

وی این تصمیم آمریکا را که به گفته او مطابق با استراتژی امنیت ملی آلمان است، مورد استقبال قرار داد و احتمال درگیر شدن کشورش در یک مسابقه تسلیحاتی جدید با روسیه به این دلیل را رد کرد و ابراز اعتقاد کرد که استقرار موشک‌های آمریکایی به بازدارندگی مسکو کمک خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین پیش از این هشدار داده بود که روسیه در صورت استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد آمریکایی در هر منطقه‌ای از جهان، به آن پاسخ متقارن خواهد داد.

بلژیک تا سال ۲۰۲۸، ۳۰ هواپیمای اف-۱۶ به کی‌یف تحویل خواهد داد

ایگور ژوکوا، معاون رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که این کشور به ۱۲۸ فروند جنگنده F-۱۶ که توسط رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی اعلام شده، نیاز دارد و کی‌یف دارای جدول زمانی تحویل هواپیماها از کشورهای شریک است، اما بیشتر آنها بسیار طولانی مدت هستند. به عنوان مثال، بلژیک تحویل ۳۰ هواپیمای F-۱۶ تا سال ۲۰۲۸ را اعلام کرده است که این امر برای ما غیرقابل قبول است.

ژوکوا افزود: «ما از شرکای خود اظهارات مشخص در خصوص تعداد هواپیماها را داریم. ما این چهار کشور را می‌شناسیم و تعداد هواپیماهایی که وعده داده‌اند را می‌دانیم. بلژیک تحویل ۳۰ هواپیما را اعلام کرده و این در توافق ما با بلژیک ذکر شده است. البته آنها می گویند این ۳۰ هواپیما تا پایان سال ۲۰۲۸ تحویل داده خواهند شد که برای ما قابل قبول نیست.»

ژوکوا همچنین یادآور شد که زلنسکی در نشست ناتو با نمایندگان کشورهای شریک در مورد تحویل جنگنده‌ها گفتگو کرده و با نخست‌وزیر جدید هلند و رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، نیز این موضوع را مطرح کرده است.

اوکراین کمتر از حد انتظار خود جنگنده F-۱۶ دریافت خواهد کرد

آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین از غرب تعداد بسیار کمتری جنگنده F-۱۶ نسبت به انتظارات اولیه خود دریافت خواهند کرد.

طبق اطلاعات این خبرگزاری، ارسال این نوع هواپیمای نظامی - که یکی از عناصر تبلیغاتی برجسته نشست ناتو در واشنگتن بود - با تأخیراتی مواجه شده و مشکلات مربوط به تامین قطعات یدکی و موانع زبانی بین خلبانان اوکراینی و مربیان خارجی آنها نیز به وجود آمده است.

این آژانس نوشت: «برنامه‌ریزان همچنین نگران این هستند که در کشور اوکراین باندهای فرود کافی وجود ندارد، ضمن اینکه فرودگاه‌های اوکراین هدف‌های جذابی برای روسیه هستند. گفته شده که از میان ۳۰۰ جنگنده‌ای که اوکراین ابتدا انتظار داشت، بین ۱۵ تا ۲۴ هواپیما به اوکراین خواهد رسید.

رئیس‌جمهور چک: ۱۰۰ هزار قطعه مهمات طی دو ماه به اوکراین ارسال می‌شود

پیتر پاول، رئیس‌جمهور چک وعده داد که اوکراین در چارچوب ابتکار عمل چک در ماه‌های جولای و آگوست، هر کدام ۵۰ هزار قطعه مهمات نظامی دریافت کرده و از ماه سپتامبر تا پایان سال ماهانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار مهمات به این کشور ارسال خواهد شد. پاول این موضوع را شب گذشته در جریان سفر خود به شهر هوستون آمریکا اعلام کرد، جایی که قرار است در مباحثات سیاسی شرکت و با سیاستمداران و کارآفرینان ایالات متحده دیدار کند.

پاول گفت: «در چارچوب ابتکار عمل چک در ماه جولای و آگوست امسال به اوکراین ۵۰ هزار واحد مهمات ارسال خواهد شد و از سپتامبر تا پایان سال ماهانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار واحد مهمات ارسال خواهد شد.»

به گزارش رسانه‌ها، پاول ابراز عقیده کرد که در آینده نزدیک نمی‌توان انتظار یک پیشروی بزرگ در جبهه‌ نبرد با روسیه را داشت، اما غرب باید تلاش کند روسیه را متقاعد کند که نمی‌تواند به موفقیت‌های قابل توجهی در میدان نبرد دست یابد. او معتقد است این امر باعث خواهد شد که زودتر به میز مذاکرات بروند.

