شناسهٔ خبر: 67422446 - سرویس بین‌الملل
منبع: الف | لینک خبر

رویترز: آمریکا از آغاز جنگ غزه هزاران بمب بسیار مخرب به اسرائیل فرستاده است

مقامات آمریکایی فاش کردند که ایالات متحده از آغاز جنگ در نوار غزه تعداد زیادی مهمات از جمله بیش از ۱۰ هزار بمب بسیار مخرب به وزن ۲۰۰۰ پوند و هزاران موشک «هلفایر» را ارسال کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رویترز به نقل از مقامات آمریکایی که از فهرست به‌روزرسانی‌شده محموله‌های تسلیحاتی آگاه هستند، گزارش داد واشنگتن از آغاز جنگ اکتبر گذشته تا آخرین روزها، حداقل ۱۴ هزار بمب «MK-۸۴» به وزن ۲۰۰۰ پوند، ۶۵۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی، ۳۰۰۰ موشک هوا به سطح هدایت شونده دقیق از نوع هلفایر، ۱۰۰۰ موشک سنگر شکن و ۲۶۰۰ بمب با قطر کوچک و سایر مهمات به اشغالگران داده است.

در حالی که مقامات جدول زمانی برای این محموله‌ها ارائه نکردند، عدد کلی و اجمالی اشاره می‌کند با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای محدود کردن عرضه تسلیحات و تصمیم اخیر دولت بایدن برای توقف ارسال تسلیحات قدرتمند، هیچ کاهش قابل توجهی در حمایت نظامی ایالات متحده از متحدش مشاهده نشده است.

یکی از مقامات آمریکایی همچنین گفت که این محموله‌ها «بخشی از فهرست بزرگ‌تری از سلاح‌هایی است که از آغاز جنگ به اسرائیل ارسال شده است».

یک مقام ارشد در دولت بایدن به خبرنگاران گفت که از هفت اکتبر، واشنگتن سلاح‌هایی به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار به تل‌آویو ارسال کرده است.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر دولت اشغالگر در هفته‌های اخیر واشنگتن را به ندادن تسلیحات به این رژیم متهم کرد، اما مقامات آمریکایی آن را رد کردند، اگرچه اعتراف کردند که برخی «اختلافات» وجود دارد.

اما پس از مذاکرات هفته جاری در واشنگتن، ایالات متحده و اشغالگران توانستند برخی از مشکلاتی را که باعث کندی ارسال تسلیحات آمریکا شده بود، حل کنند.

رسانه‌های عبری روز جمعه فاش کردند که انتظار می‌رود دولت رئیس جمهور آمریکا به زودی بخشی از محموله تسلیحاتی را که ارسال آن به رژیم صهیونیستی را متوقف کرده بود، آزاد کند.

پیش از این روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» فاش کرده بود که آمریکا ظرف ۲ ماه معادل آنچه باید ظرف ۲ سال تحویل می‌داد به رژیم اشغالگر تسلیحات تحویل داده است.

واشنگتن به متحد قدیمی خود سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی می‌کند. در حالی که بایدن هشدار داد در صورتی که تل‌آویو نتواند از غیرنظامیان محافظت کند و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه را ندهد، شرایطی را برای کمک‌های نظامی قائل خواهد شد، اما این کار را جز تاخیر در ارسال محموله در ماه مه گذشته انجام نداد.

حمایت بایدن از اشغالگران در جنگ با غزه، با نامزدی مجدد او در انتخابات سال جاری میلادی، به عنوان مانعی سیاسی برای بایدن، به ویژه در میان دموکرات‌های جوان، خودنمایی کرد، به طوریکه موجی از اعتراضات علیه سیاست او ایجاد کرد که جرقه‌ اعتراضات طرفداران فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا شد.

در حالی که ایالات متحده توضیحات مفصل و مقدار کمک‌های نظامی ارسال شده به اوکراین را ارائه می‌دهد، جزئیات کمی در مورد میزان کامل تسلیحات و مهمات آمریکایی ارسال شده به اشغالگران اسرائیلی را فاش می‌کند.