شناسهٔ خبر: 67279606 - سرویس سیاسی
منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

آیین تقدیر از رسانه های فعال در خصوص پاسداشت زبان فارسی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی

نشست توجیهی - تبیینی قوانین و مقررات رسانه ای انتخابات ریاست جمهوری در رشت

آیین تقدیر از رسانه های فعال در حوزه تولید محتوا در خصوص پاسداشت زبان فارسی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی و همچنین نشست توجیهی - تبیینی با محوریت تشرح قوانین و مقررات رسانه ای انتخابات ریاست جمهوری و مصادیق تخلفات رسانه ای و تبلیغاتی روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403 در تالار مرکزی رشت برگزار شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، مراسم تقدیر از رسانه های فعال در حوزه تولید محتوا در خصوص پاسداشت زبان فارسی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی و همچنین نشست توجیهی - تبیینی با محوریت تشرح قوانین و مقررات رسانه ای انتخابات ریاست جمهوری و مصادیق تخلفات رسانه ای و تبلیغاتی روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403 با حضور امیرحسین طاهری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، قاسم مصفا معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل و جواد شفیعی‌ثابت دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات استان و جمعی از اصحاب رسانه در تالار مرکزی رشت برگزار شد .

امیرحسین طاهری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در نشست توجیهی تبیینی « ملاحظات و مفاد قانونی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری » اظهار نمود : گیلان رتبه هفتم از نظر تعداد روزنامه و مطبوعات ، رتبه چهارم از نظر تعداد پایگاه‌های خبری و رتبه هشتم از نظر تعداد رسانه‌های دارای مجوز می باشد که بر این اساس رسانه‌های گیلان در حوزه خبری به لحظه کار می‌کنند .

وظیفه آگاه سازی جامعه و مدیریت افکار عمومی با رسانه هاست . اینکه چه اشخاصی به عنوان والیان استانها ، به عنوان مدیران استانها و شهرستانها و مناطق مختلف گمارده می شوند الان زمان آگاه سازی جامعه است .  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به در پیش بودن انتخابات افزود : الان زمان آگاه سازی جامعه است ، رسانه وظیفه آگاه ‌سازی و مدیریت عموم جامعه را بر عهده دارد لذا باید از ظرفیت رسانه‌ها بیش از پیش در آگاه سازی جامعه استفاده کنیم .

طاهری در ادامه افزود : سطح زندگی اسلامی – ایرانی و پاسداشت زبان فارسی یکی از وظایف رسانه هاست ، که از این موضوع با اهمیت تمام برنامه ریزی را داشته باشند که بتوانیم سطح زندگی ای که از پیشینیان رسیده و زبان فارسی که هویت اصلی ما ایرانیان است را بالا ببریم .

 

در ادامه قاسم مصفا ، معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این نشست اظهار نمود : رسانه‌ها رکن اساسی و تأثیرگذار در بخش مشارکت و افزایش آگاهی ‌رسانی در انتخابات هستند .

وی افزود : رسانه‌ها با پوشش گسترده و تحلیل‌های خود می‌توانند افکار عمومی را به سمت انتخاب اصلح هدایت کنند و بر تحقق مشارکت حداکثری اثرگذار باشند ، در این مسیر نیاز است که ضمن رعایت اصل بی طرفی به موارد قانونی در اطلاع ‌رسانی‌ها هم توجه نمایند .

 

صفری‌نژاد ، مدرس دانشگاه در این نشست با بر شمردن اهمیت نقش رسانه به عنوان نخبگان جامعه در انتخابات ، اظهار نمود : ناکار آمدی و بی تأثیر نشان دادن رأی ، نا امن سازی کشور با هدف به چالش کشیدن امنیت ، برچسب زنی به رسانه‌های داخل مبنی بر همسویی با نظام ، عصبی کردن مردم جهت جلوگیری از نمایش وحدت ملی ، ایجاد دو قطبی کاذب از جمله عملیات‌ رسانه‌ای غرب در کاهش حضور مردم پای صندوق‌های رأی است .

