شناسهٔ خبر: 67263844 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی بابل تاکید کرد

احتمال حمله مگس مدیترانه‌ای به باغ‌های مازندران و لزوم برداشت میوه‌های رسیده

ساری- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بابل گفت: باغداران برای جلوگیری از حمله مگس مدیترانه ای به اراضی کشاورزی، میوه های رسیده را از درخت برداشت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محسن آهنگر روز چهارشنبه در نشست خبری در بابل افزود: همه مرکبات اعم از پرتقال تابستانی و نیز میوه هایی همچون هلو، زردآلو و دیگر میوه های رسیده و شیرین که برروی درخت بماند مورد آفت مگس مدیترانه ای قرار می گیرد و این آفت به میوه هایی همچون نارنگی و پرتقال نارس درختان انتقال می یابد.

وی با بیان اینکه زمان سم پاشی درختان مرکبات تا برداشت محصول مدت زمان طولانی می گذرد، افزود: به همین دلیل حدود ۹۹ درصد مرکبات آلودگی سموم ندارد و در فصل برداشت محصول صادرات خوبی از شهرستان بابل به استان ها و کشورهای دیگر را شاهدیم و در این زمینه تاکنون برگشت مرکبات بدلیل سموم از کشور های دیگر نداشته ایم.

وی ادامه داد: بیش از ۲۳ هزار هکتار از اراضی بابل به باغ مرکبات اختصاص دارد و در حال شناسنامه دار کردن باغ های مرکبات هستیم.

آهنگر، تجاری سازی محصولات کشاورزی و زنجیره‌های تولید، سرمایه گذاری در فرآوری مرکبات، شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی، ارتباطات بازرگانی، بهره وری مناسب آب، حفاظت از خاک و جلوگیری از تغییر کاربری را از نیازمندی‌ها و برنامه‌های جهاد کشاورزی در سطح شهرستان نام برد.

وی با بیان اینکه تجاری سازی برنج سالم در بابل یکی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی است، اضافه کرد: این طرح از طریق مدیریت تلفیقی محصول برنج با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بابل تا ثبت نهایی این شهرستان به عنوان نشان برنج سالم ادامه خواهد داشت چراکه تولید برنج و همه محصول سالم دیگر می تواند نرخ تولیدات را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

احتمال حمله مگس مدیترانه‌ای به باغ‌های مازندران و لزوم برداشت میوه‌های رسیده

مدیر جهاد کشاورزی بابل همچنین گفت: برای کشت دوم برنج اگر منابع آبی وجود داشته باشد هیچ مانعی نخواهد بود.

آهنگر با اشاره به اینکه، بابل به‌عنوان پرچمدار تامین امنیت غذایی در استان و برخی محصولات غذایی حتی در کشور است، اظهار کرد: شهرستان بابل به‌عنوان شهر اولین‌ها در حوزه کشاورزی است که نشان می‌دهد که هم استعدادهای بالقوه طبیعی را اعم از اقلیم، آب و هوا، خاک و نیز کشاورزان سخت کوش و پرتلاش و سالم دارا می‌باشد که توانستند قله‌های رفیع تولید را برای این شهرستان رقم بزنند.

وی تصریح کرد: وجود سه ایستگاه تحقیقاتی اعم از مرکز مرغ لاین، ایستگاه ملی تحقیقات و توسعه دام سنگین ۲ منظوره گاودشت و ایستگاه تحقیقاتی گلدشت که تولید بذر اصلاح شده برنج را برعهده دارد در تولید مواد غذایی بسیار اثرگذار است.

مدیر جهاد کشاورزی بابل گفت: این شهرستان با وجود ۴۷ هزار و ۵۳۴ هکتار از اراضی شالیزاری با تولید ۳۹۹ هزار تن شلتوک و ۲۴۰ هزار تن برنج رتبه اول را در سطح مازندران را دارد.