شناسهٔ خبر: 67432054 - سرویس فرهنگی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری رویداد نقال‌باشی ویژه کودکان و نوجوانان

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: رویداد "نقال‌باشی" با هدف شناسایی و تربیت نقالان کودک و نوجوان از سوی واحد نمایش حوزه این نهاد برگزار می‌شود تا استعدادی این هنر شناخته شود.

صاحب‌خبر -

 احسان قائدی با بیان اینکه هنر نقالی و پرده‌خوانی یکی از هنر‌های آیینی اصیل ایران زمین است، اظهار داشت: این هنر باعث آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان نسل امروز با گنجینه‌های اثرگذار هنر ایرانی است و هدف حوزه هنری استان از آموزش نقالی و پرده‌خوانی آشناکردن نسل جدید با یک هنر نمایشی قدیمی و جذاب و معرفی اسطوره‌ها و شخصیت‌های مهم ایران زمین و به ویژه شخصیت‌های تاثیرگذار زیست‌بوم چهارمحال و بختیاری است.

وی با اشاره به تهیه پرده نقالی روایت زندگی سردار بی‌بی مریم بختیاری از زنان مبارز دوران مشروطه‌خواهی و مبارزه با استعمار و بیگانگان اظهار داشت: کلاس‌های آموزشی این رویداد با تکیه بر اجرای پرده نقالی بی‌بی مریم بختیاری است که به معرفی این شخصیت تاثیرگذار تاریخ معاصر ایران و استان به کودکان و نوجوانان می‌پردازد.

بیشتر بخوانید

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این رویداد آموزشی به صورت استانی برگزار می‌شود و همه کودکان و نوجوانان در شهرستان‌های استان فرصت شرکت در این رویداد را دارند.

به گفته قائدی؛ ماحصل این رویداد آموزشی تولید آثار پرده‌خوانی و نقالی از سوی هنرجویان رویداد در شهر‌های مختلف با موضوع شخصیت‌های تاثیرگذار استان چهارمحال و بختیاری در تاریخ معاصر است.