وی با بیان اینکه چارچوب نظام اسلامی ، بر مبنای جمهوریت است ، افزود : امروز در دنیا اکثر نظام‌های سیاسی و حتی کشورهای همسایه پادشاهی هستند و جمهوریت در نظام آنها ، معنی ندارد .

مدرس دانشگاه با اشاره به فعالیت احزاب سیاسی و جناح‌های مختلف ، گفت : امسال ۶ جریان سیاسی در انتخابات نامزد دارند که به نوعی فعال ترین احزاب در کشور هستند و متناسب با چارچوب‌های قانون این افراد احراز صلاحیت شدند .

صفری‌نژاد بیان نمود : امام (ره) کتابی با عنوان « جنود عقل و جهل » دارند که اصحاب رسانه را به مطالعه چندباره این کتاب توصیه می‌کنم ، امام راحل ۵۰ سال پیش از انقلاب این کتاب را نوشته‌اند ، تمام منابع آن مستند به آیات قرآن است و گفتمان این کتاب انقلاب اسلامی که امروز گفتمان مقاومت است ، می‌باشد ، در کتاب مذکور ۷۲ صفت برای رهروان شیطان آمده و به عبارتی تأکید شده هر کسی که در راه الله نباشد ، رهرو شیطان بوده ، حزب الله به معنای رهروان الله است ؛ در دنیای امروز آمریکا شیطان انسانی است .

وی ادامه داد : در نظام جمهوری اسلامی کسی که قانون اساسی را قبول ندارد یعنی جمهوریت را قبول ندارد ، باید شفاف در رسانه‌ها اطلاع رسانی کرد تا سره از ناسره مشخص شود .

این مدرس دانشگاه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد کبیر و جهاد تبیین ، اظهار نمود : رسانه‌ها مجاهدین عرصه جهاد تبیین هستند ؛ بالاترین مرتبه جهاد ، جهاد تبیین است و خط مقدم جهادگران تبیین رسانه‌ها هستند که رسالت‌شان معرفی درست و حق‌گویی است .

صفری‌نژاد بیان نمود : در نبرد امروز به تعبیر ناتو عرصه مقابله با انقلاب اسلامی در جنگ شناختی « ذهن انسان » است ، در این عرصه تلاش به جابه جایی مفاهیمی نظیر ظالم و مظلوم ، شهید و جلاد ، ظالم و مستکبر و غیره دارد . ناتو با سازمان بهداشت جهانی و بزرگنمایی دروغین کرونا فضای سایبر را قطب زندگی مردم کردند ، لذا در عرصه سایبر ذهن انسان ، ابزار رسانه‌ها شده است .

وی با اشاره به فعالیت قرارگاه جنگ و دفاع شناختی و قرارگاه جنگ و دفاع سایبری بیان نمود : باید دانشگاه‌های دفاعی و نظامی اقدام به ایجاد رشته‌های جنگ و دفاع شناختی و سایبری کنند و حتی معاونت‌های این دو حوزه تشکیل شود .

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه خبرنگاران نخبگان جوامع با نگاه فرا میدانی هستند ، تصریح نمود : جوامع بین المللی در ۷۵ سال اخیر هر چقدر از حقوق بشر دم زدند ، در ماه‌های اخیر در غزه به استحاله کشیدند زیرا اقداماتی بدتر از هیتلر در غزه انجام دادند ، ابعاد این جنایات باید توسط اصحاب رسانه تبیین و روشنگری شود .

صفری‌نژاد گفت : در رابطه با انتخابات ۱۷ استفتاء از مقام معظم رهبری شده که شما به عنوان نخبگان جامعه باید به تبیین آن بپردازید و شرح دهید تا منجر به برگزاری انتخاباتی پرشور شود .

 

در پایان از برگزیدگان جشنواره با رویکرد زبان و ادبیات پارسی نیز تقدیر بعمل آمد .