شناسهٔ خبر: 67487098 - سرویس علمی-فناوری
منبع: الف | لینک خبر

بهترین دوربین گوشی زیر ۳۰ میلیون – تیر ۱۴۰۳

در این مطلب گوشی‌های موبایلی که دوربین خوبی دارند بین قیمت ۱۱ تا ۲۸ میلیون تومان معرفی می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

دوربین گوشی موبایل یکی از امکانات مهم و محبوب امروزی است که به کاربران امکان عکس‌برداری و فیلم‌برداری با کیفیت بالا را فراهم می‌کند. با پیشرفت فناوری دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، اکنون بسیاری از گوشی‌ها دارای دوربین‌های با قابلیت‌های حرفه‌ای شده‌اند که می‌توانند عکس‌های با وضوح بالا و رزولوشن خوبی بگیرند. از طرفی، وجود دوربین در گوشی موبایل این امکان را به کاربران می‌دهد که همیشه در دسترس باشند و لحظات مختلف زندگی خود را ثبت کرده و به اشتراک بگذارند.

در این مطلب از الف به معرفی گوشی‌های میان رده‌ای می‌پردازیم که دوربین قابل قبولی نیز دارند. ابتدا در یک جدول به اختصار آنها را معرفی کرده و سپس معرفی جامع‌تری ارائه خواهیم داد.

مدل گوشی کیفیت دوربین قیمت
ریلمی ۱۱ 4G ۱۰۸ مگاپیکسل حدود ۱۱ میلیون تومان
گلکسی A25 سامسونگ ۵۰ مگاپیکسل حدود ۱۵ میلیون تومان
موتورولا موتو G84 ۵۰ مگاپیکسل حدود ۱۳ میلیون تومان
گلکسی A54 سامسونگ ۵۰ مگاپیکسل حدود ۲۲ میلیون تومان
شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G ۵۰ مگاپیکسل حدود ۲۳ میلیون تومان
گوگل پیکسل 7a ۶۴مگاپیکسل حدود ۲۴ میلیون تومان
گلکسی S23 FE ۵۰ مگاپیکسل حدود ۲۸ میلیون تومان

 

ریلمی ۱۱ 4G بهترین دوربین گوشی ارزان

ریلمی ‍‍‍‍۱۱ 4G از یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با سنسور 1/1.67 اینچ استفاده می‌کند که برای گوشی‌هایی در این باز‌ه‌ قیمتی گزینه‌ای بسیار خوب به حساب می‌آید. البته یک دوربین ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق هم وجود دارد که احتمالا چندان متوجه تاثیر آن حتی در عکس‌های پرتره نخواهید شد. حداکثر کیفیت فیلم‌برداری با دوربین اصلی این گوشی هم 1080p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است. وجود تراشه Helio G99 مدیاتک باعث شده نسخه 4G ریلمی ۱۱ بتواند تصاویر را به شکل مناسبی پردازش کند تا بهترین سطح جزئیات و کمترین نویز در آن‌ها وجود داشته باشد. این نکته را هم به یاد داشته باشید که این گوشی دوربین اولتراواید ندارد.

 

گلکسی A25 سامسونگ

دوربین ۵۰ مگاپیکسلی گلکسی A25 با سنسور 1/2.76 اینچی شاید بهترین مشخصات فنی برای یک گوشی مناسب عکاسی را نداشته باشد، اما به لطف استفاده از تراشه اگزینوس ۱۲۸۰، لرزشگیر اپتیکال، فوکس خودکار تشخیص فاز و البته الگوریتم پردازشی سامسونگ برای ثبت تصاویر می‌تواند خود را در این طبقه‌بندی قرار دهد.

تصاویر ثبت شده با گلکسی A25 جزئیات را به خوبی ثبت می‌کنند و نویز آن‌ها در کمترین حالت ممکن دیده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این تصاویر، رنگ‌های غنی و نزدیک به اشباع آن‌هاست که به نوعی امضای سامسونگ پای عکس‌ها هستند. گلکسی A25 می‌تواند فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را هم در اختیار کاربران قرار دهد و به کمک استفاده از لرزشگیر الکترونیکی، در این بخش هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

موتورولا موتو G84

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با سنسور بزرگ 1/1.5 اینچی حتی در محیط‌هایی با نور کم هم تصاویر بسیار باکیفیتی ثبت می‌کند. این عکس‌های گستره دینامیکی وسیعی را پوشش می‌دهند و جزئیات را نیز به خوبی ثبت می‌کنند. موتورولا از الگوریتم متفاوتی نسبت به سامسونگ برای پردازش تصاویر استفاده می‌کند که باعث می‌شود تصاویر آن رنگ‌هایی نزدیک‌تر به شرایط واقعی داشته باشند. G84 همچنین از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی اولتراواید هم برای گرفتن تصاویر فوق عریض استفاده می‌کند. حداکثر کیفیت 1080p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بزرگترین نقطه ضعف دوربین این گوشی به حساب می‌آید.

