شناسهٔ خبر: 67546252 - سرویس سیاسی
منبع: آفتاب | لینک خبر

مسعود پزشکیان در رقابت با جلیلی، پیروز انتخابات شد

واکنش‌ها به انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران؛ چهره های سیاسی به پزشکیان چه گفتند؟

خبرگزاری ایسنا

پیروزی مسعود پزشکیان با اکثریت آرا به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، واکنش‌های گسترده داخلی و بین المللی را در پی داشت که در این گزارش می‌توانید مرور کنید.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری - به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی در سومین سال ریاست جمهوری در سانحه بالگرد در حین خدمت - در تاریخ هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار شد و رقابت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم کشیده شد.

در نهایت پس از شمارش آرای انتخابات ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در تمامی شعب اخذ رأی در داخل و خارج کشور، مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای، به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در نخستین واکنش به نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «سپاس ایران، خاک پای مردم ایران مسعود پزشکیان»

پزشکیان همچنین در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مردم عزیز ایران انتخابات تمام شد و این تازه آغاز همراهی ماست. مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد؛ دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند می‌خورم که در این راه تنهای‌تان نخواهم گذاشت؛ تنهایم نگذارید.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی با سپاس‌گزاری از همه نامزد‌ها و فعالان عرصه‌ی انتخابات بر استفاده رئیس‌جمهور منتخب از ظرفیت‌های فراوان کشور برای آسایش مردم و پیشرفت کشور، در ادامه‌ی راه شهید رئیسی تأکید کردند.

در بخشی از پیام رهبری انقلاب آمده است:‌اکنون ملت ایران رئیس جمهور خود را انتخاب کرده است. اینجانب با تبریک به ملت و به رئیس جمهور منتخب و به همه‌ی فعالان این صحنه‌ی حساس مخصوصاً جوانان پرشور ستاد‌های انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه میکنم. شایسته است رفتار‌های رقابتی دوران انتخابات به هنجار‌های رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حدّ توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند.

* حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در پیامی پیروزی پزشکیان را تبریک گفت و افزود: اکنون وظیفه همه کارگزاران نظام اسلامی بخصوص شخص حضرت مستطابعالی است که با استعانت از درگاه حضرت احدیت، استمداد از انفاس قدسی ائمه اطهار (ع) و ارواح طیبه شهداء، با همدلی و هم‌افزایی و استفاده از همه استعداد‌ها و ظرفیت‌ها، با کار جهادی و شبانه روزی در راستای حل مسائل، مشکلات و تحقق انتظارات بحق مردم و آرمان‌های متعالی و عدالت خواهانه انقلاب اسلامی تلاش نمائیم. *

* در پیام تبریک محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور منتخب آمده است: همه دغدغه مجلس دوازدهم، پاسخ به مطالبات مردم، مخصوصا حل مشکلات اقتصادی است و در همین راستا در چارچوب قوانین، مجلس دوازدهم خود را کنار دولت چهاردهم می‌داند و از هرگونه کمک و حمایتی فروگذار نخواهد کرد و وظیفه خود می‌داند با نظارت همدلانه و موثر به دولت کمک کند تا آسایش مردم و پیشرفت کشور محقق شود.

* محمدجواد ظریف در واکنش به پیروزی مسعود پزشکیان در رقابت‌های انتخاباتی و انتخاب او به عنوان رئیس جمهور از سوی مردم، با بازنشر تصویری مشترک از پزشکیان و خودش در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: وامدار مردمیم.

* محمدجواد آذری جهرمی عضو ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان با بیان اینکه امروز روز شکرگزاری ملی است، نوشت: قدردان «همه مردم ایران» هستیم. چه آن‌ها که به ایشان رای دادند -بویژه اکس‌هایی که برگشتند- و چه آن‌ها که به جناب آقای دکتر جلیلی و چه عزیزانی که اصلا رای ندادند. این مردم بودند که تعارضات سیاسی را تعیین تکلیف کردند و راه ادامه کشور را مشخص کردند.