پاول اضافه کرد که اوکراین باید همزمان با همه امکانات لازم برای دفاع از خود تجهیز شود. پیش‌تر، وزارت دفاع چک از ارسال ده‌ها هزار گلوله کالیبر ۱۵۵ میلی‌متری به اوکراین خبر داده بود.

رئیس‌جمهور چک حفظ قلمروی کنونی اوکراین را تنها گزینه ممکن دانست

پیتر پاول، رئیس‌جمهور چک همچنین معتقد است که اوکراین تنها در صورتی می‌تواند به موفقیت دست یابد که حداقل قلمروهای باقی‌مانده تحت کنترل خود را حفظ کند. او در سخنرانی خود در شورای آتلانتیک آمریکا گفت: «اگر اوکراین با تمام کمک‌های ما بتواند قلمروهای باقی‌مانده خود را تحت کنترل نگه دارد، این را می‌توان موفقیت دانست.»

پاول افزود که در غرب درک می‌کنند که در شرایط کنونی، کی‌یف راهی واقع بینانه برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته خود ندارد. او پیش‌تر نیز از کشورهای ناتو خواسته بود تا انتظارات خود را در مورد درگیری در اوکراین کاهش دهند و با دیدی واقع‌بینانه‌تر به این مسئله نگاه کنند. علاوه بر این، پاول به نبود وحدت میان کشورهای عضو ناتو اشاره کرد که دیدگاه‌های متفاوتی درباره پایان درگیری در اوکراین دارند.

اردوغان: غرب هنوز به خواسته خود در اوکراین نرسیده است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پس از بازگشت از آمریکا، جایی که در نشست سران ناتو شرکت کرد، اعتراف کرد که غرب با وجود همه حمایت ها از کی‌یف، هنوز به آنچه می خواهد در اوکراین نرسیده است.

اردوغان در نشستی با خبرنگاران گفت: ما با نظم جهانی تحت سلطه کشورهای قدرتمند روبرو هستیم. به عنوان مثال، روسیه در همبستگی با چین ایستاده است. این وضعیت غربی‌ها را به شدت نگران کرده است. آنها با استفاده از تمامی ابزارهای موجود از جمله حمایت مالی، تسلیحات و مهمات از اوکراین حمایت می کند. با وجود این همه حمایت، آنها هنوز به نتیجه مطلوب در اوکراین نرسیده اند. در حال حاضر بزرگترین تضمین آنها وجود ناتو است.

وی افزود: ترکیه رویکرد متفاوتی نسبت به مناقشه اوکراین دارد و معتقد است که باید به دیپلماسی بازگشت و بستری برای مذاکرات بدون ادامه خونریزی بیشتر آماده شود.

رئیس‌جمهور ترکیه یادآور شد: ما با هر دو طرف روسی و اوکراینی تماس داریم. در عین حال، ما تلاش می کنیم تا حد امکان به مسائل برخوردی عادلانه داشته باشیم که گاهی اوقات این وضعیت می تواند موجب رنجش مقامات مسکو یا کی‌یف شود. ولی ما می گوییم: "شما هر دو همسایه ما هستید، ما از گذشته تا امروز روابط جدی با هر دو طرف داشته و مایلیم این روابط ادامه پیدا کند.

با وجود تمام تلاش‌های ترکیه، بازگشت به حل دیپلماتیک مناقشه، با وجود پمپاژ فزاینده سلاح و پول برای کی‌یف، آسان نیست. در بیانیه نهایی نشست سران ناتو آمده است که کشورهای عضو این ائتلاف قصد دارند ۴۰ میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین تا سال ۲۰۲۵ اختصاص دهند.

مذاکرات اردوغان با پوتین و زلنسکی درباره کریدور غلات

رجب طیب اردوغان همچنین اعلام کرد که ترکیه با روسیه و اوکراین درباره امکان از سرگیری کریدور غلات در دریای سیاه مذاکره می‌کند. رئیس‌جمهور ترکیه گفت که این موضوع را با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مورد بحث قرار داده است.

او به خبرنگاران گفت: «ما اکنون می‌گوییم بیایید دوباره کریدور غلات را باز کنیم. ما در حال حاضر در حال مذاکره با روسیه و اوکراین در این باره هستیم. آخرین دیدار من با رئیس‌جمهور روسیه، آقای پوتین، در این خصوص بود. ما بار دیگر این مسائل را با رئیس‌جمهور اوکراین، آقای زلنسکی، در نشست ناتو مطرح کردیم.»

اردوغان معتقد است که در دوران اجرای توافق غلات در سال ۲۰۲۲، الزامات این توافقنامه اجرا می‌شد و به ویژه، غلات به کشورهای آفریقا ارسال می‌شد. همچنین این محصولات در چارچوب توافقات به آنکارا نیز تحویل داده می‌شد. رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت که هنوز مشخص نیست کریدور غلات چه زمانی دوباره عملیاتی خواهد شد، اما امیدوار است که توافق مجدداً به اجرا درآید.

