شناسهٔ خبر: 67594683 - سرویس فرهنگی
منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

«شین» شهاب حسینی دوباره اکران می‌شود / فیلم بدون مخاطب و بیننده هیچ ارزشی ندارد

فیلم سینمایی «شین» به نویسندگی و کارگردانی میثم کزازی و تهیه‌کنندگی شهاب حسینی، مجددا در سایت سون‌اسکایز اکران می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین فیلم «شین» که تقریبا ۲ سال پیش در سینماهای ایران به روی پرده رفته بود، مجددا در سایت سون‌اسکایز اکران می‌شود. این فیلم محصول سال ۱۳۹۷ بوده و شهاب حسینی علاوه بر بازی، به عنوان مشاور کارگردان نیز در این پروژه سینمایی حضور دارد.

اکران عمومی این فیلم در نیمه دوم شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد اما این نمایش به شکلی نیمه‌تمام صورت گرفت و فیلم خیلی زود از پرده پایین آمد. به همین دلیل صاحبان فیلم درصدد برامده‌اند تا فیلم اکنون در وب‌سایت سون‌اسکایز به شکل درستی، دوباره به صورت آنلاین به اکران شود.

فیلم، داستان ظلمی است که در گذشته دور اتفاق افتاده و سال‌ها تلاش شده تا مسکوت بماند. فارغ از اینکه سال‌ها بعد، همانند بغضی فروخورده که بالاخره سکوتش را شکسته، مظلومانه فریاد دادخواهی برآورده است آن هم با زبان بی‌زبانی.

روایت به شکل معماگونه و رازآلودی آغاز شده و با گره‌های بسیاری پیش می‌رود. جان‌مایه اصلی فیلم، یافتن روزنه‌ای برای تابش دوباره نور به دل تاریکی است. تاریکی خودساخته‌ای که در گذشته و توسط همین افراد شکل گرفته است. این داستان واقعی است.

درواقع می توان گفت فیلم روایتگر زندگی زنی جوان با هنرمندی غزال نظر است که از پدر سالمندش یعنی جمشید هاشم پور در یک عمارت قدیمی مراقبت می کند و از سویی دیگر زندگی خودش نیز به واسطه ی جدایی از همسرش و ترس از دست دادن دختر خردسالش دچار تنش هایی شده است، شین، نخستین حضور  جدی غزاله نظر در سینما می باشد و به نظر او به خوبی توانسته است از عهده ی چنین نقش سختی در ژانر متفاوت وحشت بر آید.

در این فیلم، بازیگرانی چون شهاب حسینی، جمشید هاشم‌پور، محمود پاک‌نیت، غزال نظر، هوشنگ توکلی، سیامک اطلسی، آتش تقی‌پور، علی شادمان، افسانه ناصری، حسین عابدینی، محمود بصیری، فخرالدین صدیق شریف، ناهید مسلمی، فرزین محدث، مهدی بجستانی، فاطمه شکری، پرویز بزرگی، مهرو تفرشی، علی سجادی، مهرنوش حاجی خانی، تینا اسدی، کوروش دیلمی، بابک حیدری و بازیگران خردسال: حنا مک نلی، امیرعلی حسینی و هستی اسماعیلی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

تشابه فیلم «شین» با فیلم «آن شب»

فیلم شین شباهت‌های جالب توجهی به فیلم «آن شب» دارد که از قضا در همان جشنواره سال 97 فیلم فجر با حضور شهاب حسینی به عنوان بازیگر و تهیه‌کننده، رونمایی شد. اغلب قصه هردو فیلم در یک مکان می‌گذرد و مضمون هردو فیلم، چالشی اخلاقی و به شکل دقیق‌تر، یک ظلم رخ‌داده در گذشته افراد است که رد پای آن تا زمان حال می‌رسد و پیچ اصلی قصه را رقم می‌زند. حضور شهاب حسینی نیز به شباهت‌های مضمونی و حال‌وهوای دو فیلم افزوده؛ اگرچه نقش او در این دو فیلم، نسبتی با یکدیگر ندارد. تفاوت مهم دو فیلم، آن است که «آن شب» مایه‌های ترسناک بسیار بیشتری دارد و عملاً فیلمی ژنریک است اما «شین» کاملا این‌گونه نیست.

نظرات منتقدین

آن طور که از نظرات منتقدین سینما بعد از دیدن فیلم برداشت می شود، جمشید هاشم پور، بازیگر پیشکسوت و قدیمی سینمای ایران در این فیلم دائما روی یک ویلچر حضور دارد و بدون بیان هیچ دیالوگی به ایفای نقش حسی و در واقع زیرپوستی پرداخته است و با تمام این اوصاف نقش مهمی را در جلو بردن داستان فیلم دارد.