* سیده حمیده رزآبادی سخنگوی ستاد انتخاباتی پزشکیان درتوییتی نوشت: سلام بر حاکمیت قانون، عقلانیت، عدالت و رفع‌تبعیض، انصاف، اخلاق، مروت، مدارا، تعامل ملی و بین‌المللی، کرامت انسانی و اصلاح‌طلبی.

* محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان با صدور پیامی به مناسبت اعلام نتایج نهایی انتخابات دور چهاردهم ریاست جمهوری ضمن تبریک به منتخب مردم و نیز ملت ایران تاکید کرد: حفاظت منتخب ملت و جریان سیاسی حامی ایشان از این پیروزی، رسالتی ملی و تاریخی است. امیدوارم به درایت و تجربه دریافته باشیم که حفاظت از اعتماد عمومی نیازمند درجه‌ای از صداقت و راستی با ملت شریف و نجیب ایران است و حفاظت از این سرمایه اجتماعی وظیفه‌ای سترگ می‌باشد.

* حسین انتظامی روزنامه‌نگار و رئیس پیشین سازمان سینمایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رقابت تمام شد. ادب پیروزی و ادب شکست بویژه در سطح هواداران ضروری است. برای ترمیم زخم‌ها و توسعه ملی به همدلی نیاز داریم، نه کینه و زخم زبان.

* حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در پی پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری در پیامی تاکید کرد: اکنون زمان وحدت نیرو‌های مخلص و خبره از گرایش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است؛ با همدلی مسئولانه و وفاق حداکثری، می‌توان به اهداف بلندمدت دست یافت.

* جواد امام با اشاره به اینکه پیروزی واقعی از آن ⁧ مردم ⁩ رشید و صبور ⁧ ایران ⁩ است که همواره به حاکمیت فرصت تجدیدنظر، اصلاح و بازسازی می‌دهند، تاکید کرد: بر حاکمیت و دولت چهاردهم واجب است صدا و مطالبه‌ی کسانی را که با صندوق رأی آشتی نکردند، بشنوند. راه⁧ اصلاحات ⁩ ادامه دارد!

* حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در شبکه اجتماعی ایکس برای پیروزی مسعود پزشکیان پستی منتشر کرد.

* علی اکبر صالحی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی نوشت: وقتی اراده مردم بر تغییر قرار گیرد دست تقدیر الهی همراهی می‌کند و منتخب بی پناه خود را از فرش به عرش می‌رساند.

* علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: سلام به ملت بزرگ ایران که بار دیگر بپاخاست و حماسه آفرید و با انتخاب فردی خدمتگزار، پاکدست و میانه رو دست رد بر سینه توهم و تندروی نهاد. این پیروزی را به تمامی ملت شرافتمند و شایسته ایران تبریک می‌گویم و از خداوند متعال موفقیت رئیس جمهور جدید، دکتر مسعود پزشکیان را در این مسئولیت خواستارم.

* عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مردم فهیم ایران یک‌بار دیگر نشان دادند که خواهان تحول، تعامل با جهان، مدارا با یکدیگر و توسعه همه جانبه کشور هستند. مردم به پاکدستی، صداقت، عدالت‌جویی و نوع دوستی آری گفتند.

* اسحاق جهانگیری در پیام تبریک به مسعود پزشکیان گفت:جنابعالی با سلامت نفس و صداقت در گفتار و صراحت در رفتار و باور به اصلاحات توانستید نماد تحول برای جامعه ناراضی و نگران ایران شوید و پس از رقابتی سنگین، رای اعتماد اکثریت رای دهندگان را بدست آورید. پیروزی جنابعالی یعنی پیروزی تفکری که به مردم تکیه می‌کند و تحول، تغییر، توسعه، پیشرفت و تعامل با جهان را به رسمیت می‌شناسد.

