شناسهٔ خبر: 67647835 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

روایتی تلخ از آتش سوزی خائیز؛ طلای سبزی که خاکستر شد!

یاسوج - ایرنا - امدادگران و برخی نیروهای خودجوش مردمی که در عملیات اطفای حریق منطقه حفاظت شده خاییز حضور داشتند می گویند: صحنه های تلخی از نابودی جنگل ها و مراتع این منطقه بکر و با زبانه های بالای ۲۰ متری آتش در سایه کمبود محسوس امکانات و تجهیزات دیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ (خائیز) با مساحت ۳۲ هزار ۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد در مدت زمان پنج روز (۱۸ تا ۲۲ تیر) شاهد آتش سوزی گسترده ای بود که این حادثه سبب خسارت های زیادی به بخش هایی از زاگرس زیبا شد.

روایتی تلخ از آتش سوزی خائیز؛ طلای سبزی که خاکستر شد!

اطفای حریق در این منطقه تپه ماهوری و کوهستانی پوشیده از انواع درخت و درختچه هایی مانند بلوط ( گونه غالب ) ، بنه ، کلخنگ ، بادام وحشی ، ارژن ، خوشک و گون به علت طبیعت خشن با مشکلات زیادی مواجه بود .

منطقه حفاظت شده خاییز که به گونه حیات وحش کل و بز معروف است و دیگر گونه‌های جانوری و شکاری از جمله گرگ، گراز ،کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش) ، پلنگ، سنجاقک و کبگ، تیهو، شاهین ،بحری، عقاب ،بلوط خور، سارگپه ، را نیز در خود جای داده به همین علت خسارت های آتش سوزی مذکور به پوشش گیاهی محدود نشده است.

افراد مشارکت کننده در اطفای حریق این بخش از زاگرس می گویند که آتش سوزی گسترده در منطقه حفاظت شده خاییز درختان جنگلی پرشماری از بلوط های کهنسال گرفته تا گونه هایی مانند بنه و بادام را نابود کرد.

این افراد تاکید می کنند: در آتش سوزی کوه خاییز درختانی که از تنه های آنان معلوم بود صدها سال عمر کرده اند در فاصله کمتر از چند ساعت نابود شدند.

نجاتگران مشارکت کننده در اطفای حریق کوه خاییز می گویند: فرار تعداد زیادی از حیات وحش به ویژه خزندگان بخش دیگری از مشاهدات آنان در این روزهای سخت بوده است.

مشاهدات میدانی امدادگران

یکی از امدادگران حاضر در عملیات اطفای حریق در کوه خاییز گفت: با چشمان خودم شاهد سوختن و خاکستر شدن شمار زیادی درخت جنگلی سبز بوده ام.

هادی سینایی افزود:مشاهده درختان سبزی که سال ها زندگی کرده اند و حالا به خاک سیاه نشسته اند برای هر انسان طبیعت دوستی دردآور است.

روایتی تلخ از آتش سوزی خائیز؛ طلای سبزی که خاکستر شد!

وی تاکید کرد: فرار برخی از گونه های حیات وحش از پستانداران (کل وبز) گرفته تا خزندگانی مانند مار بخش دیگری از مشاهدات عینیش در حین عملیات اطفای حریق بوده است.

سینایی ادامه داد: زیباترین و در عین حال دردناک ترین بخش مشاهدات عینی در آتش سوزی جنگل های منطقه حفاظت شده خاییز را مردانی می داند که به علت نداشتن نقاب پوست صورتشان از حرارت در آتش آسیب می دید اما از تلاش دست برنمی داشتند.

او تصریح کرد: تاول های پاهای امدادگران به علت استفاده از کفش های معمولی بخش دیگری از خاطراتش در این چند روز بوده است.

یکی دیگر از امدادگران حاضر در عملیات اطفای حریق خاییز می گوید: امدادگرانی که بدون توجه به شرایط سخت گرمای طاقت فرسای هوا و حرارت آتش در حال اطفای حریق بودند جلوه ای از عشق به طبیعت ایران زمین است.

