به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، محسن هوشمند در تشریح محورهای جشنواره چهارم گفت: محورهای موضوعی این جشنواره شامل سیره رضوی، زائر و زیارت، وقف و نذر، خدمت رضوی، هویت مشهدالرضا(ع) و جهاد تبیین است.
وی ادامه داد: امسال در محور خدمت رضوی در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع) و بازنمایی منش خادمانه خدام ویژه علی بن موسیالرضا(ع)، نگاه به محتواهای خادمالرضا(ع)؛ شهید ابراهیم رئیسی نیز در نظر گرفته شده است.
دریافت آثار در ۶ بخش اصلی
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی همچنین به بخشهای چهارمین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: با توجه به گسترش رسانهها، آنها را در چندین گروه تقسیم کردهایم که نخستین آنها رسانههای خبری و تحلیلی هستند؛ این گروه میتوانند در موضوعات خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعاتی، گزارش خبری رادیویی، گزارش خبری تلویزیونی و اینفوگرافیک در این جشنواره شرکت کنند، هچنین بخش ویژه «تیتر» برای این رسانهها در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: دومین گروه رسانههای مجازی هستند که در بخشهای صفحه و کانال در شبکههای اجتماعی، پادکست ویژه فضای مجازی (منتشر شده در بسترهای پادکستی) وگزارش ویدئویی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیرخبری) در این جشنواره شرکت کنند.
هوشمند افزود: سومین گروه برنامههای رادیویی و تلویزیونیاند که این گروه با تمرکز بر تولیدات رسانههای صوتی و تصویری با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی برونمرزی و بین المللی، سکوها (پلتفرمهای) ویدئویی و تلویزیونهای اینترنتی میتوانند در جشنواره شرکت کنند.
وی، برنامه رادیویی ترکیبی، نمایش رادیویی، برنامه تلویزیونی (ترکیبی، مسابقه و ... ) و بخش ویژه شامل فیلمنامه، ایده و طرح تولیدات رادیویی و تلویزیونی را از جمله محورهای مشخص شده برای بخش برنامههای رادیویی و تلویزیونی چهارمین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) برشمرد.
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی همچنین از فیلم کوتاه، مستند و نماهنگ به عنوان چهارمین گروه نام برد و گفت: این گروه میتوانند آثار خود را در بخشهای فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی و موشنگرافیک و نماهنگ به جشنواره ارسال کنند.
هوشمند با بیان اینکه پنجمین گروه جشنواره عکس خبری است که عکاسان در قالب تک عکس و گزارش تصویری میتوانند آثار خود را ارسال کنند، گفت: ششمین گروه پویش مردمی نشر محتوای رضوی در شبکههای اجتماعی با هشتگهای #چهارشنبه_های_امام_رضایی #همه_خادم_الرضاییم #آرام_جانها #امام_رضا #ImamReza است که در این بخش تمام محتواهای درج شده رصد میگردد و بر اساس میزان بازدید، پسند و اظهارنظرهای درجشده ارزیابی صورت میگیرد و باید هشتگهای مشخص شده در زیر پست درج شده باشد.
جایزه ویژه «احیای امر»
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه جایزه ویژه «احیای امر» در چهارمین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) پیشبینی شده است، گفت: این بخش ویژه برای برجستهسازی نام و نشان حضرت رضا(ع) در گستره جهان اسلام در نظر گرفته شده است. آثار، محصولات و خدمات رسانهای باکیفیت، اثربخش و جریانساز با محوریت تبیین و ترویج معارف قرآن و احیاگر مکتب اهل بیت (ع) بهویژه سنت و سیره رضوی در هر قالب رسانهای و به هر زبانی میتوانند در این بخش شرکت کنند.
وی درباره نحوه ارسال آثار به جشنواره توضیح داد: تمام شرکتکنندگان باید با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی mediafest.razavi.ir نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام کنند.
هوشمند افزود: ارسال آثار بخش رسانههای خبری و تحلیلی و فضای مجازی از طریق فایل و لینک در وبسایت جشنواره مقدور است که در صورت حجم بالای آثار در بخش رسانههای صوتی و تصویری (فقط آثاری که بیشتر از ۲۰۰ مگابایت است) علاوه بر تکمیل فرم در سایت، باید اثر در قالب ۲ نسخه دیویدی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و یا فایل اثر و یا لینک نسخه آپلود شده آن از طریق پیامرسانها همراه با توضیحات و مشخصات به شماره ۰۹۰۳۵۲۷۰۲۳۴ ارسال شود.
وی تاکید کرد: آثاری که در فاصله زمانی اول فروردین ۱۴۰۲ تا پایان مهلت ارسال اثر در یکی از نشریات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری (دارای مجوز) و شبکههای اجتماعی منتشر و یا در شبکههای داخلی و برونمرزی صداوسیما و یا شبکههای بینالمللی و یا تلویزیونهای اینترنتی و... پخش شده است در جشنواره شرکت داده میشوند.
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: هر نفر در هر یک از قالبهای جشنواره حداکثر ۵ اثر میتواند ارسال کند که در صورت عدم رعایت تمامی آثار فرد مذکور از روند بررسی جشنواره حذف خواهد شد.
هوشمند آخرین مهلت ارسال آثار اول شهریور ماه ۱۴۰۳ و زمان برگزاری اختتامیه جشنواره و معرفی برگزیدگان را دی ماه اعلام کرد و گفت: اطلاعرسانی جشنواره، فرایند ثبتنام و ارسال اثر و همچنین معرفی آثار برگزیده از طریق وبسایت دبیرخانه جشنواره به نشانی mediafest.razavi.ir انجام میشود.
حمایت از جریان تولیدات رسانهای با نام مبارک امام رضا(ع)
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: یکی از رویکردهای اصلی و وظایف راهبردی مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، زمینهسازی، همراهی، حمایت و پشتیبانی از جریان تولیدات رسانهای با نام مبارک امام رضا(ع) و موضوعات مرتبط با این امام بزرگوار است تا از این طریق این آثار روز به روز تقویت شده و به لحاظ کمی و کیفی توسعه پیدا کنند.
وی، ارتقای کمی و کیفی محصولات رسانهای با مضامین رضوی را از اصلیترین اهداف برگزاری جشنواره رسانهای امام رضا(ع) دانست و افزود: شناسایی، شبکهسازی و تعامل بیشتر با تولید و توزیعکنندگان محتوای رسانهای مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی در داخل و خارج از کشور؛ تعمیم و گسترش تولیدات رسانهای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانههای گوناگون بهویژه رسانههای نوین و همچنین شبکهسازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانهای رضوی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.