شناسهٔ خبر: 67250810 - سرویس سیاسی
منبع: اکونیوز | لینک خبر

میزگرد پزشکیان/ دیپلماسی و مذاکره برای ما ذلت نیست - اکونیوز

اقتصاد ایران: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی توسعه کشور را دنبال خواهم کرد، گفت: دیپلماسی و مذاکره ذلت نیست.

صاحب‌خبر -
- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری امروز سه‌شنبه در «میزگرد سیاسی» خود به همراه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم و مهدی سنایی سفیر سابق ابران در روسیه حضور پیدا کرد. همچنین کارشناسان این میزگرد سیاسی ابراهیم متقی استاد تمام علوم سیاسی، فواد ایزدی استاد مطالعات آمریکا، سیدمحمد سجادی استاد تمام روابط بین الملل بودند.

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این میزگرد گفت: اهداف تعیین شده را از روی متن نوشته شده توسط کارشناسانم برای شما می‌خوانم. راهنمای سیاست‌ خارجی ما منافع مردم خواهد بود و من شعارهای دهن‌پرکن نخواهم داد.

وی ادامه داد: می‌خواهم از زندگی حداقلی و بخور نمیر به یک زندگی خوب برسیم. نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم و جوان‌ها به فکر مهاجرت باشند. ما همین یک ایران را داریم و نمی‌خواهم ایرانی‌بودن برای ایرانیان مقیم خارج از کشور دردسرساز باشد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اصول کلی سیاست‌خارجی را رهبر انقلاب تعیین می‌کند اما طراحی و اجرا با رئیس‌جمهور است. پول نفت ما نباید به جیب قاچاقچیان برود. با تحریم می‌شود زندگی کرد، اما پیشرفت نه.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهور ادامه داد: نمی‌خواهم جوانان ما حسرت دیگران را بخورند. من می‌خواهم در سیاست خارجی توسعه کشور را پیگیری کنم.

وی با بیان اینکه راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم خواهد بود و هدف سیاست خارجی ما تنها بقا نخواهد بود، افزود: امروز کسی تردید ندارد که سیاست خارجی نقشی تعیین کننده در زندگی مردم دارد.

پزشکیان تاکید کرد: نمی‌خواهم مردم مدام چشمشان به اخبار باشد تا ببینند چه زمانی دلار گران می‌شود، جنگ می‌شود یا نه، یا گرفتار تحریم بیشتر می‌شویم یا نه؟!

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سیاست خارجی ما افتخارآمیز و راهگشا خواهد بود. واقعا فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور شود. باور دارم بلاتکلیفی در سیاست خارجی بلاتکلیفی در زندگی مردم نیست و با نشان دادن چهره مثبت ایران در دنیا ایرانیان را سربلند خواهم کرد.

وی در ادامه گفت: کاری خواهم کرد که ایرانی بودن یک افتخار باشد. چراکه ایران یک هویت فراگیر فرهنگی است و مردم ایران شایسته زندگی بهتری هستند.

پزشکیان با اشاره به اینکه سیاست خارجی نقش تعیین کننده در زندگی مردم دارد، گفت: راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم ایران خواهد بود. در سیاست خارجی شعارهای دهان پرکن که جیب مردم را خالی کند، نخواهم داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی توسعه کشور را دنبال خواهم کرد، گفت: دیپلماسی و مذاکره ذلت نیست.

پزشکیان با بیان اینکه محور سیاست خارجی دولت من، عزت حکمت و مصلحت خواهد بود؛ نه ستیزه‌جویی، گفت: ما فقط همین یک ایران را داریم و چاره‌ای نداریم جز اینکه آن را برای فرزندانمان آباد و آزاد کنیم.

وی در همین راستا افزود: بلاتکلیفی در سیاست خارجی به معنای بلاتکلیفی نسل جوان، بازار و اقتصاد نیست و من میخواهم سیاست خارجی به مردم ثبات و امنیت ببخشد.

تاکید پزشکیان بر احیای برجام و FATF

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه کشورهای منطقه با شتاب در حال توسعه هستند، اظهار داشت: ما دیگر فرصت نداریم. ایران یک هویت فراگیر فرهنگی و یک واقعیت یکپارچه راهبردی است. با سیاست خارجی واقع‌گرا و تحول‌آفرین از همه ظرفیت‌های انسانی و جغرافیایی برای سربلندی ملت ایران گام خواهیم برداشت.

پزشکیان خاطرنشان کرد: مردم ایران همواره فرصت بوده‌اند. نباید فرصت‌ها را محدود کرد. با احیای برجام و FATF این‌ها شدنی خواهد بود. دستگاه دیپلماسی با عقلانیت و خلاقیت پیگیر نیازهای مردم ایران خواهد بود و سیاست خارجی ما اعمال‌گرا، واقع‌گرا و توسعه گرا خواهد بود.

وی سیاست خارجی را عامل ایجاد بهترین بازار و جذب بهترین سرمایه گذاران برای ایران دانست و افزود: با افتخار ایران فرهنگی و تمدنی را در جهان مطرح خواهیم کرد. تحت هیچ شرایطی تقویت و گسترش روابط همه جانبه با همسایگان را کنار نمی‌گذاریم و من معتقد هستم کشورهای برادر و همسایه و منطقه نباید تلاش کنند بر دیگران مسلط شوند و بر منطقه یکه تازی کنند. به عقیده من باید با کشورهای مشابه پیمان عدم تعرض امضا و روابط ایران را با متحدان منطقه‌ای برقرار کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: منافع خود را برون سپاری نخواهیم کرد. نه قدرت‌های شرق باید تصور کنند تنها گزینه‌های ما هستند و نه قدرت‌های غربی باید فکر کنند که راهی به جز پذیرش آنها داریم.

قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما آن‌ها ما را دور زدند

پزشکیان اظهار داشت: نداشتن رابطه سیاسی با آمریکا نباید به تشنج هزینه آفرین بیامیزد. از دل مناسبات کلان بین‌المللی پیگیر منافع ایران خواهیم بود. قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما آن‌ها ما را دور زدند. ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد، نه مشکل.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این نشست گفت: برای تأمین امنیت جامعه انسانی نگاه من به منطقه فرصت‌گرا است نه تهدیدگرا. دفاع و امنیت مرز ما باید فقط از سوی خود ما تأمین شود. هرگز به دنبال امنیت اجاره‌ای نبودیم و در این راستا با تمام نهادهای امنیتی همکاری خواهم کرد.

پزشکیان افزود: ما نباید وضعیتی داشته باشیم تا دیگران بتوانند بر موج ناامیدی مردم سوار شوند. رضایت مردم و همراهی آن‌ها با دولت را یکی از مهمترین مؤلفه‌های دولت و امنیت ملی می‌دانم. منافع آرمانی را در راستای منافع ملی و دعواهای جناحی و سیاسی را مضرترین رویکرد در سیاست خارجی می‌دانم. همه جریان‌ها باید برای منافع ملی هم افزایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه تنها با هم‌افزایی می‌توانیم در کوتاه مدت به قله‌های توسعه و پیشرفت دست پیدا کنیم، گفت: سیاست خارجی را یک امر کلی می‌دانم و دستاوردهای آن را برای تخریب یک جناح سیاسی نمی‌دانم. یک دولت ملی تشکیل خواهم داد و بستری برای هم افزایی فراهم خواهم کرد. حاضرم در این مسیر قربانی شوم.

ظریف: رئیس جمهور است که سیاست‌ها را می‌سازد

محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه بعنوان مشاور مسعود پزشکیان در این میزگرد گفت: بسیار باعث افتخار من است در کنار شخصیتی صادق و وطن‌پرست در این جلسه حضور داشته باشم. سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری به صورت اصول کلی مطرح می‌شود. در این سیاست خارجی بسیار اهمیت دارد چه کسی در خیابان پاستور و خانه رئیس جمهور نشسته است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور است که سیاست‌ها را می‌سازد و اجرا می‌کند. کسی که با نگرش مثبت به سیاست خارجی هم خودش خط دارد و هم معتقد است باید از کارشناسان استفاده کند. این فرد می‌تواند در آینده کشور نقش داشته باشد.

ظریف تاکید کرد: بدون سیاست خارجی مستقر و با اجماع ملی نمی‌توانیم دیپلماسی اقتصادی خوبی داشته باشیم. بدون سیاست خارجی معقول و متین نمی‌توانیم با دوست‌های خود هم رابطه داشته باشیم. این سیاست خارجی می‌تواند برای این مردم و این کشور راهگشا باشد.

سنایی: برخی دوره‌ها سیاست خارجی ما آورده‌ای جز تحریم برایمان نداشته است

مهدی سنایی مشاور دیگر همراه پزشکیان در ادامه این نشست گفت: طبیعتاً جهان در دوره گذار به سر می‌برد و ایران جایگاه رفیعی در عرصه جهانی دارد اما این منوط به چند شرط است. یکی اینکه سیاست خارجی برای ما آورده داشته باشد. متأسفانه در دوره قبل و برخی دوره‌ها سیاست خارجی ما آورده‌ای جز تحریم برای ما نداشته است.

وی افزود: این خدمت سیاست خارجی به صورت متقابل برای ملت ایران نقش آفرین است. امروز کشورهای مستقل در عرصه بین‌المللی بیشتر به سیاست خارجی چند برداری روی آورده‌اند. ملت از دوگانه‌ها عبور کرده و برخی نخبگان در دوگانه‌ها مانده‌اند. به عقیده من یک سیاست خارجی موفق پشتوانه افکار عمومی را می‌خواهد.

سفیر سابق ایران در روسیه اظهار داشت: جایگاه آسیا و عظمت آن جای خود، اما همین سیاست آسیایی هم پیشرفتش منوط به چندبرداری اجرا شدن سیاست خارجی است. این روزها در حوزه مناظرات از تحریم زیاد صحبت می‌شود. چین کشوری است که با باز کردن درها به نتیجه رسید. حفظ اولویت‌ها و ارزش‌ها در سیاست خارجی جای خود را دارد اما حکمت و مصلحت می‌طلبند از دایره تحریم‌ها عبور کنیم.

سنایی یادآور شد: بنده چهار سال است تلویزیون نیامدم و هیچ مصاحبه‌ای نکردم، اما امروز با افتخار در خدمت دکتر پزشکیان هستم. آمدم چون این مرد را از مجلس می‌شناسم و جز به راستی و صداقت ایشان را نمی‌شناسم. می‌شود پایبندی، جسارت، شجاعت و راستی و درستی را در ایشان دید.

در حال تکمیل...