شناسهٔ خبر: 67648969 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس هیات‌مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر خطاب به رئیس‌جمهور منتخب:

کسب‌وکارهای دیجیتال و هشدارهایی که باید شنیده شوند

مریم رضایی

کسب‌وکارهای فعال اقتصاد دیجیتال حتی زیر سایه سنگین فیلترینگ و اختلالات شدید اینترنت اهتمام خود را برای توسعه اقتصادی کشور اثبات کرده‌اند، ولی امروز تلاشگران این عرصه، با مساله جدی نیروی انسانی، نظام بیمه و تامین اجتماعی قدیمی و دست و پاگیر و موانع جدی مالیاتی روبه‌رو هستند و افول کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و مهاجرت نیروهای نخبه این حوزه در وضعیت هشدار قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران در حال حاضر بیش از ۱۰۵ عضو فعال متشکل از صندوق‌های پژوهش و فناوری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، صندوق‌های جسورانه و شتابدهنده‌ها و فرشتگان کسب و کار هستند که در آن فعالان عرصه سرمایه‌گذاری خطرپذیر و نهادهای پشتیبان این صنعت اهدافی چون «توسعه و ترویج ادبیات سرمایه‌گذاری خطرپذیر»، «استانداردسازی رویه‌ها و فعالیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر»، «انتقال تجربیات موفق سرمایه‌گذاری خطرپذیر»، «ارتقاء تعاملات فعالان صنعت با نهادها و سازمان‌های دولتی حامی تامین مالی نوآوری» را دنبال می‌کند.

در این راستا سید محمدحسین سجادی نیری، رئیس هیات‌مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور طی ارسال متنی به ایسنا، مسائلی چون «ارتقای جایگاه و بهبود نقش‌آفرینی نهادهای تخصصی دولتی حوزه نوآوری و فناوری»، «اجرایی‌سازی قانون جهش تولید دانش‌بنیان»، «توجه ویژه به تامین مالی نوآوری و فناوری» و «ارتقاء و توسعه نهادسازی با هدف تقویت نظام تامین مالی زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور» را از جمله مسائل اولویت‌دار اقتصاد دانش‌بنیان کشور عنوان کرد.

وی معتقد است که کسب‌وکارهای فعال اقتصاد دیجیتال همواره (حتی زیر سایه سنگین فیلترینگ و اختلالات شدید اینترنت) اهتمام خود را برای توسعه اقتصادی کشور اثبات کرده‌اند. امروز تلاشگران این عرصه، با مساله جدی نیروی انسانی، نظام بیمه و تامین اجتماعی قدیمی و دست و پاگیر، موانع جدی مالیاتی و عدم امکان رقابت با بخش‌های خصولتی برخوردار از رانت روبه‌رو هستند. افول کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و مهاجرت نیروهای نخبه این حوزه در وضعیت هشدار قرار دارد و می‌توان با تقویت این کسب‌وکارها، سرمایه‌های غنی این کشور را که نیروهای جوان و متخصص آن هستند، برای توسعه کشور به کار گرفت.

در ادامه متن نامه سجادی نیری خطاب به رئیس‌جمهور منتخب آمده است:

"جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان
رئیس‌جمهور محترم منتخب ایران

با امید به پیشرفت و تعالی کشور، مراتب تبریک خود را به جنابعالی اعلام می‌دارم. ریاست‌جمهوری شما به‌عنوان یکی از چهره‌های دانشگاهی کشور را برای توسعه زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری به فال نیک گرفته و به نمایندگی از جامعه فعالان تأمین مالی نوآوری، برخی مسائل مهم و دارای اولویت اقتصاد دانش‌بنیان ایران را برمی‌شمارم:

ارتقای جایگاه و بهبود نقش‌آفرینی نهادهای تخصصی دولتی حوزه نوآوری و فناوری

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، نهادهای آینده‌سازی هستند که تاکنون به موفقیت‌های مهمی در راهبری و سیاست‌گذاری حوزه نوآوری دست‌ یافته‌اند؛ اما برای بهره‌گیری حداکثری از توان تخصصی این نهادها، توجه ویژه جنابعالی و ارتقای جایگاه و اختصاص متناسب بودجه در سال‌های مسؤولیت جنابعالی به این مجموعه‌ها ضروری است. رویکرد کارشناسی‌محور جنابعالی و انتصاب و یا حفظ نیروهای متخصص و باسابقه برای نهادهای تخصصی این زیست‌بوم، به فعالان این عرصه اطمینان می‌بخشد که این حوزه‌ها از دست‌اندازی سیاست مصون خواهند بود.

