شناسهٔ خبر: 67256244 - سرویس اجتماعی
منبع: ایسنا | لینک خبر

داریوش چیوایی نماینده ستاد جلیلی:

موافق افزایش جذب دانشجویان پزشکی هستیم

روح‌اله قیطاسی

نماینده ستاد جلیلی گفت: با فراهم شدن زیرساخت موافق افزایش جذب دانشجویان دوره پزشکی هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، داریوش چیوایی نماینده ستاد سعید جلیلی شامگاه سه شنبه در برنامه«مناظره مسیر و مقصد چهار ساله قطار سلامت» که توسط واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بستر اسکار روم برگزار شد، اظهار کرد: نگاه دکتر جلیلی در  حوزه سلامت بسیار گسترده است و تنها به درمان نگاه نمی کند و بهداشت را به درمان اولویت می دهد، اگر ما در کشور فقر داشته باشیم تولید بیماری می‌کند. نداشتن خودرو ایمن باعث تولید مرگ می‌شود. هوای آلوده و تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ خواهد شد بنابراین مسئله ما صرفا درمان نیست و بلکه ارتقای سلامت است، نظام سلامت در دولت جلیلی در اولویت دارد.

نماینده ستاد جلیلی افزود: سلامت امری است که به عنوان حق مردم به دولت تکلیف شده است، این دسترسی شامل ابعاد اقتصادی و  سیاسی قرار گرفته شده است.سفر به تهران برای دسترسی به پزشک متخصص و چادرزدن کنار بیمارستان نشان از کمبود پزشک دارد.

وی ادامه داد: آیت الله رئیسی تاکید داشتند که بیماران برای درمان نباید مجبور به سفر به شهرهای بزرگ شوند بنابراین با این شرایط بحث کمبود پزشک جدی است و نمی توان این موضوع را در ردیف بحث‌هایی مانند کمبود ماشین و موبایل دانست. کمبود پزشک باید با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برداشته شود.

چیوایی عنوان کرد: یکی از مضامین اصلی عدالت در جمهوری اسلامی  دسترسی به واحد درمانی است. علیرغم مخالفت برخی از کارشناس با افزایش ظرفیت جذب دانشجو پزشکی باید عنوان کنم که مطابق قانون قرار است که تعداد پذیرش دانشجو از   ۸ هزار به ۹.۶ هزار نفر  در سال اول برسد، که قطعا با رعایت پیش شرط‌ها و ظرفیت سازی امکان آن فراهم است.

نماینده ستاد جلیلی بیان کرد: در  شرایطی که جمعیت کشور به سمت پیری حرکت می کند و قاعدتا تقاضا برای خدمات پزشکی افزایش خواهد یافت کمبود پزشک به این مشکلات دامن خواهد زد بنابراین باید بودجه مناسب در این بخش در نظر گرفته شود.

وی افزود: بر اساس نسبت اعلامی به ازای هر ۲ هزار نفر نیازمند یک پزشک خانواده هستیم و باید حداقل ۴۴ هزار پزشک خانواده در این بخش داشته باشیم و کمبود پزشک را در این بخش جبران کنیم. زمانی که پزشکی کیلینک ترک اعتیاد راه‌اندازی می کند آیا می توان بااجبار آن را راهی مناطق محروم کرد؟

چیوایی بیان کرد: برای ترغیب پزشکان به منظور اعزام به مناطق محروم باید نگاه سرانه محور داشت نه بیمار محور.

به گفته وی، مشکلات فعلی نظام سلامت ناشی از همین تجربه های گذشته است و آنچه که اهمیت دارد مسئله شناسی درست است

انتهای پیام