رویترز: زلنسکی «پانزده بار» درخواست‌ خود برای افزایش کمک به کی‌یف را تکرار کرد

به گزارش رویترز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در دیدارهای خود با مقامات اتحادیه اروپا و ناتو «پانزده بار» درخواست‌های خود برای افزایش کمک به کی‌یف را تکرار می‌کند.

یک مقام اروپایی که نامش فاش نشده به رویترز گفت: «او پانزده بار تکرار می‌کند که چه چیزی نیاز دارد، چه کاری باید انجام دهیم، وگرنه با عواقب مواجه خواهیم شد و این بحث را تا جایی که ممکن است متوقف نمی‌کند.»

یک دیپلمات دیگر نیز گفت که زلنسکی باید محتاط باشد تا هم‌پیمانان مهم اوکراین را از خود نراند، زیرا او در برابر کشورهای غربی «بیش از پیش عصبی» شده و بسیار اصرار میکند. علاوه بر این، دو مقام اروپایی دیگر تأیید کردند که زلنسکی دائماً درخواست‌های خود برای کمک به کی‌یف را به شرکای خارجی تکرار می‌کند.

پیش‌تر در نشست ناتو در واشنگتن، زلنسکی اعلام کرد که تانک‌های آبرامز ارسال شده توسط آمریکا وضعیت را در میدان نبرد تغییر نداده‌اند و سامانه‌های پدافند هوایی برای حفاظت در برابر حملات موشکی کافی نیستند. در مقابل، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اظهار داشت که اوکراین به اندازه کافی از غرب کمک دریافت می‌کند.

یونان مسئولیت خود در حملات به سواستوپول را نپذیرفت

معاون وزیر دفاع ملی یونان روز جمعه اعلام کرد که این کشور هیچ مسئولیتی در قبال پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی که در خاک این کشور مستقر هستند و حملات موشکی صورت گرفته به سواحل بندر سواستوپول در اواخر ماه ژوئن ندارد.

او در پاسخ به رهبر فراکسیون پارلمانی حزب «نیکی»، درباره نقش یونان در حمله به سواستوپول، توضیح داد: «خارج از قلمرو یونان، در مأموریت‌هایی که توسط هواپیماهای آمریکایی، چه با سرنشین و چه بدون سرنشین، انجام می‌شود، تنها ایالات متحده کنترل کامل عملیاتی و هماهنگی امور را برعهده دارد و بدون هیچ تعهدی برای اطلاع‌رسانی به طرف یونانی ندارد و این مسئله مبتنی بر حقوق بین‌الملل است.»

او افزود: «بنابراین در این مورد، یونان نمی‌تواند هیچ کنترلی یا مدیریتی داشته باشد و بنابراین هیچ اطلاعاتی نیز نخواهد داشت.» بدین ترتیب، وزارت دفاع یونان استفاده از پهپادهای آمریکایی مستقر در خاک این کشور برای هماهنگی حملات موشکی به کریمه را رد نکرد.

حمایت وزیر خارجه لیتوانی از حق اوکراین برای حمله به خاک روسیه

گابریئلیوس لندزبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی اعلام کرد که باید از مقامات اوکراینی به دلیل تمایل به حملات به خاک روسیه تشکر کرد.

او روز جمعه در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «اکنون آنها در واشنگتن هستند و درخواست می‌کنند که به آنها اجازه داده شود به عمق خاک روسیه حمله کنند. و ما می‌گوییم "خیر"، فعلاً زود است، در عوض ما باید بگوییم "متشکریم".»

به عقیده وزیر خارجه لیتوانی، با این اقدامات، کی‌یف می‌تواند با تشدید درگیری‌ها مقابله کند.

انگلیس اجازه استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد برای حمله به روسیه را رد کرد

روزنامه تلگراف با استناد به بیانیه دفتر نخست‌وزیر جدید بریتانیا، کی‌یر استارمر، گزارش داد که دولت جدید بریتانیا به کی‌یف اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد Storm Shadow برای حملات به اهداف در خاک روسیه را نداده است و مواضع لندن در مورد استفاده از این موشک‌های دوربرد «تغییری نکرده است». این موضع گیری آن است که لندن به کی‌یف اجازه می‌دهد از این موشک‌ها تنها برای حملات در داخل خاک اوکراین و به شبه جزیره کریمه استفاده کند.

یک مقام آگاه در وزارت دفاع بریتانیا نیز به این روزنامه گفت که وضعیت «پیچیده‌تر» از آن چیزی است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، تصور می‌کرد. این منبع افزود که مجوز شلیک Storm Shadow به روسیه نیاز به تأیید هم فرانسه دارد، که این موشک‌ها را به‌صورت مشترک با بریتانیا تولید می‌کند. به گفته این منبع، دریافت چنین مجوزی «اتفاق نخواهد افتاد».