اجرایی‌سازی قانون جهش تولید دانش‌بنیان

اجرایی‌سازی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در ماده‌های مختلف، گره‌گشای بسیاری از مسائل اقتصادی کشور خواهد بود. فعالان اقتصادی کشور از جنابعالی به‌عنوان رئیس شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان انتظار دارند اهتمام ویژه‌ای برای این امر مبذول فرمایید و سیاست‌های کلان حوزه حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان را در تمامی ارکان دولت جاری و هم‌نوا سازید.

توجه ویژه به تأمین مالی نوآوری و فناوری

نقش کلیدی صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی در تأمین مالی نوآوری غیرقابل‌ انکار است، اما مسائل این حوزه نیز مانند بسیاری دیگر از مسائل کشور با رویکرد جزیره‌ای مرتفع نخواهد شد. تحقق اقتصاد دانش‌بنیان علاوه بر نهادهای متولی نوآوری، نیازمند هماهنگی وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگری است که می‌توانند در مواردی همچون استفاده از پتانسیل و تجربه صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی و همچنین ظرفیت بازار سرمایه و بورس و فرابورس، مانع‌زدایی از بورسی شدن استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و بهره‌گیری از امکان‌های جمع‌سپاری مالی نقش انکارناپذیری ایفا کنند.

ارتقاء و توسعه نهادسازی با هدف تقویت نظام تامین مالی زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور

تسهیل نهادسازی با هدف تأمین مالی نوآوری، یکی از نقش‌آفرینی‌های مهم دولت است. به‌تازگی و به فراخور فرصت‌های قانون مترقی جهش تولید دانش‌بنیان، صاحبان صنایع بزرگ همچون فولاد، معادن، مخابرات، ارتباطات و نظایر اینها، صندوق‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر شرکتی (CVC) تاسیس کرده‌اند و با مشوق‌های قانونی همچون اعتبار مالیاتی، منابع چشمگیری در زیست‌بوم نوآوری و فناوری وارد خواهد شد. هرگونه ابتکار سیاست‌گذارانه مانند آنچه ذکر شد، می‌تواند موجب ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شود و آثار و برکات فراوانی برای ترمیم اوضاع اقتصادی به‌همراه داشته باشد.

برداشتن موانع شتاب رشد از پیش پای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و حوزه اقتصاد دیجیتال

کسب‌وکارهای فعال اقتصاد دیجیتال همواره (حتی زیر سایه سنگین فیلترینگ و اختلالات شدید اینترنت) اهتمام خود را برای توسعه اقتصادی کشور اثبات کرده‌اند. امروز تلاشگران این عرصه، با مساله جدی نیروی انسانی، نظام بیمه و تامین اجتماعی قدیمی و دست و پاگیر، موانع جدی مالیاتی و عدم امکان رقابت با بخش‌های خصولتی برخوردار از رانت روبه‌رو هستند. افول کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و مهاجرت نیروهای نخبه این حوزه در وضعیت هشدار قرار دارد و می‌توان با تقویت این کسب‌وکارها، سرمایه‌های غنی این کشور را که نیروهای جوان و متخصص آن هستند، برای توسعه کشور به کار گرفت.

انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور به‌عنوان نهاد صنفی تخصصی، فراگیر و باسابقه اکوسیستم نوآوری و دانش‌بنیان کشور، ضمن آرزوی توفیق برای جنابعالی، آماده نقش‌آفرینی مدنی در حکمرانی مشارکتی نوآوری است. باور داریم موارد فوق‌الذکر در تحقق شعار حضرت‌عالی که اجرای حق و عدالت در توزیع منابع، انتصاب مدیران و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت بنگاه‌های نوآور و فناور است، راهگشا خواهد بود و انشاءالله با توسعه و بهبود زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور، شاهد آینده روشن و غرورآفرین برای ایران عزیزمان باشیم.

به امید سربلندی و سرافرازی ایران اسلامی"

انتهای پیام