به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ کیانوش معتقدی، پژوهشگر هنرهای ایرانی_اسلامی، در این نشست درباره آغاز مکتب هنر سقاخانه ای گفت: این مکتب هنری، محصول خروجی هنرکده هنرهای تزیینی زیبای تهران بود که از زمان حضور پرویز تناولی در سالهای ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ آغاز شد.
وی افزود: این سبک هنری با نگاه به بیان جدید در مکتب ملی ایران پایه گذاری شد.
معتقدی به هنرهای دوران قاجار اشاره کرد و گفت: نقاشی ها، سنگها، هنرهای قجری و هنرهای انتزاعی تبدیل به این جریان هنری شدند.
وی ادامه داد: در میان هنرمندان مکتب هنر سقاخانه ای، فرامرز پیلارام و حسین زنده رودی به دلیل خط نگار بودنشان در خارج از ایران هم دیده شده اند.
این پژوهشگر هنرهای ایرانی _اسلامی به تاسیس موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و گفت: مکتب هنری سقاخانه ایران، با تاسیس این موزه کمرنگ شد.
مجموعه نقاشیهای جنبش سقاخانه، در عین حال که نمایانگر این است که نقاش چگونه برای بیان شور شخصی خویش از رنگها و اشکال بهره میگیرد، بیشتر به بازنمایی متقاعدکنندهای از نقش مایههای انتخابی آنها از موتیفهای هنر اسلامی و تصاویر عامیانه مذهبی با ترکیبهای قرینهسازی شده محدود میشد.
وی افزود: این سبک هنری با نگاه به بیان جدید در مکتب ملی ایران پایه گذاری شد.
معتقدی به هنرهای دوران قاجار اشاره کرد و گفت: نقاشی ها، سنگها، هنرهای قجری و هنرهای انتزاعی تبدیل به این جریان هنری شدند.
وی ادامه داد: در میان هنرمندان مکتب هنر سقاخانه ای، فرامرز پیلارام و حسین زنده رودی به دلیل خط نگار بودنشان در خارج از ایران هم دیده شده اند.
این پژوهشگر هنرهای ایرانی _اسلامی به تاسیس موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و گفت: مکتب هنری سقاخانه ایران، با تاسیس این موزه کمرنگ شد.
مجموعه نقاشیهای جنبش سقاخانه، در عین حال که نمایانگر این است که نقاش چگونه برای بیان شور شخصی خویش از رنگها و اشکال بهره میگیرد، بیشتر به بازنمایی متقاعدکنندهای از نقش مایههای انتخابی آنها از موتیفهای هنر اسلامی و تصاویر عامیانه مذهبی با ترکیبهای قرینهسازی شده محدود میشد.