 

گلکسی A54 سامسونگ

آرایش سه‌تایی دوربین‌های این گوشی شامل یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی واید با سنسور 1/1.56 اینچی مجهز به لرزشگیر اپتیکال، یک دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و یک دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو است. دوربین اصلی به لطف استفاده از الگوریتم پردازش تصاویر سامسونگ، عکس‌هایی با رنگ‌های درخشان و غنی، جزئیات بسیار زیاد و نویز کم ثبت می‌کند. گستره دینامیکی در عکس‌های گرفته شده با A54 جزو بهترین نمونه‌ها در بین گوشی‌های میان‌رده هستند.

در بخش فیلم‌برداری، گلکسی A54 می‌تواند با استفاده از لرزشگیر الکترونیکی، ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، 1080p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و یا 720p با نرخ خیره‌کننده ۴۸۰ فریم بر ثانیه ثبت کند.

 

شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

وجود مشخصات فنی یکسان دوربین ردمی نوت ۱۳ پرو در هر دو نسخه 4G و 5G‌، تفاوت چیپست‌های به کار رفته در این گوشی‌ها، اختلاف بسیار زیادی در تصاویر ثبت شده ایجاد می‌کند. نسخه 5G این گوشی از تراشه اسنپدراگون 7s نسل دوم استفاده می‌کند که نسبت به Helio G99 در نسخه 4G، از الگوریتم پردازشی بهتری بهره می‌برد و در نتیجه، تصاویری بسیار باکیفیت‌تر، با کنتراست بهتر، گستره دینامیکی بهتر و جزئیات بیشتر ثبت می‌کند. نویز تصاویر در ردمی نوت ۱۳ پرو 5G نیز حتی در محیط‌های کم‌نور کاملا کنترل شده و در پایین‌ترین حالت ممکن است.

در بخش فیلم‌برداری می‌توانید با استفاده از لرزشگیر الکترونیکی، ویدیوهایی با کیفیت 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید. با کاهش کیفیت به 1080p، امکان ضبط ویدیوهای ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ای هم برایتان فراهم خواهد شد. نقطه ضعف اصلی این گوشی طراحی متعلق به نسل گذشته آن به حساب می‌آید.

 

گوگل پیکسل 7a

پیکسل 7a از دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با سنسور 1/1.73 اینچی استفاده می‌کند که به لرزشگیر اپتیکال هم مجهز شده. اما برگ برنده این گوشی چیپست Tensor G2 و الگوریتم بی‌نظیر پردازش تصاویر گوگل است که به لطف هوش مصنوعی، با تصحیح رنگ، کاهش نویز و شارپ‌تر کردن جزئیات تصاویری بی‌نقص و عالی را برای شما ثبت می‌کند. همچنین در بعد نرم‌افزاری هم هوش مصنوعی به یاری پیکسل 7a آمده تا ویرایش عکس پس از ثبت آن، بدون افت کیفیت و یا اضافه شدن آرتیفکت‌ها انجام شود؛ از حذف پارامترهای ناخواسته در تصاویر گرفته تا اصلاح کادر و ویرایش جزئیاتی مانند اجزای صورت در عکس پرتره و آسمان در عکاسی از طبیعت.

 

گلکسی S23 FE

دوربین اصلی این گوشی ۵۰ مگاپیکسلی و مجهز به لرزشگیر اپتیکال است. اما همان‌طور که اشاره شد، نکته متمایز‌کننده S23 FE از رقبا، دوربین تله‌فوتوی آن است. این دوربین ۸ مگاپیکسلی به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده و امکان زوم ۳ برابری را در اختیارتان قرار می‌دهد. طبیعی است که نباید انتظار عملکردی مشابه دوربین تله‌فوتوی S24 اولترا را از آن داشته باشید، اما با توجه به مبلغی که برای خریدش پرداخت می‌کنید، گلکسی S23 FE انتظاراتتان را برآورده خواهد کرد.

گوشی جدید «فَن ادیشن» سامسونگ در دو نسخه با چیپست‌های مختلف روانه بازار شده که در ایران احتمالا به نسخه اگزینوس ۲۲۰۰ آن دسترسی خواهید داشت. این چیپست از الگوریتم‌های پردازشی قابل اعتماد سامسونگ بهره می‌برد و در حالت فیلم‌برداری، امکان ضبط ویدیو‌هایی با وضوح 8K و نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه، 4K با حداکثر نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، 1080p با حداکثر نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه و حالت اسلوموشن فوق‌العاده با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه و وضوح 720p را در اختیار شما قرار می‌دهد.