شناسهٔ خبر: 67607175 - سرویس اجتماعی
منبع: مشرق | لینک خبر

پبش‌بینی تشدید گرد و غبار کشور در تابستان

تسنیم

دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: با توجه به تشدید گرمای هوا پیش‌بینی می‌شود که امسال نسبت به سال گذشته، گرد و غبار بیشتری داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، پیش‌بینی می‌شود که متوسط دمای هوا در تابستان جاری، ۱.۵ درجه از متوسط درازمدت بیشتر است و به نظر می‌رسد که این موضوع بر افزایش توفان‌های گرد و غبار نیز تأثیرگذار باشد.

در رابطه با این موضوع، علی محمد طهماسبی بیرگانی؛ مشاور رئیس‌ سازمان‌ حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار کشور به تسنیم گفت: تغییرات شدید دمای هوا با توفان‌های گرد و غبار رابطه مستقیم دارد و در دو سه روز اخیر هم به دلیل تغییرات دمایی شدید در استان‌های قم، مرکزی، همدان سمنان و اصفهان شاهد توفان‌های گرد و غبار بودیم.

وی ادامه داد: زمانی که تغییرات دمایی خیلی شدید باشد، اختلاف فشار به وجود می‌آید و اختلاف فشار هم باعث برخاستن گرد و غبار می‌شود. نوسانات درجه حرارت، خشکسالی و استمرار آن مسائلی هستند که منجر به تشدید گرد و غبار شده به ما آسیب می‌زند. لذا پیش‌بینی می‌شود که امسال نسبت به سال گذشته، گرد و غبار بیشتری داشته باشیم.

مشاور رئیس‌ سازمان‌ حفاظت محیط زیست در رابطه با همکاری با سوریه و عراق برای کاهش کانون‌های گرد و غبار متأثر بر کشورمان توضیح داد: حدود یک ماه و نیم پیش تمام اقدامات لازم رای برای میزبانی از آنها انجام دادیم و برنامه‌ریزی بازدیدها و اسکان آنها را نیز انجام دادیم تا به ایران بیایند. طبق پروتکلی که وجود دارد، هزینه رفت و آمد با کشورهای مهمان و هزینه اسکان و غذا را کشور میزبان پرداخت می‌کند. متاسفانه این‌ها در آخرین لحظه گفتند که تامین اعتبار برای گرفتن بلیت انجام نشده و برنامه همکاری را یک روز مانده به سفر به هم زدند.

طهماسبی بیرگانی افزود: ما همچنان به صورت دائم به وزارت خارجه نامه می‌دهیم و وزارت خارجه نیز به این کشورها نامه‌نگاری می‌کند اما متاسفانه کارشکنی می‌کنند و پای کار نمی‌آیند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی مقابله با گرد و غبار هستیم، خاطرنشان کرد: ما در این زمینه پیشگام بوده و پیشنهاد دادیم تا ۱۲ جولای به عنوان روز جهانی مقابله با گرد و غبار تعیین و در این زمینه مکاتبات متعددی صورت گرفت و نمایندگان کشورمان در سازمان ملل متحد با تلاش فراوان موضوع را پیگیری و سرانجام در خرداد ماه ۱۴۰۲ این روز که سالگرد برگزاری اجلاس منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار به پیشنهاد ایران بود، تحت عنوان «روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گر دو غبار» به تصویب اعضای سازمان ملل متحد رسید.