* حجت الاسلام و المسلیمن سید حسن خمینی در پیام تبریک به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران گفت: مطمئنم این فرصت را باید غنیمت شمرد و همه مردم و ارکان نظام اسلامی دولت برگزیده را برای تقویت انسجام ملی، چه در عرصه داخلی چه عرصه بین‌المللی، حمایت کنند تا دوباره در فضایی بانشاط به تمرین «هم‌فکری، تضارب آرا، همراهی حداکثری مردم در توسعه و پاسخگویی حداکثری همه دولت‌مردان» بپردازیم. در یک کلام؛ هیچ بخشی از این ملت نه قابل حذف است، نه قابل نادیده‌گرفته‌شدن؛ و اینک شما «رییس جمهوری اسلامی ایران» هستید که متعلق به همه مردم است. 

* سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه در پیام تبریک انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان منتخب ملت ایران در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی بر آمادگی همه جانبه برای تداوم و تقویت تعامل و همکاری سپاه با دولت تاکید کرد.

* پرویز اسماعیلی سفیر پیشین ایران در کرواسی هم در توییتی انتخاب مردم را تبریک گفت.

* محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه دکتر پزشکیان خودش بود. خیلی‌ها برایش مجاهدت کردند، افزود:، اما خدا او را از شر مجاهدانی که از روز شنبه بعد پیروزی عضو ستادش می‌شوند محفوظ نگه دارد.

ابطحی همچنین با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب نوشت: آقای مخبر بعد از شهید رئیسی موقرانه و متشخصانه و بی طرف کشور و انتخابات را اداره کرد. با تندرو‌های دولت مرز کشید. کاش پزشکیان در کنار وزرای جوان و نو اندیش که امید جامعه هستند مخبر را به عنوان مجری قوی معاون اول نگه دارد تا با مسائل اجرایی که در گذشته بوده حفظ شود. خاتمی هم به همین استدلال دکتر حبیبی معاون اول هاشمی‌رفسنجانی را در همان پست نگه داشت.

* علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری هم در پیام تبریک خود به رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: بی تردید پیروز اصلی این میدان، مردم بزرگوار ایران اسلامی هستند که بار دیگر این حماسه سیاسی را در تاریخ این مرز و بوم ثبت و ضبط نمودند.

* حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه با تاکید بر اینکه رئیس جمهور منتخب از همه نگاه‌ها برای حل مشکلات کشور استفاده کند، گفت: همدلی میان نیرو‌های سیاسی کشور باید در چارچوب سیاست‌های نظام و رهبر انقلاب صورت بگیرد تا بتواند هم موجب رضایت مردم شود و هم زمینه الگو شدن نظام جمهوری اسلامی را تامین کند.

* محسن رضایی در پیامی به مسعود پزشکیان تشکیل «دولت اجماع ملی» را پیشنهاد داد و افزود: بنده با روحیه، اعتقاد و توانی که از شما به عنوان رزمنده دفاع مقدس و معتقد به مبانی انقلاب و ارزش‌های دینی- ملی می‌شناسم، پیشنهاد می‌دهم و امید دارم که جنابعالی یک «دولت اجماع ملی» حول محور همه ظرفیت ها، شایستگان و دلسوزان در جمهوری اسلامی پایه گذاری کنید تا به عنوان الگویی در دولت‌های بعدی ادامه یابد.

* رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، حزب اعتدال و توسعه هم در پیام‌های جداگانه انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفتند.

* سرپرست ریاست جمهوری سرپرست ریاست جمهوری در پیامی با تبریک به رئیس جمهور منتخب و آرزوی توفیق برای وی تصریح کرد: اکنون که رقابت‏های انتخاباتی پایان یافته، امیدوارم فصل جدیدی از تعامل و همدلی در کشور برای ساختن ایرانی قوی و آباد آغاز شود و بیش از پیش شاهد پیشرفت و آبادانی کشور و عزت و اعتلای ایران اسلامی باشیم.

محمد مخبر همچنین در پیامی به پزشکیان نوشت: اینجانب به نمایندگی از دولت شهید جمهور؛ حضرت آیت‌الله رئیسی، ضمن قدردانی مجدد از حضور حماسی مردم قهرمان در این انتخابات، برای جنابعالی در این جایگاه مهم و خطیر آرزوی سربلندی و توفیق روز افزون دارم و امیدوارم با توجه به تجارب ارزنده جنابعالی، در سایه تعهد، روحیه انقلابی و التزام عملی به اجرای رهنمود‌های مقام معظم رهبری، شاهد گشوده شدن افق‌های روشنی در عرصه توسعه و پیشرفت کشور باشیم.

* ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشت: ملت بزرگ ایران یک بار دیگر در آزمون وفاداری به نظام مقدّس جمهوری اسلامی و پاسداری از ایران عزیز، سربلند برآمد.

* سخنگوی دولت هم در واکنش به انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم با تبریک به او، تاکید کرد: منتخب ملت، رئیس‌جمهور همه ما ایرانیان است و حراست از میراث رئیس‌جمهور شهید، وظیفه همه ماست.

* حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم این انتخابات را تبریک گفت و افزود: اینک باری سنگین بر دوش شما و چشمانی امیدوار به راه شما دوخته شده است. امروز شما رئیس جمهور همه رفیقان و رقیبان و همه همراهان و مقابلان و همه غایبان ناخرسند هستید. پس صادقانه امید دارم که فراتر از هرنگاهی، چنان که از شما سراغ داریم، با ایمان به اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی و پیشرفت میهن عزیز، رضایت حق تعالی وسعادت ملت شریف ایران را اصل بی بدیل تمامی انتخاب ها، برنامه‌ها و تصمیم هایتان قرار دهید تا به لطف الهی، سختی‌ها را گره از گره بگشایید و برای مشکلات درهم تنیده کشور، راه نجاتی شایسته بیابید که ان الله یدافع عن الذین آمنوا... و ان الله مع المتقین.

* علیرضا زاکانی هم با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس به انتخاب مسعود پزشکیان واکنش نشان داد و نوشت: پس از پایان رقابت‌ها، همه تلاش‌ها باید در راستای خدمت به مردم باشد و با توجه به نقش قوۀ مجریه در این خصوص، بنده نیز وظیفه خود می‌دانم با همکاری همه‌جانبه، راه خدمت به مردم عزیز را هموار نمایم. تمام برنامه‌هایم را که با پشتوانۀ جمع بزرگی از نخبگان نگاشته شده را به رئیس‌جمهور منتخب تقدیم می‌کنم.

* سعید جلیلی در پیام تبریک خود به رئیس جمهور منتخب کشورمان تاکید کرد که تمام تلاش و توان خود را بیش از گذشته، در جهت پشتیبانی از نقاط قوت و کمک به تصحیح خطا‌ها و رفع نقص‌ها در روند‌های جاری با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، علمی، صنفی و نخبگانی به کار خواهم بست.

* شهرام یزدانی سخنگوی ستاد جلیلی هم پس از پیروزی مسعود پزشکیان پیام تبریکی صادر کر که در بخشی از آن آمده است: در نهایت چه در دولت و چه خارج از دولت تفاوتی نمی‌کند مهم آنست که همگی حتی لحظه‌ای از درد و رنج و مشکلات مردم غافل نشویم و شب و روز دغدغه حل مشکلات این مردم شریف را داشته باشیم.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در اظهاراتی به انتخاب مسعود پزشکیان واکنش نشان دادند که در ادامه این گزارش می‌توانید بخوانید.

* علی نیکزاد نایب رئیس مجلس با تبریک پیروزی مسعود پزشکیان در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: ایشان از امروز باید امانت دار اعتماد مردم ایران باشند؛ مردمی شریف که پیروز اصلی این میدان، آن‌ها هستند.

* عبدالحسین همتی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی تاکید کرد: بعد از برگزاری انتخابات باید همه در کنار یکدیگر ایستاده و کمک کنیم تا مشکلات کشور مرتفع شده و به سمت تحقق اهداف نظام گام برداریم. دیگر رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده است و امروز باید شاهد اتحاد و هم‌صدایی در سراسر کشور باشیم.

* ابراهیم نجفی نایب رئیس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه مجلس قطعا همکاری لازم را با دولت چهاردهم خواهد داشت، افزود: زمانی که هدف ما برای رضای خداست دیگر سنگ اندازی معنایی ندارد.

* حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به ضرورت همدلی برای ترمیم زخم‌ها و توسعه ملی با پایان رقابت‌های انتخاباتی، تاکید کرد: پیروز اصلی در انتخابات روز گذشته مردم بودند و اکنون با پایان رقابت‌ها باید از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه ملی استفاده شود. 

* محمد بیات عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها خاطرنشان کرد: اکنون که رقابت‌های انتخاباتی پایان یافته است باید فضای رقابتی به فضای رفاقتی تبدیل شده و با اتحاد به سمت خدمت برای مردم گام برداشت.

تعداد دیگری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور پیام‌های مختلفی انتخاب «مسعود پزشکیان» به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفتند که می‌توانید در این لینک بخوانید.

* محسن پیرهادی عضو هیات رییسه مجلس یازدهم در یادداشتی تاکید کرد: مشارکت نسبتا خوب مردم در انتخابات ۱۵ تیرماه مسیر ایجاد یک دولت قوی را تسهیل کرده و رای بیش از ۱۶ میلیون نفری پزشکیان برگ برنده او برای بازگرداندن ایران به ریل انسجام و توسعه است. حل مسائل کشور بدون اجماع و استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور بدون مرزبندی سیاسی شدنی نیست.

پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری واکنش‌های خارجی و بین المللی را نیز در پی داشت که در ادامه می‌توانید مرور کنید.

* ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها با ایران در همه زمینه‌ها، ازجمله «به نفع بهبود امنیت منطقه» افزایش یابد.

* پادشاه و، ولی عهد عربستان سعودی در پیام‌های جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند و بر تمایل خود به توسعه و تعمیق روابط میان ۲ کشور تاکید کردند.

* سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان طی پیامی با تبریک پیروزی «مسعود پزشکیان» در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که انتخاب پزشکیان مظهر اعتماد قوی ملت ایران به وی است. آقای پزشکیان یک شخصیت هوشمند، توانمند و سیاستمدار مردم دوست است.

* آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان هم با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر این که مشتاق همکاری با ایران برای پیش‌برد صلح و رفاه منطقه است، خاطر نشان کرد: پاکستان و ایران دارای روابط برادرانه‌ای هستند و این روابط تحت ریاست جمهوری مسعود پزشکیان بیش از پیش تقویت خواهد شد.

* همچنین اسحاق دار وزیر امورخارجه پاکستان ضمن تبریک به پزشکیان تاکید کرد: اسلام‌آباد مشتاق همکاری نزدیک با دولت جدید ایران به منظور تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های ۲ جانبه است.

* دبیرکل سازمان همکاری شانگ‌های با انتشار بیانیه‌ای انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت و افزود: ما باور داریم که تحت ریاست جمهوری شما، جمهوری اسلامی ایران حتی موفقیت، کامیابی و نیک‌بختی بیشتری را به دست خواهد آورد. من به شما اطمینان خاطر می‌دهم که دبیرخانه شانگ‌های متعهد به کار با همکاران ایرانی برای تضمین توسعه سازمان شانگ‌های به‌عنوان یکی از تضمین کننده‌های اصلی تاب‌آوری جهانی، امنیت منطقه‌ای و سازوکار همکاری متقابل سودمند ۲ طرفه برای موفقیت مردمان‌مان است.

* امیر، ولیعهد و نخست‌وزیر کویت و همچنین امیر و نخست‌وزیر قطر، هیثم بن طارق پادشاه عمان، محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان رئیس امارات، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین در پیام‌های جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.

* محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دوبی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پیروزی رئیس جمهور منتخب، دکتر مسعود پزشکیان را در انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک عرض می‌نماییم. امید است ۲ کشور، با تقویت هر چه بیشتر روابط ۲ جانبه به سود ملت و کشور‌های خود، به گسترش صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه یاری نمایند.

* سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق، موفقیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، این تجربه دموکراتیک را به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تبریک گفت.