چراکه تمامی اتفاقات اصلی شین در عمارتی رخ می دهد که او سال هاست در آنجا سکونت دارد و اگرچه هیچ دیالوگی نمی گوید و روی یک ویلچر نشسته است، اما حضور دختر در عمارت به دلیل نگهداری از اوست، محمود پاک نیت دیگر هنرمند حاضر در شین است که از قدیم با این خانه و خانواده آشنایی داشته است و به دختر در کشف راز این خانه ی مرموز و قدیمی کمک بسیاری می کند.

علی شادمان نیز نقش کوتاه و متفاوتی را در فیلم ایفا کرده است و کارگردان سعی کرده است با حضور کوتاه ولی موثر چند بازیگر به بهترین نحو داستان را روایت کند. شهاب حسینی نیز که به عنوان تهیه کننده در این فیلم حضور دارد، در یک سکانس کوتاه اما حساس به ایفای نقش پرداخته است تا با حضورش در فیلم بر جذابیت و زیبایی آن بیفزاید.

عده‌ای دیگر معتقد بودند که کارگردان فیلم به خوبی با بهره گرفتن از تمام اشیا موجود در یک عمارت قدیمی و البته ترسناک توانسته است ترس و دلهره ی لازم برای بیننده را فراهم آورد. از اتاق های مخوف و تاریک گرفته تا صدای گربه و پله های عمارت همگی در فیلم به خدمت کارگردان درآمده اند تا بتوانند تماشاگر را بترسانند.

لحظاتی که برق عمارت می رود و غزال نظر برای خریدن شمع به همراه دخترش از عمارت خارج می شود و پدر پیر و بیمار او به تنهایی در عمارت باقی می ماند، بارش باران و صداهای عجیب و غریب و به دنبال آن ورود دزدکی شهاب حسینی به عمارت همه و همه بر ترس و جذابت داستان فیلم می افزاید.

«شین» فیلم ترسناک نیست

همچنین در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «شین» به کارگردانی میثم کزازی و تهیه کنندگی شهاب حسینی که در مردادماه 1400 در اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر با حضور میثم کزازی، محمود پاک‌نیت، علیرضا برازنده، ناهید مسلمی، افسانه ناصری برگزار شد، کزازی کارگردان جوان «شین» درباره برداشت قصه اصلی فیلم از یک داستان واقعی گفت: من اصلاً قصد نداشتم که یک فیلم ترسناک بسازم و فکر می‌کنم این روزها آنقدر فیلم‌ها اتمسفرهای شبیه هم دارند که این اگر بگوییم فیلم ترسناک در حق این فیلم ظلم می‌شود. «شین» در حقیقت یک درام خانوادگی است که از چاشنی دلهره برای آن استفاده کردیم. ما هیچ حرکت دوربین عجیب یا جلوه‌های ویژه عجیب در این فیلم نداریم چون قصه آن‌قدر خودش کلاسیک بود که دیدم بهتر است دوربین ثابت باشد و قصه جلوی آن روایت شود.

وی در ادامه بیان کرد: این فیلم برای دو سال و نیم پیش است. ما آن زمان در این ژانر غیر از «شب بیست‌ونهم» که سال‌ها پیش ساخته شده فیلم قابل توجه دیگری نداشتیم اما در همین ۲ سال «پوست» و «زالاوا» در سینما ساخته شده و آقای پرستویی هم سریالی با نام «آنها» برای شبکه نمایش خانگی تهیه کرده است.

اگر مخاطبی نباشد که فیلم را ببینید،هیچ ارزشی ندارد

همچنین شهاب حسینی در اولین اکران عمومی فیلم «شین» که شهریورماه 1401 برگزار شد، پس از تشکر از مخاطبان برای حضور در سالن‌های سینما  گفت: مهمترین انگیزه همه ما که کار می‌کنیم تماشاگران هستند. حتی اگر بهترین فیلم‌ها را هم بسازیم، اما اگر مخاطبی نباشد که آن را ببینید یا اشتباهاتمان را به ما گوشزد کند هیچ ارزشی ندارد.

وی در ادامه درباره دلیل همکاری‌اش با کارگردان‌های جوان گفت: من برای هر کاری که آستین بالا زدم علاوه بر دلایل شغلی، فراتر از آنها جانمایه آن قصه توجهم را جلب کرده و باعث شده که با تعدادی از دوستان کنار هم قرار بگیریم و سعی کنیم آن حرف اصلی و جان‌مایه و حسی که به خودمان منتقل شده را به مخاطب انتقال بدهیم.

این بازیگر سینما و نمایش خانگی اظهار داشت: چند سال پیش که آقای کزازی فیلم‌نامه شین را پیشنهاد کرد از تفاوت آن با دیگر فیلم‌نامه‌ها خوشحال شدم؛ اینکه در فیلم شین این امکان را پیدا کردم که از چهره‌های پیشکسوت، بزرگتر و عزیزمان در سینما، بهره ببرم دلیل دیگری بود که این کار را پذیرفتم.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این فیلم به وب‌سایت سون‌اسکایز مراجعه کنند.

«شین» شهاب حسینی مجددا اکران می‌شود