شناسهٔ خبر: 67623417 - سرویس بین‌الملل
منبع: الف | لینک خبر

واشنگتن‌پست: موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله پدافند اسرائیل را زمین‌گیر می‌کنند

از سال ۲۰۰۶ که آخرین حمله زمینی رژیم صهیونیستی به لبنان صورت گرفت، حزب‌الله خود را برای نبردی احتمالی آتی آماده کرده و کارشناسان غربی اذعان دارند جنگ با حزب‌الله برای صهیونیست‌ها پرهزینه خواهد بود.

صاحب‌خبر -
 

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در مقاله‌ای به شرح توانایی‌های تسلیحاتی حزب‌الله لبنان پرداخته و هشدار داده در صورت وقوع جنگ میان حزب‌الله و این رژیم، حزب‌الله انبار وسیع و متنوعی از پهپادها و موشک‌ها در اختیار دارد که می‌توانند عرصه را بر سامانه‌های پدافند هوایی رژیم اشغالگر تنگ کنند.

به گزارش واشنگتن‌پست، حزب‌الله از سال ۲۰۰۶، یعنی زمانی که نظامیان صهیونیست برای آخرین بار به لبنان حمله کردند، برای چنین موقعیتی تدارک دیده و آمادگی خود را افزایش داده است. این جنبش هم از حامیان خود تسلیحات دریافت کرده و هم در سال‌های اخیر شروع به تولید مستقل سلاح و مهمات کرده است. حزب‌الله از توانایی پدافند هوایی برخوردار است که بیشتر گروه‌های مقاومت از آن بی‌بهره هستند.

حزب‌الله در زرادخانه‌های خود راکت‌های هدایت شونده، موشک ضدتانک، موشک‌های بالستیک و ضدکشتی و همچنین پهپادهایی مجهز به مواد منفجره دارد که می‌تواند مواضع رژیم صهیونیستی را در اعماق اراضی اشغالی هدف قرار دهد.

به اذعان تخمین تحلیلگران غربی، حزب‌الله بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار موشک و راکت در اختیار دارد، یعنی چهار برابر میزان مهماتی که گفته می‌شد در انبارهای جنبش مقاومت فلسطین (حماس) موجود است. این گروه همچنین بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در اختیار دارد که ۲ برابر تعداد نیروهای نظامی حماس است.

وحشت اسرائیل از تسلیحات هدایت‌شونده حزب‌الله

به گزارش این رسانه آمریکایی، حزب‌الله می‌تواند با مهمات ارزان‌قیمت خود در حملات گسترده، سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی را مختل کند؛ اما چیزی که صهیونیست‌ها بیشتر از آن می‌ترسند، مهمات هدایت‌شونده این جنبش است.

این در حالی است که اطلاعات دقیقی از قدرت تسلیحاتی حزب‌الله در دسترس نیست و تحلیلگران غربی ناچار به تخمین قدرت آن هستند. با این حال، حزب‌الله اعلام کرده است که از هشتم اکتبر تا امروز که در حمایت از مردم غزه، به مواضع صهیونیست‌ها حمله کرده، تنها از بخشی از انواع مهمات موجود در انبارهای خود استفاده کرده است.

پس از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، حزب‌الله حملات خود را با موشک‌ها و راکت‌های کوتاه‌برد آغاز کرد و ابتدا تانک‌ها و سایر تجهیزات فنی در نزدیکی مرز و سپس پادگان‌ها و پایگاه‌های نظامی رژیم اشغالگر را هدف قرار داد. حزب‌الله اعلام کرده که تا زمان برقراری آتش‌بس دائمی در غزه، حملات خود را متوقف نخواهد کرد.

واشنگتن‌پست در این گزارش با استناد به سخنان «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان گزارش داد که این جنبش در حملات خود از موشک‌های «برکان» استفاده می‌کند؛ نوعی راکت که از سوی حزب‌الله ساخته شده و به سلاح پراستفاده جنبش‌های مقاومت منطقه بدل شده است.

مرکز تحقیقات و آموزش صهیونیستی «آلما» گزارش داده که این سلاح را می‌توان از یک پرتابگر زمینی شلیک کرد و برکان می‌تواند پس از برخورد با هدف، تا شعاع ۱۵۰ متر تخریب ایجاد کند.

 

تغییرات حزب‌الله بر موشک‌ها

بر اساس این گزارش، حزب‌الله همچنین از موشک‌های کاتیوشا متعلق به دوران شوروی سابق استفاده می‌کند که گرچه هدایت‌پذیر نیستند، اما ارزان‌قیمت بوده و در تعداد بالا در دسترس هستند. یک مقام حزب‌الله در ماه میلادی جاری گفت این گروه می‌تواند در لحظه ۱۰۰ موشک کاتیوشا را از پرتابگرهایی که بر کامیون‌ها سوار کرده، شلیک کند.

