شناسهٔ خبر: 67611150 - سرویس فرهنگی
منبع: ایسنا | لینک خبر

پخش مستندی درباره غلامعلی حداد عادل

سهیلا شهبازی

فیلم «مرزبان ادب و فرهنگ» روایتی از زندگی و سلوک فرهنگی، ادبی و فلسفی غلامعلی حدادعادل بیستمین فیلم از مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که قرار است از تلویزیون پخش شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در مستند «مرزبان ادب و فرهنگ» چهره‌هایی چون محمود عابدی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حسن سید عرب استاد فلسفه و عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام، نسرین پرویزی معاون بخش واژه گزینی و ایرج فرجی مدیرکتابخانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره جایگاه و اهمیت غلامعلی حداد عادل در سپهر فرهنگی، ادبی و حکمی ایران و جهان پارسی زبان سخن گفته‌اند.

رضا عباسی، کارگردان فیلم «مرزبان ادب و فرهنگ» تأکید کرد: زندگی و خدمات علمی و فرهنگی دکتر حداد عادل ابعاد گوناگونی دارد که در یک فیلم ۵۰ دقیقه‌ای نمی‌توان همه زوایای آن را به تصویر کشید. با این وصف در مستند «مرزبان ادب و فرهنگ» ضمن مرور مهمترین بخش‌های زندگی استاد و سلوک فرهنگی‌ایشان؛ به مدد روایات شیوا و دلنشین ایشان و با همراهی تنی چند از استادان برجسته حکمت و ادب فارسی، ضمن بررسی مهمترین بخش‌های زندگی دکتر حداد عادل، نگاه جامعی به آثار و میراث مکتوب‌ ایشان از گذشته تا امروز داشته‌ایم، چراکه به نظر می‌رسد بسیاری از جوانان و حتی دانشجویان، از گستره و ژرفای آثار قلمی‌ایشان اطلاع درستی ندارند.

عباسی با اشاره بخشی از زندگی‌نامه غلامعلی حداد عادل گفت: دکتر حداد عادل در تهران و در سال ۱۳۲۴ متولد شده است. او تحصیلات متوسطه را در رشته ریاضی و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسانده است و پس از آن مدرک کارشناسی فیزیک را در سال ۱۳۴۵ از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی ارشد فیزیک را از دانشگاه شیراز در سال ۱۳۴۷، مدرک کارشناسی ارشد فلسفه را از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۱ و دکترای فلسلفه را از همان دانشگاه در سال ۱۳۶۴ اخذ کرده است.

او اضافه کرد: استاد حدادعادل علاوه بر آنکه دانشیار فلسفه دانشگاه تهران است، درکنار مسئولیت‌های مختلف اجرایی در عرصه‌های فرهنگی و آموزشی، بیشتر اوقات خود را در فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌گذارد؛ نهادی که در این چنددهه، بیشترین خدمت را به زبان و ادب والای فارسی مبذول نموده است.

براساس این گزارش عوامل این مستند عبارتند از: مجری طرح محراب محمدزاده؛ تحقیق سیامک صدیقی، محمد آسیابانی؛ مدیر فیلمبرداری یاسر آقاامینی‌ها؛ تدوین یزدان موسی‌خانی؛ صداگذار حسین صالحی راد؛ صدابردار مجید نجاتی؛ انتخاب موسیقی:  علی موسی خانی؛ مدیر تولید علی هیهاوند؛ دستیار کارگردان سیاوش درخشی؛ هماهنگی تولید منوچهر پویان مهر؛ فیلمبردار رسول همتی؛ دستیاران فیلمبردار سامان‌امیری، ‌امیرحسین صدقی راد؛ دستیار صدابردار محمد اشرف پور؛ مشاور علمی ایرج فرجی؛ مشاور رسانه‌ای سیده الهام کاظمی و تیتراژ حسن علیزاده فرد.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تکرار می‌شود.

انتهای پیام