* عبد اللطیف جمال رشید رئیس‌جمهور عراق هم با انتشار پیامی در صفحه خود در پلتفرم «ایکس» نوشت: ما بر تمایل خود برای تقویت روابط میان عراق و ایران به گونه‌ای که در خدمت منافع ۲ کشور و ۲ ملت همسایه باشد، تاکید می‌کنیم.

* نخست‌وزیر و رئیس موقت پارلمان عراق در پیام‌هایی جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.

* همچنین رئیس و نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در پیام تبریک به «مسعود پزشکیان» نسبت به تداوم همکاری‌های دوجانبه ابراز امیدواری کردند.

* امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان با تبریک انتخاب پزشکیان در پیامی با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی ایران و تاجیکستان نوشت: من تداوم گفتگو‌های سطح بالا را ابزار مهمی برای پیشبرد این روند و پاسخگویی به منافع ملی تاجیکستان و ایران می‌دانم. در همین راستا، از شما دعوت می‌کنم در اولین فرصت مناسب به تاجیکستان سفر کنید.

* الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در پیام تبریکی از رئیس جمهور منتخب ایران دعوت کرد تا برای تبادل نظر در مورد چشم‌انداز توسعه همکاری‌های دوجانبه به جمهوری آذربایجان سفر کند.

* وزارت امورخارجه ژاپن با تبریک به مناسبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران خاطرنشان کرد توکیو به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کاهش تنش‌ها و تثبیت اوضاع در خاورمیانه بر اساس روابط دوستانه خود با ایران ادامه خواهد داد.

* شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین هم در پیامی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران را تبریک گفت.

* دولت کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای برای ایران در دولت جدید، مسیری پر از شکوفایی و توسعه و کمک سازنده به ثبات منطقه آرزو کرد و افزود: ما مشتاقانه منتظر تقویت بیشتر روابط دوستانه خود با ایران هستیم.

* ایوان گیل وزیر امورخارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای که در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده، آورده است: ونزوئلا معتقد است که تصمیم اتخاذ شده توسط ملت ایران به شکوفایی هر چه بیشتر این کشور و تثبیت آن به عنوان یک قدرت نوظهور جهان جدید چند قطبی، به دلیل نقش برجسته‌ای که در تحکیم صلح و توسعه جهانی ایفا می‌کند، منجر خواهد شد.

* بشار اسد رئیس جمهور سوریه طی پیامی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید ایران را ملت و دولت ایران تبریک گفت و افزود: ایران همواره یکی از مهم‌ترین کشور‌هایی است که ما مشتاق اوج روابط با آن هستیم؛ چراکه این روابط بر پایه ریشه‌هایی است که در طول چندین دهه احترام، تفاهم و اصول مشترک ایجاد شده است.

* الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس ضمن تبریک به منتخب مردم ایران از پزشکیان برای سفر به بلاروس دعوت کرد.

* نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تبریک به منتخب مردم ایران نوشت: چشم انتظار همکاری نزدیک با شما و تقویت بیشتر روابط گرم و دیرینه‌مان به نفع ملت‌هایمان و منطقه هستم.

* الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان در پیامی به پزشکیان گفت:پیروزی شما منعکس‌کننده اعتماد شهروندان به بصیرت شما برای آینده، تعهد نسبت به صلح و قصدتان برای پیشرفت کشورتان است. من اطمینان دارم ریاست شما شکوفایی و رفاه را برای ملت‌تان به همراه خواهد آورد.

* نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان با تبریک به نهمین رئیس جمهرو ایران نسبت به اجرایی شدن توافقات مشترک دو کشور ابراز اطمینان کرد.

* داتوک سری انور ابراهیم نخست‌وزیر مالزی با تبریک پیروزی پزشکیان گفت: ما باید اطمینان بیابیم که عدالت و انسانیت، به هر طریق، احیا خواهد شد. منتظر استقبال از دکتر پزشکیان در مالزی در اولین فرصت هستم.

* حامد کرزای رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در پیامی برای رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران آرزوی کامیابی و موفقیت کرد.