شناسهٔ خبر: 67470193 - سرویس علمی-فناوری
منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

شیوع عفونت‌های قارچی درمان‌ناپذیر با گرمای هوا!

مانند یک کابوس پسا آخرالزمانی، افزایش دما باعث جهش قارچ‌ها به روش‌هایی می‌شود که نه‌تنها آن‌ها را بیش‌ازحد عفونی می‌کند، بلکه در برابر دارو نیز مقاوم می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جینجینگ هوانگ، محقق دانشگاه پزشکی نانجینگ و همکارانش هشدار می‌دهند که با گرم شدن جهان ما، قارچ‌ها به موضوعی به‌شدت نگران‌کننده بدل می‌شوند.

آن‌ها در مقاله جدید خود می‌نویسند: "به نظر می‌رسد خطر و اهمیت پاتوژن‌های قارچی دست‌کم گرفته می‌شود."

توضیحات خبرآنلاین: پاتوژن ارگانیسمی است که باعث بیماری می‌شود؛ انواع مختلفی از پاتوژن‌ها وجود دارند، اما ما بر روی چهار نوع رایج تمرکز می‌کنیم که عبارتند از ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها.

جهش وابسته به دما می‌تواند باعث ایجاد مقاومت پان دارو و بیش‌ازحد ویروسی شدن قارچ‌ها شود. گرم شدن کره زمین می‌تواند تکامل پاتوژن‌های قارچی جدید را تقویت کند.

عفونت‌های قارچی در حال حاضر باعث مرگ حدود ۳.۷۵ میلیون نفر در سال می‌شود، علیرغم اینکه اکثر گونه‌ها دمای بسیار پایین‌تر از دمای موجود در بدن ما را ترجیح می‌دهند. اما تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که وادار کردن قارچ‌ها به سازگاری با محیط‌های گرم‌تر می‌تواند فیزیولوژی آن‌ها را کاملاً تغییر دهد.

شیوع عفونت‌های قارچی درمان‌ناپذیر با گرمای هوا!

دانشمندان اخیراً اولین قارچ را شناسایی کردند که احتمالاً به‌عنوان یک عامل بیماری‌زا به دلیل تغییرات آب و هوایی ظاهرشده است: Candida auris. همان‌طور که تصور می‌شود قارچ‌های دیگر مانند C. auris نسبت به گرما مقاوم‌تر می‌شوند، گونه‌های بیشتری برای بدن پستانداران پناهگاه وسوسه‌انگیز محافظتی پیدا می‌کنند که در آن می‌توانند شکوفا شوند.

بنابراین بررسی سوابق عفونت‌های قارچی از ۹۶ بیمارستان در چین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، منجر به شناسایی قارچ‌هایی شد که قبلاً هرگز در انسان‌ها شناخته نشده بودند.

سویه NJ۱۰۳ در یک مرد ۶۱ ساله دچار سرکوب سیستم ایمنی یافت شد که علیرغم درمان‌های ضد قارچی فلوکونازول و کاسپوفانگین به دلیل نارسایی اندام‌های متعدد جان باخت. سویه TZ۵۷۹ در یک مرد ۸۵ ساله که پس از درمان با فلوکونازول براثر نارسایی تنفسی فوت کرد، یافت شد.

با گرم شدن دمای کره زمین، این تغییرات مورفولوژیکی می‌تواند خطر مواجهه با قارچ‌های خطرناک در آینده را افزایش دهد. گزینه‌های قارچ‌کش بیشتری به‌فوریت موردنیاز است.

منبع: sciencealert

۲۲۷۲۲۷