علی رحمانی تاکید می کند که اطفای حریق در شرایطی که حتی یک کمپ برای استراحت امدادگران پیش بینی نشده بود و افراد حتی برای نشستن و صرف غذا بیم عقرب گزیدگی داشتند کاری بود که تنها عاشقان طبیعت می توانستند انجام دهند.

این امدادگر که از داوطلبان جوامع محلی برای اطفای حریق به خاییز آمده بود می گوید: هرگز افرادی که در وضعیت جسمانی حاصل از گرمازدگی شدید همچنان در حال کمک به خاموش کردن آتش بودند را فراموش نخواهم کرد.

او حمل هفت ساعت کوله پشتی و دستگاه های دمنده با روغن و سوخت مورد نیاز آن به وزن دستکم ۵۰ کیلوگرم در مسیری سخت گذر را مصداق اقدامی جهادی از سوی امدادگران مشارکت کننده در عملیات اطفای حریق این حادثه ذکر کرد.

امداد و نجات هشت مصدوم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت:هشت امدادگر که حین عملیات اطفای حریق در کوه خائیز دچار گرمازدگی یا شکستگی دست و پا شده بودند، نجات یافتند.

کاظم فلاح دوست افزود: ۶ نفر از این امدادگران دچار گرمازدگی و ۲ نفر دست یا پای آنان بر اثر سقوط از ارتفاع شکسته شده بود.

روایتی تلخ از آتش سوزی خائیز؛ طلای سبزی که خاکستر شد!

وی ادامه داد: با توجه به گرمای شدید هوای منطقه و گرمای ناشی از شعله های آتش برخی امدادگران توان مقابله ندارند و دچار گرمازدگی می‌شوند.

فلاحی دوست بیان کرد: این مصدومان که از داوطلبان محلی بوده اند از سوی نجاتگران هلال احمر کمک رسانی و به پایین کوه منتقل شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: ۷۰ نیروی عملیاتی هلال احمر استان با ۱۳ دستگاه آمبولانس کار پشتیبانی از امدادگران اطفای حریق در کوه خائیز را به عهده دارند.

جزییات اطفای حریق

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به مهار کامل آتش در کوه خاییز( محدوده شهرستان کهگیلویه) گفت: عملیات اطفای حریق در این منطقه حفاظت شده پایان یافته اما با توجه به ادامه آتش سوزی در حوزه استان خوزستان برخی نیروها در منطقه همچنان برای جلوگیری از پیش روی آتش به محدوده استان حضور دارند.

سید علی احمدزاده اظهارداشت: تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه نیروهای مشارکت کننده در منطقه نتیجه داد و آتش خاییز قبل از اذان صبح روز جمعه ۲۲ تیرماه به طور کامل مهار شد.

وی بیان کرد: نیروهای مردمی، هلال احمر و منابع طبیعی، محیط زیست، ستاد مدیریت بحران، بسیج و تیپ ۴۸ فتح برای اطفای حریق منطقه حفاظت شده خاییز مشارکت کردند.

درس های آتش سوزی خاییز

آتش سوزی منطقه حفاظت شده خاییز در استان کهگیلویه وبویراحمد با همه خسارت هایش تقریبا مهار شده و عواقب جبران ناپذیری برای میراث طبیعی زاگرس به یادگار گذاشت اما درس هایش باقی ماند که امید می رود عبرتی برای آینده باشد.

تامین بالگرد و هلیبرد نیروها در نخستین ساعت های آتش سوزی اقدامی است که در صورت تحقق می توانست خسارت های این حادثه را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

با توجه به مصدوم شدن چند نفر از امدادگران حین اطفای حریق در منطقه حفاظت شده خاییز تجهیز نیروهای مشارکت کننده به دستکش،کفش،نقاب صورت و سایر ملزومات شخصی از دیگر نیازهایی است که تامین آن به سلامت نیروهای مشارکت کننده در آتش سوزی های جنگل ها و مراتع کمک می کند.