شناسهٔ خبر: 67337385 - سرویس اقتصادی
منبع: دانشجو | لینک خبر

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با دانشجو مطرح کرد

رشد ۳۰۰ درصدی فروش نفت و ۳۰ درصدی گاز در دولت سیزدهم

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اقدامات دولت سیزدهم در راستای افزایش بهره‌وری انرژی پرداخت و گفت: مدیریت بهینه سازی انرژی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت، زیرا مدیریت بهینه سازی حتی مهمتر از تولید است.

صاحب‌خبر -

منصور شکراللهی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، درباره اقدامات دولت سیزدهم در راستای افزایش بهره‌وری انرژی گفت در این دولت شاهد رشد ۳۰۰ درصدی فروش نفت و رشد ۳۰ درصدی صادرات گاز به کشور‌های همسایه روبرو بودیم و این اقدامات حتی منتج به افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز به با رقم ۲۸.۵ میلیارد دلار شد.


شکراللهی در ادامه افزود: این اقدامات دولت سیزدهم در راستای فعال کردن دیپلماسی انرژی بود که در دولت سیزدهم با نوعی باز طراحی مواجه شد و اقداماتی که چندین سال با رکود مواجه شده بود از نو از سر گرفته شد و نگاه به همسایگان برای تجارت نفت و گاز در دولت سیزدهم در اولویت سیاست خارجی قرار گرفت.


این نماینده مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: ما برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور نیازمند افزایش بهینه سازی مصرف هستیم ر دولت سیزدهم اقداماتی برای افزایش بهره‌وری انرژی انجام شد که کاهش ناترازی گاز در زمستان‌ها و برق در تابستان‌ها از جمله نتایج تلاش دولت برای افزایش بهره‌وری انرژی است.

شکراللهی ادامه داد: مدیریت بهینه سازی انرژی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت، زیرا مدیریت بهینه سازی حتی مهمتر از تولید است.


این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: خطوط انتقال گاز هزار کیلومتری یکی از اقدامات دولت بود تا به این وسیله و در راستای افزایش بهره‌وری انرژی گاز به صورت امن و با کمترین میزان هدر رفت منتقل شود در عسلویه چندین پالایشگاه به بهره‌برداری رسید که در این پالایشگاه‌ها استفاده از توان و ظرفیت نیرو‌های بومی و داخلی وق العاده ارتقا پیدا کرد و حتی از توان شرکت‌های دانش بنیان نیز در صنعت نفت و گاز استفاده شد و بخش عمده عمده‌ای از تجهیزات حوزه نفت و گاز بومی‌سازی شد، نتیجه این اقدامات تکمیل زنجیره ارزش صنعت پالایشگاه‌ها بود.


وی در ادامه افزود: اگر به نیرو‌های بومی بها بدهیم می‌توانیم اقدامات بسیار بزرگی در تمام عرصه‌ها در داخل کشور انجام دهیم. یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم برای افزایش بهره‌وری انرژی افزایش بازدهی در پالایشگاه‌ها برای تولید نفت کوره بود. یکی دیگر از این اقدامات افزایش ۵۰ میلیون متر مکعبی برداشت گاز از پارس جنوبی قبل از افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی قبل از افتتاح فاز ۱۴ بود.


این نماینده مجلس دوازدهم ادامه داد: این اقدامات با استفاده از راهبرد افزایش بهره‌وری انرژی در کشور رخ داد. همین اقدامات منجر به این شد که حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت در می‌کنیم که جهش بسیار خوبی نسبت به دولت قبل داشت با وجود اینکه تحریم‌ها همچنان برقرار بود.


نماینده کرمان و راور در مجلس بیان کرد: با کشور‌های همسایه در زمینه صادرات نفت اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم یکی دیگر از اقدامات در حوزه نفت و گاز در دولت سیزدهم سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی کشور‌های آمریکای لاتین و ونزوئلا بود که کار بزرگیست که در این دولت انجام شد.