شناسهٔ خبر: 67557864 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

دیپلمات کره‌ای مطرح کرد:

احتمال کاهش نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی در صورت پیروزی ترامپ

تهران- ایرنا- سفیر سابق کره‌جنوبی در مسکو اعلام کرد که برخی از متحدان دونالد ترامپ معتقدند که اگر وی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایالات متحده پیروز شود، احتمال کاهش نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وایی سونگ- یاک در گفت‌وگو با روزنامه کوریا هرالد اعلام کرد که با مقام‌های کارزار انتخاباتی و متحدان ترامپ از جمله نوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در ایالات متحده گفت وگو کرده است. این مقام کره جنوبی نام دیگر افرادی که با آنها دیدار کرده بود را فاش نکرد.

وی که به عنوان قانوگذار حزب دموکراتیک کره جنوبی از ۲۳ تا ۲۹ ژوئن (سوم تا نهم تیر) به آمریکا سفر کرده بود، گفت: مقام‌های کارزار انتخاباتی وی به من گفتند اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در کره جنوبی محتمل است.

وایی سونگ-یاک افزود: اما آنها به طور کامل خارج نخواهند شد. همچنین به من گفته شد که ممکن است از کره جنوبی خواسته شود تا هزینه‌های دفاعی بیشتری را تقبل کند.

این درحالی است که کنگره آمریکا به تازگی با تصویب لایحه سالانه سیاست دفاعی، بر حضور نظامی این کشور در خاک کره‌جنوبی تاکید و آن را تمدید کرده است.

به گفته دیپلمات سابق کره جنوبی، گینگریچ بیان کرده که در دوره [احتمالی] ترامپ، روابط آمریکا با چین و روسیه می‌تواند بهبود یابد.

اما وایی سونگ- یاک خود معتقد است که اگر دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ تحقق پیدا کند، خروج همه نیروهای آمریکا از کره جنوبی را نمی‌توان رد کرد.

وی در این خصوص توضیح داد: برخی باور دارند که مقام‌های مربوطه در واشنگتن مانع از خروج نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره و حرکات دیگری که (ترامپ) به آنها اشاره کرده، می‌شوند.

قانونگذار کره‌ای اضافه کرد: اما اگر ترامپ به کاخ سفید بازگردد، اوضاع به شکل کامل متفاوت خواهد بود. من فکر نمی‌کنم که چنین روندی در دور دوم ریاست جمهوری ترامپ ادامه یابد.

بر اساس لایحه سالانه سیاست دفاع آمریکا، ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی ایالات متحده در خاک کره جنوبی باقی خواهند ماند.

آمریکا حضور نظامی در خاک کره جنوبی را تحت عنوان نیروهای USFK از سال ۱۹۵۷ آغاز کرده و این سیاست هموراه با مخالفت کشورهای چین و روسیه مواجه بوده است. از طرف دیگر این شبه جزیره کره هم اکنون در بالاترین سطح تنش خود با کره شمالی به سر می برد.