شناسهٔ خبر: 67350913 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

صحن شورای کرمان؛ از اعتراض به معابر ضدمعلول تا بلاتکلیفی حاشیه‌نشینان

کرمان- ایرنا- یکصدو پنجاه و نهمین نشست علنی شورای شهر کرمان، محل بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات گوناگونی از بلاتکلیفی حاشیه‌نشینان کرمان در اجرای قانون واگذاری املاک حاشیه شهر تا ضرورت مناسب‌سازی معابر برای معلولان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این نشست طی دوشنبه ( چهار تیر) موضوعاتی مانند مناسب‌سازی نشدن معابر شهر کرمان برای معلولان، تاکید بر ضرورت بهسازی زیر پُل باقدرت و نیز استفاده از ظرفیت گروه بریکس برای حوزه گردشگری شهر مطرح شد.

شهر کرمان برای معلولان مناسب‌سازی نشده است

صحن شورای کرمان؛ از اعتراض به معابر ضدمعلول تا بلاتکلیفی حاشیه‌نشینان

سال های سال مشکلات تردد معلولان در سطح شهرها همچنان حل نشده و هر از چندگاهی در مباحث شهری از مشکلات این افراد گفته می‌شود؛ امروز هم از آن روزها بود که در نشست علنی شورا ضورت مناسب‌سازی شهر کرمان برای معلولان مجدد مطرح شد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

محمد بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان در این نشست شورا با اشاره به استفاده معلولان از فضاهای شهر گفت: در بسیاری از پارک سازی و معبرسازی‌های جدید و به طور مشخص خیابان مهدیه شهر کرمان رعایت اصول متناسب با رفت و آمد معلولان نشده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد پیاده‌راه‌های جدید شهر کرمان نیز موازین و مقررات مربوط به مناسب‌سازی برای رفت و آمد معلولان رعایت نشده است، تاکید کرد: پیاده راه‌سازی خیابان مهدیه جدید اما با وجود این، اصول مناسب‌سازی در آن رعایت نشده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان تصریح کرد: در بعضی از پیاده‌راه‌ها به منظور زیبایی بصری خط مربوط به رفت و آمد نابینایان را در کنار دیوار و جایی که اصلا محل رفت و آمد نیست، کشیده‌اند.

رامین امیر مداح معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرمان که از سوی شهرداری در این نشست حاضر شده بود در همین زمینه گفت: پیشنهاد ما این است که ناظران پروژه‌ها، ضوابط مربوط به رعایت مناسب‌سازی را لحاظ و آن را در نظر بگیرند؛ قبول دارم در مورد بعضی از پیاده‌راه‌ها خط عبور نابینایان متمایل به سمت دیوار شده است که از لحاظ استاندارد ایراد دارد.

ضرورت بهسازی زیر پُل باقدرت

بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان همچنین به موضوع پل باقدرت شهر کرمان هم اشاره‌ای کرد و گفت: بهسازی زیر این پُل بعد از ۲ سال و نیم پیگیری‌ شورای شهر همچنان باقی مانده و هیچ اقدامی انجام نشده است.

به گفته وی الگوهایی از این گونه بهسازی‌ها در شهر کرمان و سایر شهرها وجود دارد که می‌توان برای بهسازی زیر پل باقدرت از آنها استفاده کرد.

امیر مداح معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرمان هم در جواب بابایی گفت: در مورد پُل باقدرت چندین بار اقدام شد اما هزینه‌ها بالا بود به همین دلیل متوقف شد ولی با توجه به بودجه‌ای که برای آن دیده شده شهرداری به سمت اجرای اصلاحات در مورد این پل خواهد رفت.

کندروهای منتهی به سه‌راهی شرف آباد اصلاح شود

صحن شورای کرمان؛ از اعتراض به معابر ضدمعلول تا بلاتکلیفی حاشیه‌نشینان تصویر آرشیوی است

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان هم صحبت خود را در این نشست با تشکر از شهرداری به علت آغاز تقاطع غیرهمسطح(شهید زنگی‌آبادی) شرف آباد شروع کرد و گفت: با توجه به حجم تردد این محدوده با شروع ساخت این تقاطع بار ترافیکی غرب به شرق بزرگراه به صورت کلی به داخل باند کندرو هدایت شده است که این باند کندرو نیاز به یکسری اصلاحات، لکه گیری‌ها و رفع موانع نیاز دارد تا مردم دچار مشکل نشوند.

