شناسهٔ خبر: 67547529 - سرویس بین‌الملل
منبع: جوان | لینک خبر

توافق «آتش‌بس» منتظر پاسخ تل آویو 

روزنامه جوان

در دهمین ماه جنگ غزه، دور جدید مذاکرات برای پایان دادن به درگیری‌ها و تبادل اسرا ازسرگرفته شده است. هرچند رهبران مقاومت فلسطین بار‌ها گفته‌اند اعتمادی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیستی ندارند، اما شروط خود را به دشمن اعلام کرده‌اند و به نظر می‌رسد گشایش‌های نسبی در این زمینه به وجود آمده است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: با ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و حماس در دوحه و اعلام شروط مقاومت، اکنون توپ در زمین تل آویو است تا تصمیم نهایی خود را برای توقف درگیری‌ها و تبادل اسرا اتخاذ کند؛ تصمیمی که مسیر گفتگو‌های آتی را تعیین خواهد کرد ولی اختلاف جدی بین سران اسرائیلی، راه رسیدن به توافق را دور از دسترس می‌کند. 

در دهمین ماه جنگ غزه، دور جدید مذاکرات برای پایان دادن به درگیری‌ها و تبادل اسرا ازسرگرفته شده است. هرچند رهبران مقاومت فلسطین بار‌ها گفته‌اند اعتمادی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیستی ندارند، اما شروط خود را به دشمن اعلام کرده‌اند و به نظر می‌رسد گشایش‌های نسبی در این زمینه به وجود آمده است. یک منبع برجسته در جنبش حماس روز شنبه در گفتگو با رویترز گفت که بر اساس توافق اصلاح شده و پیشنهادی میان این جنبش و رژیم صهیونیستی، مذاکرات آزادسازی اسرای صهیونیست از جمله نظامیان و شهرک‌نشینان طی ۱۶ روز بعد از آغاز مرحله نخست توافق مذکور، انجام می‌شود. این منبع تأکید کرد: بر اساس توافق مذکور، میانجیگران اجرای توافق موقت آتش‌بس، رساندن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست را تضمین می‌کنند. وی تصریح کرد: «این روند تا زمان ادامه یافتن مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه پیدا می‌کند.» یکی از مقامات ارشد حماس روز جمعه در گفتگو با «فرانس‌پرس» اعلام کرد که انتظار دارد اشغالگران به شروط پیشنهادی حماس برای پذیرش آتش‌بس طی ۲۴ ساعت آینده پاسخ دهند. شبکه روسیا الیوم گزارش داد که اسامه حمدان از رهبران حماس روز جمعه در سخنانی تأکید کرد: «حماس اصول ثابت خود برای آتش‌بس را پیش‌تر اعلام کرده و انتظار داریم تا شنبه شب، پاسخ صهیونیست‌ها را دریافت کنیم و در صورت دریافت پاسخ مثبت از آنان، امکان گفتگو درباره جزئیات توافق وجود دارد.» در همین چارچوب، برای اینکه وقفه‌ای در روند گفتگو‌ها ایجاد نشود دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که هیئت مذاکره‌کننده این رژیم برای ادامه مذاکرات غیرمستقیم تبادل اسرا با گروه‌های فلسطینی راهی قطر خواهد شد. دیوید بارنیا، رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) که مسئولیت پرونده آزادسازی اسرای اسرائیلی را برعهد دارد، عصر جمعه به‌تن‌هایی برای دیدار با «محمد عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر عازم دوحه شده بود. در ادامه بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است که طرفین مذاکره همچنان بر سر برخی مسائل اختلاف‌نظر دارند. تلویزیون رژیم صهیونیستی جمعه شب به نقل از چند منبع سیاسی که به نام آن‌ها اشاره‌ای نکرد، خبر داد: «رئیس موساد به میانجیگران اطلاع داده که تل‌آویو در خصوص پذیرش توافق تبادل اسرا خوش‌بین است.» 
با توجه به شروط اعلانی حماس، اکنون توپ در زمین اسرائیل است تا تصمیم بگیرد که می‌خواهد به بیش از ۹ ماه جنایت در غزه پایان داده و اسرای خود را که در آزادی آن‌ها ناکام مانده به خانه‌های‌شان بازگرداند یا نه. هرچند نتانیاهو و دوستانش پیش‌تر با شروط حماس در ارتباط با «خروج تمام نیرو‌های نظامی از غزه و توقف کامل جنگ» مخالفت کرده بودند، اما با تلفات سنگینی که در ماه‌های اخیر از سوی گروه‌های مقاومت متحمل شده‌اند، ادامه نبرد را به صلاح نمی‌دانند. رهبران حماس هم با اینکه دنبال آتش‌بس و مبادله اسرا هستند، بار‌ها گفته‌اند که توافق به هر قیمتی را نمی‌پذیرند و آماده هستند برای مدت طولانی با دشمن صهیونیستی مبارزه کنند. 
به‌رغم اعلام آمادگی حماس برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس، در بین سران تل آویو اختلاف‌نظر وجود دارد و وزرای تندرو خواهان ادامه جنگ تا نابودی حماس هستند، اما دیگر مقامات امنیتی از میان برداشتن حماس را کاری بیهوده می‌دانند که فقط هزینه‌های این رژیم را افزایش خواهد داد. ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی که به هیچ چیزی کمتر از نابودی حماس و تخریب کامل غزه رضایت نمی‌دهد بار دیگر به نتانیاهو هشدار داد که اگر با حماس به توافق برسد، از ائتلاف کابینه خارج خواهد شد. این اختلافات داخلی بین تندرو‌های تل آویو، راه رسیدن به توافق آتش‌بس را دور از دسترس خواهد کرد، زیرا نتانیاهو نمی‌خواهد کابینه متزلزل خود را از دست بدهد و تاکنون به خواسته افراطی‌ها تن داده است. 


 حضور هیئت امریکایی در مذاکرات 
پایگاه خبری آکسیوس جمعه شب به نقل از مقامات کاخ سفید گزارش داد یک هیئت سیاسی امریکا به همراه مقامات دستگاه اطلاعاتی امریکا (سیا) برای بررسی موضوع دستیابی به توافق در مرحله دوم میان حماس و تل آویو هم اکنون در دوحه قطر در حال رایزنی هستند. همچنین، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، به مذاکرات آتش‌بس برای تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه مصمم هستیم و زمان آن فرارسیده است که جنگ در غزه پایان یابد. شبکه «سی‌ان‌ان» نیز به نقل از یک منبع برجسته در دولت امریکا گزارش داد چارچوبی درباره توافق بین تل‌آویو و جنبش حماس برای آزادی اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه ایجاد شده است. این مسئول امریکایی تأکید کرد: «متن کنونی با سخنرانی رئیس‌جمهور امریکا در ماه می‌و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بسیار منطبق است. برخی از مسائل کلیدی مربوط به انتقال از مرحله یک به مرحله دوم واقعاً یک مانع بود و من معتقدم که ما به یک موفقیت دست یافته‌ایم.»