شناسهٔ خبر: 67601219 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

مستند آیت‌الله صافی گلپایگانی و چهار شخصیت برجسته شیعی در قم اکران شد  

قم- ایرنا - همزمان با سومین روز ماه محرم، مستند "میراث نورانی" با موضوع زندگی آیت‌الله صافی گلپایگانی‌(ره) و چهار تَن از علمای صاحب‌نام جهان تشیع، شامگاه سه‌شنبه طی آیینی در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی قم رونمایی و اکران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، تهیه‌کننده این مستند در سخنانی اظهار کرد: در این مستند، شخصیت‌ ممتاز و مردمی آیات جلیل‌القدر لطف‌الله صافی گلپایگانی، سید محمد ضیاءآبادی، سید ابوالقاسم شجاعی، علی احمدی میانجی و سید حسین سعادت مصطفوی به مخاطبان معرفی شده‌ است.

محمد امین نوروزی با ذکر این نکته که تبیین تمام ابعاد و وجوه شخصیتی این عالمان دینی به دلیل گستردگی، در قالب یک فیلم مستند امکان‌پذیر نیست خاطرنشان کرد: در این مستند سعی کرده‌ایم، تا مردم‌داری این شخصیت‌ها و نقش برجسته‌شان در عرصه اجتماعی را بازگو کنیم.

این تهیه‌کننده همچنین تناسب شخصیتی موجود بین این بزرگان را مورد توجه قرار داد و گفت: همه این شخصیت‌ها، نقش و وظیفه طلبگی خود را با حضور در مساجد و تلاش در جهت رفع مشکل‌های جامعه به خوبی ایفا کرده اند.

وی افزود: این فقیهان عالی‌مقام، هر چند کُرسی‌های درس بزرگی داشتند، ولی این امر به هیچ وجه ساده‌زیستی، مسجدداری و نقشی که در مشکل‌گشایی از محرومان داشتند را کمرنگ‌ نکرد.

تهیه‌کننده میراث نورانی همچنین اظهار کرد: این مجموعه فاخر، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در خانه مستند تولید شده، و در آینده نزدیک نیز از صداوسیما پخش خواهد شد.

مستند آیت‌الله صافی گلپایگانی و چهار شخصیت برجسته شیعی در قم اکران شد  

بخش عظیمی از زندگی روحانیت برای مردم ناشناخته است

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) نیز با بیان اینکه بخش عظیمی از زندگی روحانیان که الگوهای جامعه بشری هستند، همچنان برای مردم آشکار نیست یادآور شد: آیت‌الله صافی از جمله شخصیت‌هایی است که، مردم هنوز از ابعاد مختلف زندگانی او آگاهی و شناخت لازم را ندارند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی گرجیان در ادامه بیان کرد: صافی گلپایگانی از شاگردان آیت‌الله بروجردی‌(ره) از زعمای بزرگ حوزه‌های علمیه، شخصیتی بسیار بزرگ و نویسنده کتاب ارزشمند منتخب‌الاثر است.

وی اضافه کرد: آیات صافی‌گلپایگانی، احمدی میانجی و ضیاءآبادی از جمله شخصیت‌های کم‌نظیر دوران معاصر به شمار می‌آیند، باید اسم این عالمان بی‌همتا را با وضو بر زبان جاری کرد.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه باقرالعلوم همچنین در بخشی از سخنان تصریح کرد: ما در شناساندن این شخصیت‌ها به جامعه، آن چنانکه شایسته است، عمل نکرده‌ایم.

آیین رونمایی مستند میراث نورانی پیرامون ابعاد و زوایه نگاه عرفانی آیات لطف‌الله صافی گلپایگانی، سید محمد ضیاءآبادی، سید ابوالقاسم شجاعی، علی احمدی میانجی و سید حسین سعادت مصطفوی با حضور برخی بستگان و خانواده این شخصیت‌ها و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه برگزار شد.

آیت‌الله‌ لطف الله صافی گلپایگانی بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از عمری تدریس و تحقیق و تالیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی، همچنین عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان، در سن ۱۰۳ سالگی دارفانی را وداع کرد.

مرحوم آیت‌الله سید محمد ضیاء‌آبادی از چهره‌های ارزشمند و مفسران بزرگ شیعه، و از علمای برجسته و خطبای نامدار و دانشمند عصر حاضر است.

مرحوم سید ابوالقاسم شجاعی معروف به سید قاسم شجاعی از خطیبان و واعظان معرف تهران، همچنین علی احمدی میانجی از اعضای فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مرحوم سید حسین سعادت مصطفوی نیز عضو سابق هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق‌(ع) است.

مستند آیت‌الله صافی گلپایگانی و چهار شخصیت برجسته شیعی در قم اکران شد  

مستند آیت‌الله صافی گلپایگانی و چهار شخصیت برجسته شیعی در قم اکران شد  

مستند آیت‌الله صافی گلپایگانی و چهار شخصیت برجسته شیعی در قم اکران شد