امیر مداح معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرمان هم به نمایندگی از شهرداری به چناریان گفت: ما حتما اصلاح کندروهای مسیر منتهی به سه راهی شرف آباد را پیگیری خواهیم کرد و قاعدتا در این زمینه شورای ترافیک باید نظر خود را اعلام کند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

توجه به ظرفیت گروه بریکس برای گردشگری کرمان

صحن شورای کرمان؛ از اعتراض به معابر ضدمعلول تا بلاتکلیفی حاشیه‌نشینان

عشرت کردستانی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم در این نشست به حضور محسن تویسرکانی، شهردار کرمان، در اجلاس بین‌المللی شهرداران کشورهای عضو گروه «بریکس» در شهر کازان روسیه اشاره کرد و گفت: امیدواریم وی بعد از بازگشت از این سفر از دستاوردها گزارشی ارائه کند.

وی تاکید کرد: تلاش جدی در مجموعه شهرداری صورت گیرد تا از ظرفیت گروه بریکس به منظور سرمایه‌گذاری و توجه به گردشگری مقاومت در استان استفاده شود.

طرحی برای ایجاد یادبود شهدای حادثه تروریستی

صحن شورای کرمان؛ از اعتراض به معابر ضدمعلول تا بلاتکلیفی حاشیه‌نشینان

به گزارش ایرنا، غیر از سفر شهردار کرمان به کازان روسیه، کردستانی عضو شورا به موضوعات دیگری از جمله توجه نکردن به ساخت یادبود در محل شهادت جمعی از مردم کرمان در حمله تروریستی ۱۳ دی هم اشاره کرد و گفت: ۲۷ خرداد ماه در کانال‌های اطلاع‌رسانی شهرداری کرمان خبری از قول رییس سازمان سیما و منظر مبنی بر اینکه کشت و کار و ایجاد فضای سبزی در ورودی جنگل قائم از سمت تخت دریا قلی بیگ در حال انجام است منتشر کرد، البته این در حالی است این کاشت فضای سبز در محدوده حادثه دوم تروریستی شهر کرمان در حال انجام است و با وجود پیگیری‌ها و دغدغه‌های کمیسیون فرهنگی شورا برای ایجاد طرحی واحد به منظور احیا و ایجاد یادبود در این مکان اما هنوز طرحی ارائه نشده و انجام کارهای جزیزه‌ای مانند کاشت فضای سبز در این محدوده باعث می‌شود اندک آثاری که از این شهدای عزیز وجود دارد از دست رود.

بلاتکلیفی حاشیه‌نشینان کرمان در اجرای قانون واگذاری املاک حاشیه شهر

صحن شورای کرمان؛ از اعتراض به معابر ضدمعلول تا بلاتکلیفی حاشیه‌نشینان تصویر آرشیوی است

اما موضوع مهم دیگر، مشکلات حاشیه نشینیان برای دریافت سند بود؛ مدتی است به همت مجموعه مدیریتی استان بستر قانونی برای سنددار کردن خانه‌هایی که در اراضی دولتی حاشیه شهرها احداث شده، فراهم بیاید و از شهریور سال ۱۴۰۱ نیز با تصویب آیین‌نامه مربوط به این قانون، راه برای حل این مشکل قدیمی در یک بازه زمانی محدود باز شده است.

ساماندهی حاشیه شهر کرمان از جمله اقدامات بسیار مهمی است که در دولت سیزدهم به مرحله اجرا رسید.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان البته در این نشست به یکی از دغدغه‌های مردم اشاره کرد و از ماجرای سند دار شدن املاک حاشیه شهر و مشکلات شهروندان کرمانی در این زمینه گفت.

وی ادامه داد: چند ماه است تعدادی از شهروندان کرمانی بین شهرداری و اداره راه و شهرسازی در رفت وآمد هستند و مشکلاتی دارند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان بیان کرد: در مورد املاکی که در حاشیه شهر به نوعی دولتی و در تصرف مردم بودند مردم این مناطق در مورد سند و مالکیت مشکلاتی طی سالیان متمادی داشته اند؛ در این راستا دولت قانونی مصوب کرد و ابلاغ شد که این املاک تا ۱۵۰ متر با قیمت منطقه‌ای به این افراد واگذار شود اما متاسفانه در شهر کرمان چندین ماه است که ساکنان مناطق حاشیه معطل هستند و از مواهب این مصوبه بهره نبرده‌اند.

وی افزود: البته در مورد این افراد مشکل قدرالسهم وجود دارد و در این راستا اداره کل راه و شهرسازی می‌گوید نباید این افراد قدر السهم پرداخت کنند و اگر قدر السهمی هم تعلق بگیرد این اداره متضمن است و نامه کتبی هم در همین زمینه به شهرداری ارسال کردند و تا جایی که اطلاع دارم راه و شهرسازی به قولی که داده بود عمل نکرده و همکاری لازم صورت نگرفته است.

ایرانمنش از شهرداری خواست در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام شود تا مردم از بلاتکلیفی خارج شوند.