شناسهٔ خبر: 67474848 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایسنا | لینک خبر

فناوری‌های هوش مصنوعی تهدیدی برای توسعه نوآوری در تحقیقات

مریم رضایی

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، گفت: مطابق گزارش‌های علمی ۲۰۲۴، برخی از دانشمندان تعدد مقالات دارند و حدود ۶ ماه گذشته بالغ بر ۲۰۰ مقاله طی ۶ ماه نوشته‌اند که ۳۷ درصد از آنها از ابزارهای زبانی بهره گرفته‌اند، در صورتی که استفاده مکرر از این مدل‌ها باعث از بین رفتن نوآوری می‌شود. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صمد ابراهیمی نژاد امروز در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری گفت: بر اساس تعاریف جهانی هوش مصنوعی عبارت است از برق جدید و این فناوری همه صحنه‌های زندگی بشر را متحول و بهبود می‌بخشد، به عبارتی دیگر در دورانی قرار گرفته‌ایم که سرآغاز توسعه علم و فناوری است و نیاز به این موضوع داریم که بدانیم از فناوری چه انتظاراتی داریم. 

وی افزایش کارایی، بهبود شخصی‌سازی، افزایش دسترسی و بهبود تصمیم گیری را از مزایای هوش مصنوعی نام برد و یادآور شد: اما از سوی دیگر با چالش استفاده از هوش مصنوعی در مقاله نویسی مواجه هستیم؛ چرا که یک فرد انگلیسی زبان به راحتی می‌تواند اقدام به تهیه مقاله و پایان‌نامه با استفاده از هوش مصنوعی کند، اما یک فرد غیر انگلیسی زبان علاوه بر موانع موجود، با تحریم‌ها و حساسیت‌های  سیاسی نیز مواجه است. 

وی گفت: استفاده از مدل‌های زبانی در نوشتار مقاله از ۲۰۲۲ که چت جی پی تی مورد استفاده قرار گرفت، رشد نمایی یافت. 

ابراهیمی‌نژاد تاکید کرد: مطابق گزارش‌های علمی ۲۰۲۴، برخی از دانشمندان تعدد مقالات دارند و حدود ۶ ماه گذشته بالغ بر ۲۰۰ مقاله طی ۶ ماه نوشته‌اند که ۳۷ درصد از آنها از ابزارهای زبانی بهره گرفته‌اند، در صورتی که استفاده مکرر از این مدل‌ها باعث از بین رفتن نوآوری می‌شود. 

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: ۳۰ درصد از دانش‌آموزان ۱۳ تا ۱۷ سال آلمان از ابزارهای زبانی برای تکالیف درسی استفاده کرده‌اند که نسبت پسرها به دخترها بیشتر بوده است. 

ابراهیمی‌نژاد گفت: ۹۷ درصد از دانشگاه‌های دنیا هنوز استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را مشخص نکرده‌اند. استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی، سرقت ادبی، تحقیقات جعلی، جعل در داده و داده‌سازی را به همراه دارد.  

وی ادامه داد: هوش مصنوعی از تکرار جلوگیری می‌کند، یک امر غیر قابل گریز این است که در هر صورت از ابزارها استفاده می‌کنیم، اما باید مسائلی را داشته باشیم.

انتهای پیام