محمدرضا جاننثاری، امروز(یکشنبه، سوم تیر) در نشست «هزار روز حکمرانی انقلابی»، اظهار کرد: ما سعی میکنیم به دور از نگاههای سیاسی مرسوم صحبت کنیم. در تاریخ اسلام، حکومت اسلامی فقط توسط رسولالله و سپس مدت کوتاهی توسط امیرالمؤمنین(ع) برقرار شد. بنابراین ما الگوی دیگری از حکمرانی اسلامی نداشتیم. برخی مواقع دینداران حکومت داشتند، اما حکومت دینی نداشتهایم. بعد از وقوع انقلاب اسلامی، شروعی برای ایجاد حاکمیت دینی بر اساس تعالیم عالی اسلام توسط فقیه جامعالشرایط ایجاد شد.
او با اشاره به اینکه فقط در دوران حضرت امام(ره) فصل جدیدی در حاکمیت دینی آغاز شد، افزود: به گفته مقام معظم رهبری فرآیندی که برای تکامل حاکمیت دینی تعریف شده است، پنج مرحله دارد. مرحله اول انقلاب اسلامی است، تشکیل نظام اسلامی در مرحله دوم قرار دارد. در مرحله سوم به دولت اسلامی و سپس تشکیل جامعه اسلامی میرسیم و در نهایت تمدن اسلامی ایجاد میشود. اینها پنج مرحلهای هستند که ما را به تمدن اسلامی امام زمان(عج) میرساند.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در خصوص علت دشمنی دشمنان بشریت با انقلاب اسلامی گفت: آن چیزی که دشمنان را به وحشت انداخت، ارائه الگوی جدید حکمرانی اسلامی در دنیا بود. این الگوی جدید و ترس از الهام گرفتن از آن توسط مردم جهان، منجر به مبارزه دشمنان علیه انقلاب اسلامی شد.
جاننثاری با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی قطعاً الگوی موفقی ارائه داده و طاغوتی را به زیر کشیده و تحولی ایجاد کرده است، اظهار کرد: هر کس در جهان ندای ضد ظلمی سر میدهد، پرچم جمهوری اسلامی ایران و عکس امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را بلند میکند. نظام اسلامی نیز که کمونیستی و سوسیالیستی و سکولار و لیبرالی نبود، الگو شده و حاکمیت الله را تحکیم میبخشد. همه دنیا میدانند که برای زندگی شرافتمندانه و آزادانه باید حاکمیتی الهی داشته باشند. شاید شکل قانونی آن در سایر کشورها متفاوت باشد اما شاکله اصلی نظام اسلامی الگو شده است.
او با اشاره به اینکه منظور از دولت قوه مجریه نیست و همه اجزای حاکمیت چون مجلس و قوه قضایی و نیروی مسلح بخشی از دولت اسلامی هستند، اما محور اصلی آن قوه مجریه است، تصریح کرد: ما تا پیش از دولت شهید رئیسی الگوی کاملی از حکمرانی دولت اسلامی ارائه نداده بودیم. ما ۱۳ دولت و ۸ رئیسجمهور را پشت سر گذاشتیم. شخص شهید رجایی الگوست، اما این شهید عملکرد حدوداً ۲۸ روزه داشت و الگوی حکمرانی نیست. در سایر موارد دولتهایی داشتیم که نه تنها الگو نبودند، چه بسا در مقابل ارزشهای اسلامی و انقلابی نیز ایستادند. ما لازم بود الگوی موفقی از دولت اسلامی ارائه دهیم.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان، با اشاره به اینکه حکمرانی دینی شاخصههایی دارد، اظهار کرد: اولین شاخصه این رئیسجمهور و این دولت، نگاه رئیسی به اسلام و احکام اسلام است و ایشان یک الگوی اعتقادی را ارائه دادند.
جاننثاری که معتقد است شهید رئیسی، خود را ذوب در اسلام میدید، اضافه کرد: فکر میکنید که چرا اقدامات شهید رئیسی در سال ۱۳۶۷ را محکوم به مقابله با نفاق میکنند؟
او شاخصه دیگر شهید رئیسی را ملازم بودن ایشان با ولی امر دانست و تصریح کرد: برخی رهبری را قبول دارند اما ملازم او نیستند. آیتالله رئیسی حتی به قیمت زیر سؤال رفتن خودش ولایتمداری داشت و شخصیت ایشان را در خدمات راهسازی و ... نباید خلاصه کرد.
جاننثاری با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگیهای حکمرانی شهید آیتالله رئیسی نگاه درست به سیاست خارجی است، تصریح کرد: او مرعوب چند کشور محدود نشده بود و سیاست خارجی عزتمندانه را با سایر کشورهای جهان رقم زد. پس از شهادت آیتالله رئیسی ۶۵ هیئت از سراسر جهان برای تسلیت آمدند. رئیسجمهور تونس به واسطه سیاست خارجی دولت رئیسی بعد از انقلاب برای اولین بار به ایران آمد.
وی فسادستیزی را یکی دیگر از ویژگیهای رئیسی دانست و افزود: شرط لازم فسادستیزی این است که شخص فاسد نباشد. خیلی از افراد فاسد نیستند، اما اطرافیانشان فاسد هستند. شهید رئیسی چون دریا بود که خودش زبالهها را بیرون میریزد. برخی چون برکه فساد را در خود پنهان میکنند و آن را رشد میدهند.
انتهای پیام