شناسهٔ خبر: 67334563 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسنا | لینک خبر

مردم اوکیناوا پایگاه‌های آمریکا را نمی‌خواهند

محمدحسین خدائیان

فرماندار «اوکیناوا» وجود پایگاه‌های متعدد آمریکا در این استان جنوبی ژاپن و تبعات ناشی از حضور نظامیان آمریکایی را عامل نگرانی ساکنان اوکیناوا دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «دنی تاماکی» فرماندار «اوکیناوا» گفت ساکنان این منطقه از تعداد فراوان پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در منطقه و حوادثی مرتبط با حضور سربازان آمریکایی نگران هستند.

فرماندار جنوبی‌ترین استان ژاپن گفت: «۷۹ سال از آن جنگ (جنگ جهانی دوم) می‌گذرد؛ اما حضور پایگاه‌های عظیم ایالات متحده، حوادث مرتبط با سربازان آمریکایی و پیامدهای این پایگاه‌ها برای محیط‌زیست نشان می‌دهد که بار پایگاه‌های آمریکا هنوز بر دوش اوکیناواست... اینها خاطرات ما در نبرد اوکیناوا را زنده کرده و موجب نگرانی شدید مردم می‌شود.»

نبرد اوکیناوا از ۲۶ مارس تا ۲۳ ژوئن ۱۹۴۵ در جنگ جهانی دوم روی داد؛ نبردی که میان نیروهای آمریکایی و ارتش امپراتوری ژاپن در گرفت و به یکی از خونین‌ترین درگیری‌های ژاپن در این جنگ بدل شد. مقامات محلی اوکیناوا اعلام کرده‌اند که حدود ۱۰۰ هزار سرباز ژاپنی در این نبرد کشته شدند و تلفات غیرنظامیان اوکیناوا نیز به ۱۵۰ هزار تن می‌رسد.

مردم اوکیناوا سال‌هاست که میزبان بخش بزرگی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در ژاپن هستند. با اعلام تصمیم دولت‌های ژاپن و ایالات متحده برای جابه‌جایی یک پایگاه آمریکایی در اوکیناوا، مقامات دولت محلی این منطقه به مخالفت با آن برخاسته و خواستار انتقال این پایگاه به منطقه‌ای خارج از اوکیناوا شدند؛ امری که توکیو با آن مخالفت کرده است.

انتهای پیام