شناسهٔ خبر: 67331142 - سرویس استانی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی

در فناوری آبیاری نیازی به واردات نداریم

فقط برای تنوع و درخواست متقاضیان ممکن است فناوری های آبیاری محصولات ازخارج وارد شود.

صاحب‌خبر -

در فناوری آبیاری نیازی به واردات نداریم
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی از نظر تکنولوژی و فناوری آب در وضعیت مطلوبی به سر می‌بریم و مشکلی در فناوری آبیاری و سیستم‌های آبیاری نداریم و تمامی لوازم و ادوات سیستم‌های آبیاری موجود است.

 هادی افشار افزود:یکی از موضوعات جدید این حوزه در خصوص آبیاری هوشمند است که تازه در دستور کار قرار گرفته است و نیازمند توسعه و رشد است.

وی گفت: در خراسان رضوی و کشور بهترین امکانات فنی سیستم‌های آبیاری را داریم و لوازم آبیاری مناسبی در استان موجود است و تنها مقدار محدودی از تجهیزاتی که برای فناوری‌های خاص‌تری است، وارداتی محسوب می‌شود و در استان خراسان رضوی وجود ندارد.

او افزود:در سال‌های اخیر استان خراسان رضوی در زمینه تکنولوژی پیشرفت خوبی داشته است و تقریبا در این موضوع مشکلی وجود ندارد و به تناسب تجهیزاتی که داریم، برخی قطعات را از کشور‌های خارجی وارد می‌کنیم. 

افشار در خصوص سیستم آبیاری هوشمند هم گفت: سیستم آبیاری هوشمند مشابه تمامی سیستم‌های هوشمند در کشور است.

وی افزود:هوشمندسازی مراحل متعددی دارد که می‌توانیم از آسان‌ترین مرحله آن شروع کنیم و به صورت هوشمند برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام دهیم تا این سیستم در استان رواج یابد و از آبیاری سنتی خارج شود.

افشارگفت:پایه و اساس آبیاری هوشمند وجود سیستم‌های مکانیزه آبیاری است و بایستی سیستم‌های مکانیزه مطلوبی در استان وجود داشته باشد تا آنها هوشمندسازی شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود:کشاورزی استان از نظر سیستم‌های آبیاری در حال توسعه است و سیستم‌های مستعد اجرای مکانیزه، روش‌های نوین آبیاری را دارد.

او افزود:حدود ۶۰ درصد از زمین‌های مستعد کشاورزی از سیستم‌های فناوری آب بهره‌مند هستند و تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی گفت: یکی از دلایلی که برخی از زمین‌های کشاورزی از سیستم سنتی آبیاری استفاده می‌کنند، قیمت سیستم‌های نوین آبیاری و نقدینگی کم کشاورزان است، زیرا نبود نقدینگی موجب استفاده نکردن از این سیستم‌ها می‌شود.

افشارافزود: اما استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در کشاورزی اهمیت بسیاری دارد و با توجه به آن سیستم‌ها مقدار آب مشخصی در کشاورزی مصرف می‌شود که حداکثر تولید را به ارمغان می‌آورد و آب در آن هدر نمی‌رود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در خصوص حمایت نظام بانکی از فناوری آب در حوزه کشاورزی نیزگفت: در بخش سامانه‌های نوین آبیاری به صورت بلاعوض از طریق نظام بانکی به کشاورزان کمک می‌شود و مقدار قابل توجهی را از طریق سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت آب و خاک شهرستان‌ها به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.