شناسهٔ خبر: 67274733 - سرویس اقتصادی
منبع: جوان | لینک خبر

راهکار پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با ابزار‌ها و اختیارات قانونی

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: با وجود دغدغه بالای شخص رئیس‌جمهور شهید و همچنین عرضه بیش از ۲/۶ میلیون زمین برای ساخت مسکن، مهم‌ترین عامل کندی ساخت مسکن، مانع‌تراشی شبکه بانکی بوده است که تسهیلات ساخت مسکن را به مردم اعطا نکردند. بانک مرکزی دولت چهاردهم به عنوان رگولاتور اصلی شبکه بانکی و بانک‌های خصوصی نقش مهمی در رسیدگی به این موضوع دارد. بانک مرکزی باید سرمایه بانک‌هایی را که در اعطای تسهیلات ساخت مسکن فعال هستند افزایش دهد و در عین حال برای بانک‌های خصوصی متخلفی که در اعطای تسهیلات ساخت مسکن همکاری نکرده‌اند؛ محدودیت ایجاد کند. 
 
مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین نیاز‌های اولیه افراد مطرح است که دولت‌ها برای تأمین آن وظیفه دارند. در دولت دهم اقدامات خوبی در زمینه ساخت مسکن مهر انجام شد. به زعم کارشناسان، این پروژه نواقصی داشت. اما همین که تأمین مسکن برای عموم مردم در دستور کار بود، نکته مثبتی به شمار می‌رود. 
دولت دوازدهم اعتقادی به ساخت مسکن انبوه و ملی نداشت. به همین دلیل، نه تنها پروژه‌های نیمه تمام دولت دهم، در حوزه ساخت مسکن ادامه نیافت، بلکه پروژه‌های جدید نیز در این زمینه تعریف نشد. بنابراین، نوعی عقب‌ماندگی در حوزه تأمین مسکن در کشور در دولت دوازدهم رخ داد. 
دولت سیزدهم وقتی روی کار آمد، با پروژه‌های نیمه تمام دولت دهم در حوزه مسکن مهر روبه‌رو بود. بنابراین، اولین اقدام دولت‌سیزدهم در حوزه مسکن، تکمیل این پروژه‌ها بود. در مرحله بعد، دولت سیزدهم به تعریف پروژه مسکن ملی پرداخت. این موضوع تحت یک لایحه به مجلس برده شد و در قالب قانون جهش تولید مسکن به تصویب رسید. 
دولت سیزدهم، دغدغه اساسی در زمینه ساخت مسکن ملی داشت. به نحوی که بازار به تعادل برسد و همگان به مسکن مناسب دسترسی داشته باشند. در همین راستا، شخص رئیس‌جمهور شهید، پیگیری‌های جدی داشت تا بتواند به وعده انتخاباتی‌اش در حوزه تولید مسکن عمل کند. 
با وجود دغدغه بالای شخص رئیس‌جمهور شهید و همچنین عرضه بیش از ۲/ ۶ میلیون زمین برای ساخت مسکن، مهم‌ترین عامل کندی ساخت مسکن، مانع‌تراشی شبکه بانکی بوده است که تسهیلات ساخت مسکن به مردم اعطا نکردند. بانک مرکزی دولت چهاردهم به عنوان رگولاتور اصلی شبکه بانکی و بانک‌های خصوصی نقش مهمی در رسیدگی به این موضوع دارد. بانک مرکزی باید سرمایه بانک‌هایی را که در اعطای تسهیلات ساخت مسکن فعال هستند افزایش دهد و در عین حال برای بانک‌های خصوصی متخلفی که در اعطای تسهیلات ساخت مسکن همکاری نکرده‌اند، محدودیت ایجاد کند.