شناسهٔ خبر: 67647555 - سرویس اقتصادی
منبع: شادا | لینک خبر

با حضور وزیر اقتصاد و وزیر دادگستری؛

فاز نخست سامانه یكپارچه اموال تملیكی به بهره‌برداری رسید

فاز نخست سامانه یكپارچه اموال تملیكی (سیات) با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر دادگستری به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش شادا، فاز نخست سامانه یكپارچه اموال تملیكی (سیات) و پروژه تجهیز انبارها و آغاز عملیاتی طرح احصای کالاهای موجود در انبارها صبح امروز (شنبه 23 تیرماه) با حضور وزرای اقتصاد و دادگستری، مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و جمعی از مدیران و نمایندگان دستگاه های دولتی و نظارتی در وزارت امور اقتصادی و دارایی به بهره برداری رسید.

امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری در مراسم بهره برداری از فاز نخست سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) با قدردانی از وزیر اقتصاد برای حمایت از ساماندهی اموال تملیکی، اظهار داشت: در ابتدای دولت سیزدهم، وضعیت انبارهای اموال تملیکی، بسیار نامناسب و آشفته بود، اما اکنون وضعیت مناسب و شفافی یافته اند.

وی افزود: با تلاش های انجام شده، کالاهایی که وارد انبارها می‌شود، ثبت شده و روال قانونی آنها طی می‌شود.

وزیر دادگستری با اشاره به روند مناسب اتصال سامانه دستگاه های مختلف از جمله دستگاه های مرتبط با قاچاق کالا به سامانه اموال تملیکی، اضافه کرد: امیدواریم در فازهای بعدی، سایر سامانه ها و دستگاه های مرتبط نیز به این سامانه یکپارچه متصل شوند تا روند تعیین تکلیف کالاهای اموال تملیکی، شتاب بیشتری بگیرد.

سید عبدالمجید اجتهادی، مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز در مراسم بهره برداری از فاز نخست سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات)  با اشاره به دستور و پیگیری رئیس جمهور شهید برای ساماندهی اموال تملیکی اظهار داشت: قوه قضاییه، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه ها تلاش زیادی برای به نتیجه رسیدن این طرح انجام دادند.

مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با برشماری اقدامات انجام شده برای ساماندهی اموال تملیکی، ادامه داد: امروز فاز نخست سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: برای تجهیز انبارها تلاش های گسترده ای انجام شده به طوری که در بخش قفسه بندی حدود 2 هزار درصد رشد کرده ایم که زمینه اجرای طرح احصاء را فراهم کرد.

اجتهادی با بیان اینکه با الکترونیکی کردن فروش در 2.5 سال گذشته، شاهد افزایش فروش و شفافیت بوده ایم، اضافه کرد: 97 فروش اموال تملیکی به صورت الکترونیکی بوده است.

مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: در این مدت، بیش از 92 هزار میلیارد تومان کالا، تعیین تکلیف شده است.

اجتهادی اضافه کرد: برای ساماندهی اموال غیر منقول نیز اقداماتی انجام شده به طوری که در سال 1402 نسبت به سال 1400 شاهد رشد 1750 درصدی در ساماندهی بخش اموال غیر منقول بوده ایم.

بر اساس این گزارش، ماده18آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی را موظف میکند، به ‌منظور مستند‌سازی الکترونیک اطلاعات اموال ناشی از قاچاق، با همکاری وزارت صمت، سازمان تعزیرات حکومتی، گمرک، دستگاه کاشف، سازمانهای مجوزدهنده در فرایند تجارت، سازمان امور مالیاتی کشور و سایر دستگاههایی که از مرحله کشف کالای قاچاق تا بازگشت مجدد آن به اقتصاد رسمی یا خروج از کشور یا امحاء نقش دارند، سامانه یکپارچه اموال تملیکی سازمان را به نحوی تکمیل و عملیاتی کند که کلیه تکالیف قانونی سازمان در راستای اجرای قانون به نحو مطلوب انجام و مورد بهره برداری قرار گیرد.

همچنین بر اساس قانون مذکور سامانه یکپارچه اموال تملیکی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی باید به نحوی تکمیل شود که ضمن تبادل با سامانه پرونده های قاچاق کالا و ارز کلیه عملیات انجام شده در خصوص تکالیف مربوط از جمله فرایندهای ثبت، بررسی، ارزیابی، ارزش گذاری کالا و عرضه، فروش به شرط خروج از کشور، امحاء و استرداد اموال و نتیجه نهایی رسیدگی توسط مراجع رسیدگی کننده را شامل شود.