شناسهٔ خبر: 67473949 - سرویس استانی
منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیریت شهری از هنر عکاسی در مسیر شناخت چالش‌ها بهره گیرد

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: مدیریت شهری قم با استفاده از رویکرد اطلاعاتی و روایتی هنر عکاسی و توانمندی‌های عکاسان بخش مهمی از چالش‌های خود را رفع کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، مهدی توکلیان در آئین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره عکاسی پاییز برگ‌ریز که صبح امروز _سه‌شنبه دوازدهم تیر_ برگزار شد با اشاره به اهمیت هنر عکاسی در عرصه جهان اطلاعات و رسانه‌ای اظهار کرد: در حوزه هنر عکاسی، دو مفهوم اساسی به نام‌های "جهان اطلاعات" و "جهان روایت" وجود دارد که هر کدام نقش و اهمیت خود را دارند.

وی افزود: جهان اطلاعات در عکاسی به معنای ارائهٔ دقیق و صادقانهٔ اطلاعات و واقعیت در یک تصویر است که در این بخش هدف اصلی به‌دست‌آوردن تصویری شفاف و معتبر از واقعیت است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم خاطرنشان کرد: عکاس در این حالت به‌دنبال ضبط رنگ‌ها، نورها و جزئیات دقیق واقعیت است تا تصویری واقع‌گرا و دقیق از موضوع خود ارائه دهد.

توکلیان با اشاره به حوزه دیگر هنر عکاسی تاکید کرد: جهان روایت در عکاسی به معنای ارائهٔ یک داستان، احساسات و ارزش‌های عمیق‌تر از طریق تصاویر است که در این نوع عکاسی، عکاس قصد دارد تجربیات، احساسات و داستان خود را از طریق تصاویر به مخاطب انتقال دهد.

وی با اشاره به تفاوت‌های این دو حوزه مهم اضافه کرد: موضوعات این نوع عکاسی ممکن است شامل تصاویر خانوادگی، مستندات، عکاسی خبری باشند که هر کدام تجربه داستان‌گویی متفاوتی دارند.

این هنرمند باسابقه عکاس گفت: به‌طورکلی، هنر عکاسی همچون هنرهای دیگر به دو رویکرد اصلی «چه چیزی نشان داده می‌شود» و «چگونه نشان داده می‌شود» تقسیم می‌شود که این دو مفهوم جهان اطلاعات و جهان روایت، هرکدام به نحوی به این دو رویکرد اصلی مرتبط است و هرکدام می‌تواند در خلق و انتقال یک تجربه هنری مؤثر باشد.

توکلیان تأکید کرد: مدیریت شهری قم با استفاده از این دو رویکرد می‌تواند از توانمندی‌های عکاسان و هنرمندان بهره ببرد و بخش مهمی از چالش‌های خود را رفع کند.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم از سه دهه فعالیت هنری این استاد برجسته هنر عکاس تقدیر شد.