فارغ از این راکت‌ها و موشک‌های میان‌برد، حزب‌الله موشک‌های بالستیک هدایت‌شونده بزرگ‌تری مانند فاتح ۱۱۰ دارد که با برد ۳۰۰ کیلومتری خود می‌توانند به قلب رژیم صهیونیستی در تل‌آویو و قدس اشغالی بزنند. در گزارش رسانه آمریکایی آمده است که موشک‌هایی از این قبیل در حمله بازدارنده بی‌سابقه ایران به مواضع رژیم صهیونیستی هم مورد استفاده قرار گرفت و مشخص نیست اگر چنین حمله‌ای از مرز لبنان و فلسطین اشغالی انجام شود، چه تبعاتی برای صهیونیست‌ها به دنبال خواهد داشت.

واشنگتن‌پست با اشاره به اینکه حزب‌الله موشک‌های هدایت‌ناپذیر خود را نیز با اعمال تغییراتی هدایت‌پذیر کرده، به اظهارات یک عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی اشاره کرد که باور دارد این موشک‌های به‌روزرسانی‌شده بسیار موثر هستند، زیرا «به جستجوگر فعال مجهز هستند.»

حزب‌الله همچنین ناوگان بزرگی از پهپادها را در اختیار دارد که از نطر ابعاد، شکل و توانایی‌ها، متفاوت هستند. پس از حمله نظامیان صهیونیست به شهر رفح، حزب‌الله نسخه پیشرفته‌ای از پهپادهای خود را در حمله به مواضع صهیونیست‌ها استفاده کرد که می‌تواند ۲ راکت شلیک کند و سپس بعد از برخورد با هدف، منفجر شود. به گفته ارتش رژیم صهیونیستی، این هواپیمای بدون سرنشین برای نخستین بار در ۱۶ مه در حمله به یک پادگان صهیونیستی در نزدیکی مرز استفاده شد که در آن سه سرباز صهیونیست زخمی شدند.

 

حزب‌الله به‌مراتب مسلح‌تر از حماس است

رسانه آمریکایی مدعی شد که ایران تأمین‌کننده اصلی تسلیحات حزب‌الله است؛ با این حال این رسانه اذعان کرد حزب‌الله در سال‌های اخیر در تولید تسلیحات به‌سوی خودکفایی گام برداشته است. سید حسن نصرالله در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد این گروه به توانایی ساخت پهپاد دست یافته است.

واشنگتن‌پست همچنین نوشت حزب‌الله از پهپادهای غیرنظامی برای شناسایی شکاف‌های راداری در پدافند هوایی رژیم صهیونیستی استفاده کرده است. در اواخر ماه میلادی گذشته، حزب‌الله یک هواپیمای بدون سرنشین را به مدت چندین ساعت بر فراز حیفا به پرواز درآورد و تصاویری از نقاط راهبردی این رژیم ثبت کرد.

به اذعان رسانه آمریکایی، گروه‌های مقاومتِ ‌هم‌سطحِ حزب‌الله به ندرت از قدرت پدافند هوایی برخوردار هستند و همین نکته که این گروه توان پدافند هوایی دارد، نشان‌دهنده میزان آمادگی آن در جنگ احتمالی با رژیم صهیونیستی است.

حزب‌الله نه‌تنها با مهمات زمین‌ به هوا موفق به سرنگونی پهپادهای صهیونیستی شده، بلکه به کمک مهمات پیشرفته‌تر از جمله یک موشک هدایت‌شونده راداری که به ارتفاع ۹۰ هزار پایی از سطح زمین می‌رسد، توانسته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی کند.

در این گزارش آمده است: «چنین قابلیت‌هایی می‌تواند چالشی بی‌سابقه و منحصر به فرد برای مزیت هوایی اسرائیل ایجاد کند. حزب‌الله به‌مراتب مسلح‌تر از حماس است.»

حمله سراسری، کابوس اسرائیل

در اوایل ماه ژوئن، مقاومت لبنان در پاسخ به شهادت یک فرمانده ارشد خود، ۱۵۰ موشک و ۳۰ پهپاد را به مواضع رژیم صهیونیستی شلیک کرد که بزرگترین حمله از سوی شمال به اراضی اشغالی بود. در هفته گذشته نیز حزب‌الله پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یکی از فرماندهان خود، بار دیگر با شلیک بیش از ۲۰۰ راکت، توانایی خود را به رخ صهیونیست‌ها کشید.

در این گزارش آمده است: «در یک جنگ تمام‌عیار، این "حملات سراسری" که در آن صدها موشک کوچک به‌صورت هم‌زمان شلیک می‌شوند، می‌تواند عملکرد گنبد آهنین اسرائیل را مختل کند.»

این در حالی است که به اذعان کارشناسان غربی، رژیم صهیونیستی بخش بزرگی از موشک‌های رهگیر سامانه گنبد آهنین را در طول جنگ غزه مصرف کرده و مشخص نیست چه تعداد موشک برای رهگیری حملات احتمالی حزب‌الله در اختیار داشته باشد.