شناسهٔ خبر: 67589246 - سرویس فرهنگی
منبع: ایبنا | لینک خبر

نشست ادبی شاعران نوجوان با شاعر «هنگام باران بود» برگزار شد

کرمان- شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با سیدحبیب نظاری، شاعر کتاب «هنگام باران بود» دیدار و گفت‌وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان و آغاز ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله حسین (ع)، شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر استان با سیدحبیب نظاری، شاعر منظومه عاشورایی «هنگام باران بود» دیدار و پیرامون اشعار کتاب گفت‌وگو کردند. این نشست با مشارکت روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه در فرهنگسرای مجتمع مسکونی سرچشمه برگزار شد.

سید حبیب نظاری درباره کتاب «هنگام باران بود» بیان کرد: این منظومه از رویای حضرت رقیه (س) الهام گرفته شده و من وقتی داستان رقیه را شنیدم نتوانستم از او ننویسم.

نظاری گفت: این منظومه از تصویر رقیه سه ساله در خرابه شام آغاز و در پایان دوباره به همان‌جا رسیده است. این حرکت دورانی حول شخصیت حضرت رقیه (س) بوده است.

نظاری درباره حضور پررنگ باران در این منظومه گفت: نیازی که در دشت کربلا وجود داشت آب و باران بود و من به خاطر نبود این عنصر در واقعیت آن را در دنیای شعر آوردم.

وی درباره تصویرگری کتاب که از سوی مخاطبان بارها تکرار شد نیز افزود: تصویر باید مکمل داستان باشد و روایت و تصویر باید منظور و مفهوم کلی را منتقل کنند.

شاعر آیینی کشور با اشاره به اینکه برداشت‌ها و حس‌های متفاوت از ویژگی‌های شعر است، ادامه داد: این منظومه در یک وزن مشخص نیمایی سروده شده اما لحن شعر با توجه به حس و حال هر اتفاق متفاوت است.

مهمان شاعران نوجوان استان کرمان، عنصر دخترانگی که نمادی از زنان و دختران واقعه کربلا است را در تصویرگری کتاب مشهود دانست و اضافه کرد: حضرت رقیه (س) در کربلا در التهاب بود و به آرامش نیاز داشت. به همین دلیل سروده‌ام: «هنگام باران بود / بر خاک تشنه ابرها آرام باریدند…». شاعر کتاب «هنگام باران بود» ریشه‌های برخی از سروده‌هایش را کودکی خود دانست و قصه کودکی‌اش از خرمشهر و شروع جنگ ایران و عراق و محیط و فضای آن زمان را برای مخاطبان تعریف کرد و جنگ را بدترین اتفاق بشری دانست.

وی، سرودن اشعار کتاب «خدا تسبیحی از گنجشک دارد» را هم از همان دوران کودکی و درخت کنار پر از گنجشک ایستاده در حیاط خانه‌شان دانست.

شاعران کودک و نوجوان کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری استان کرمان نظرات خود درباره منظومه عاشورایی «هنگام باران بود» با شاعر کتاب در میان گذاشتند. زیباتریرن مطلع کتاب را بازخوانی کردند و ساعت‌ها در حال و هوای دشت کربلا و واقعه عاشورا نفس کشیدند.

شعرخوانی عاشورایی از سوی مهمان «گردهم‌آیی کودکان عاشورایی»، شاعران کودک و نوجوان، مدیرکل، معاون فرهنگی و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون استان از دیگر بخش‌های نوبت صبح این نشست ادبی معرفتی بود.

نشست ادبی شاعران نوجوان با شاعر «هنگام باران بود» برگزار شد