شناسهٔ خبر: 67588503 - سرویس اقتصادی
منبع: برنا | لینک خبر

امضای بیش از ۴۰ توافق‌نامه با کشورهای خارجی در حوزه حمل‌ونقل هوایی طی دولت سیزدهم

رییس سازمان هواپیمایی کشوری از امضای بیش از ۴۰ توافق‌نامه با کشورهای خارجی در حوزه حمل‌ونقل هوایی طی دولت سیزدهم خبر داد. رییس سازمان هواپیمایی کشوری از امضای بیش از ۴۰ توافق‌نامه با کشورهای خارجی در حوزه حمل‌ونقل هوایی طی دولت سیزدهم خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا،  محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم که صبح امروز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه دز ساختمان دادمان برگزار شد، اظهار کرد: حوزه هوایی به دلیل اینکه در لبه فناوری قرار دارد و مردم پایه است و اخبار آن در کسری از ثانیه در دنیا مخابره می‌شود حائز اهمیت است.

وی افزود: حمل و نقل هوایی یکی از مولفه‌های توسعه یافتگی است و بعد از جنگ جهانی دوم، کشور‌های ابرقدرت برای تهدید کشور هدف، تحریم‌ها را ابتدا بر حوزه زیرساخت‌های هوایی تحمیل می‌کنند. همانند ایران که در ۴۳ سال گذشته تحت سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها برای حوزه هوایی غیر نظامی قرار گرفت.

محمدی بخش با بیان اینکه پیشران پیشرفت، حمل و نقل است و راهبردی‌ترین حوزه، حمل و نقل هوایی است که در همه موارد به صنعت کمک کرده است، گفت: بخش هوایی نیاز به شناخت دقیق و عمیق دارد که در سنوات مختلف گزارش عملکرد آن ارائه شده و نیاز است تا نقش آفرینان این صنعت شناسایی شوند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری به اهمیت دو مقوله امنیت و ایمنی اشاره کرد و گفت: در بخش هوایی این دو مقوله در سه سال گذشته در عالی‌ترین سطح با سخت‌گیری و نظارت کامل انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به معرفی نقش آفرینان صنعت هوانوردی پرداخت و گفت: کمیته دائمی فضای کشور، کمیته امنیتی صنعت هوانوردی ذیل شورای عالی امنیت ملی، شرکت‌های هواپیمایی و بالگردی، مراکز ساخت و طراحی و تولید، مراکز طراحی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های تولید کننده، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ورزش‌های هوایی و... نقش آفرینان این صنعت به شمار می‌روند.

محمدی بخش افزود: ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی در ایران پرواز انجام می‌دهند و دستگاه‌های بین‌المللی با ایران همکاری و هماهنگی کامل دارند.

وی با اشاره به تهدیدات صنعت هوانوردی غیر نظامی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گفت: صنعت ما در آن سال، شرایط حاد کرونا، شرایط نا مناسب اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی و ناوگان زمین گیر که از ۲ تا ۳۰ سال زمین گیر بودند، مواجه شد. همچنین خروج متخصصین این حوزه از کشور، تشدید تحریم‌های ظالمانه، حملات سایبری متعدد، قیمت بلیت، تاثیر روانی حادثه هواپیمای اوکراینی از جمله موضوعات دست و پا گیر صنعت هوانوردی بود.

محمدی بخش تاکید کرد: در صنعت هوانوردی باید برنامه ریزی با قابلیت اجرایی برگرفته از خرد جمعی و ظرفیت دانشی بر گرفته از شناخت تهدید، فرصت و ظرفیت‌ها انجام شود که در این دولت ۴ راهبرد تاب آوری، نوسازی ناوگان، تامین قطعه و ساخت هواپیمای بومی سر لوحه کار حوزه حمل و نقل هوایی قرار گرفت.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: امروز شاهد حضور شرکت‌های خارجی هستیم و بیش از ۴۰ توافقنامه با کشور‌های مختلف به امضا رسید. همچنین تفاهم‌نامه با کشور روسیه به عنوان یکی کشور‌های صاحب فناوری در حوزه هواپیمایی امضا شد.

وی افزود: به منظور نشان دادن وجود هماهنگی میان بخش نظامی و غیر نظامی به سازمان‌های بین‌المللی هوانوردی یک دوره آموزشی برگزار شد که بازخورد مطلوبی حاصل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این دوره، از آمریکا به خاطر جلوگیری از حق مسلم ایران در بهره برداری از دانش هوانوردی شکایت مطرح شد. همچنین انجام ممیزی و نظارت ایکائو و عضویت در صلاحیت پرواز‌های ایکائو، جابه‌جایی دانشجویان ایرانی از اوکراین، تعمیر و اورهال هواپیما‌های غیر ایرانی در ایران نیز در این دوره میسر شد که قبلاً محتاج متخصصان خارج از کشور بودیم، اما امروز در حوزه آموزش و اورهال با بهره‌مندی از توان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان این مهم انجام می‌شود.

وی در ادامه به بازسازی و بهره برداری از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد و افتتاح فرودگاه تنب بزرگ اشاره کرد و افزود: ساخت هواپیمای سیمرغ، هماهنگی با وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دستور کار قرار گرفت.

محمدی بخش یادآور شد: ۱۳ هزار پهپاد توسط شرکت‌های غیر نظامی در حال ارائه خدمات به بخش‌های مختلف و صنایع کشور هستند و ۲۷۰ فروند هواپیمای سبک و آموزشی نیز جایگاه ویژه‌ای در این حوزه پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دچار اشکال جدی شده بود، اما با انتقال صندوق بازنشستگی، امروز شاهد حضور «هما» به عنوان یک شرکت با تراز بین‌المللی هستیم که عملیات مهم را با دقت و سرعت عالی انجام می‌دهد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: امروز بیش از ۲۰۰۰ قطعه هوایی با تیراژ بالای ۳۰۰ هزار در راستای ارتقای تاب آوری و جایگاه تعمیراتی در حال تولید است. همچنین بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما و بالگَرد به ناوگان اضافه شده است که ۵۵ فروند آن عملیاتی شده است و باقی در حال تعمیر و اورهال هستند.

وی بیان کرد: مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما هم اکنون با ۳ شیفت در حال فعالیت هستند که آمار‌های نوروز و حج و اربعین بیان گر این اتفاق است.

انتهای پیام/