پنتاگون از دومین گفتگوی تلفنی آستین با بلوسوف خبر داد

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون شب گذشته اعلام کرد که وزیر دفاع ایالات متحده، لوید آستین، روز جمعه گفتگوی تلفنی دیگری با همتای روس خود، آندری بلوسوف، داشت.

سینگ در یک نشست خبری گفت که آستین در طول این گفتگو بر اهمیت حفظ کانال‌های ارتباطی بین باز تأکید کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز تایید کرد که گفتگوی تلفنی آندری بلوسوف، با رئیس پنتاگون، لوید آستین، به ابتکارعمل طرف روسی صورت گرفته است. طبق این اطلاعات، موضوع بحث جلوگیری از تهدیدات امنیتی و کاهش خطرات احتمالی وخامت اوضاع بود.

نخستین مکالمه آستین با بلوسوف در تاریخ ۲۵ ژوئن صورت گرفته بود.

پوتین: عدم واکنش حامیان غربی کی‌یف به حملات به زاپروژیا اشتباه بزرگی است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که عدم واکنش حامیان غربی کی‌یف به حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اشتباهی بزرگ و بسیار خطرناک است.

پوتین روز جمعه در دیدار با یوگنی بالیتسکی، فرماندار منطقه زاپروژیا، گفت: «دشمن اکنون مستقیماً به محوطه نیروگاه حمله می‌کند. این موضوع قطعاً نیاز به توجه ویژه از طرف ما دارد و متأسفانه توجه کسانی که از رژیم کی‌یف حمایت می‌کنند را جلب نمی‌کند. این اشتباه بزرگی است.»

پوتین تاکید کرد که تأمین امنیت منطقه و شهروندان آن مسئله کلیدی است. او اطمینان داد که روسیه به این هدف دست خواهد یافت.

ریابکوف: هیچ اطلاعی از طرح صلح ترامپ برای اوکراین نداریم

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه هیچ اطلاعی از طرح صلح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، برای حل مناقشه اوکراین ندارد. او در مصاحبه‌ای با شبکه اول تلویزیون روسیه در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «خیر، اطلاعی در این زمینه نداریم.»

ریابکوف افزود که مسکو با دقت سیگنال‌های موجود در عرصه سیاسی جهانی در این رابطه را ثبت می‌کند.

علاوه بر این، معاون وزیر امور خارجه روسیه احتمال داد که ایالات متحده تمامی محدودیت‌ها برای استفاده اوکراین از تسلیحات نظامی غربی برای حمله به عمق خاک روسیه را برداشته باشد. او در این باره گفت: «ممکن است چنین باشد و تمامی محدودیت‌ها برداشته شده باشد.»

روز جمعه ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، با ترامپ در ایالت فلوریدا دیدار کرد و درباره مسائل مربوط به حل بحران اوکراین گفتگو کرد. به گفته ترامپ، این درگیری نباید آغاز می‌شد و اکنون هم باید هر چه سریع‌تر به صلح بیانجامد.

کرملین: درخواست زلنسکی برای برداشتن محدودیت‌ها بر حملات به روسیه تحریک‌آمیز است

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از کشورهای غربی برای برداشتن محدودیت‌ها بر حملات به خاک روسیه را تحریک‌آمیز خواند.

پسکوف روز جمعه به خبرنگاران گفت: «ما به دقت اطلاعات مربوط به تصمیم گیری‌ها در نشست‌های ناتو را دنبال می‌کنیم. البته این موضوع به شدت تحریک‌آمیز است.»

او افزود که مسئله اصلی این است که حملات با تسلیحات غربی به خاک روسیه انجام می‌شود. پسکوف گفت: «فراموش نکنیم که لوگانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا همگی جزو خاک روسیه هستند. و در مورد افزایش فاصله این حملات، این تحریک‌آمیزترین کار ممکن است.»

مسکو امکان توافق مجدد در زمینه کریدور غلات را رد نمی‌کند

دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه همچنین، اعلام کرد که کرملین هیچ‌گونه توافقی، از جمله توافق غلات، را رد نمی‌کند. دمیتری پسکوف گفت: «کرملین هیچ‌گونه توافقی را رد نمی‌کند و بارها اعلام کرده که برای هر نوع مذاکره آمادگی دارد. رئیس‌جمهور پوتین برای گفتگو بر اساس دیدگاهی مشخص باز است. اما مسائل باید به صورت جامع بررسی شوند و نمی‌توان برخی مسائل را از بستر کلی آنها جدا کرد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرده که توافقنامه مربوط به کریدور غلات از طریق دریای سیاه در قالبی جدید احیا شود. به گفته او، روسیه و ترکیه قصد دارند به کار بر روی رفع مشکلات مربوط به بخش روسی توافق غلات ادامه دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/