شناسهٔ خبر: 67204235 - سرویس استانی
منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

رییس کل دادگستری لرستان خواستار تشکیل بانک اطلاعاتی مراکز سقط جنین استان شد

رییس کل دادگستری لرستان گفت: بانک اطلاعاتی مراکز سقط جنین و جراحی‌های غیرمجاز باید در اختیار شورای پیشگیری از وقوع جرم و دادستان‌ها قرار گیرد تا نسبت به برخورد قاطع و قانونی و اطلاع رسانی اقدام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، حجت الاسلام سعید شهواری روز شنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم در سالن جلسات دادگستری اظهار کرد: برای کنترل سقط جنین و خودکشی در استان باید برنامه ریزی و از ارایه داروهای سقط جنین بدون نسخه معتبر پزشک جلوگیری کرد.

 

وی افزود: سامانه پنجره واحد زمین با استفاده از فناوری‌های نوین برای پیشگیری از وقوع جرم و تعرض به منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی طراحی شده که بایستی همه ادارات مستندات املاک خود را در این سامانه بارگزاری کنند و بهره برداری کامل از ظرفیت این سامانه با هدف پیشگیری از کاربری اراضی را در دستور کار قرار دهند.

 

رییس شورای قضایی لرستان عنوان کرد: براساس قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی و گسترش کشاورزی در قطب‌های تولید محصولات مختلف، تفکیک و تقسیم اراضی کشاورزی به قطعات کوچکتر ممنوع و فلسفه آن حفظ کاربری اراضی کشاورزی و امنیت غذایی مردم است.

 

حجت الاسلام شهواری ادامه داد: اداره جهاد کشاورزی باید برای تغییر کاربری و خرد شدن اراضی ورود و از این اقدام جلوگیری کند چراکه جلوگیری از تغییر کاربری در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون تغییر کاربری اراضی زراعی تکلیف قانونی این اداره بوده و نیاز به ورود دادگستری نیست.

 

وی تصریح کرد: سرقت یکی از جرایمی بوده که استان با آن درگیر است و علیرغم اینکه سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل آمار سرقت کاهش داشت اما سرقت در افکار عمومی آزاردهنده و باعث برهم زدن آرامش و مخدوش شدن امنیت مردم است و باید زمینه‌های ارتکاب جرم سرقت را از بین برده و همچنین زمینه اجرایی کردن دستورالعمل نظارت الکترونیکی بر سارقان سابقه‌ دار توسط نیروی انتظامی فراهم شود تا مجرمان و سارقان حرفه‌ ای تحت نظر قرار گیرند.

 

حجت الاسلام شهواری تاکید کرد: باید دوربین‌های پایش تصویری با همکاری شهرداری و شورای شهر نصب و با توجه به امکان فراهم شده توسط مخابرات همکاری لازم به عمل آید.

 

وی اضافه کرد: اصناف باید مکلف شوند دوربین‌های مداربسته را در محل کسب خود نصب و همچنین اعطا پایان کار به واحدهای مسکونی منوط به نصب دوربین شود.

 

وی افزود: با توجه به اینکه حجم زیادی از سرقت‌ها مربوط به دستگاه‌های خدمات رسان و ادارات است این نهادها باید اقدام به نصب دوربین‌های مدار بسته کنند.

نماینده عالی دستگاه قضا در لرستان با اشاره به اینکه عموم سرقت‌های صورت گرفته سرقت‌های خرد است افزود: متولیان امر از جمله استانداری و اداره صمت باید نسبت به فعال کردن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه فعال اقدام کنند.

 

حجت الاسلام شهواری با بیان اینکه مجرمان سرقت‌های خرد عموما معتادان متجاهر هستند عنوان کرد: بخش قابل توجهی از زندانیان معتادان هستند که این امر سبب تحمیل هزینه های بسیاری در فرایند کشف، رسیدگی و اجرای حکم به ویژه تحمل حبس می‌شود.

 

وی افزود: انجام این هزینه‌ها برای توسعه هدفمند کمپ‌های ماده ۱۶ با هدف پیشگیری مناسب تر است زیرا رها بودن این معتادان سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی است و ارتکاب سرقت توسط آنان امنیت و احساس امنیت شهروندان را مخدوش می کند در حالی که با افزایش ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶ و جمع آوری آنان از سطح شهر از بروز آسیب های اجتماعی و خانوادگی جلوگیری می شود.

 

حجت الاسلام شهواری همچنین با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری با تشریح اهمیت این انتخابات از زوایای مختلف افزود: مدیران نهادهای دولتی و غیر دولتی عمومی حق مداخله در انتخابات و استفاده از امکانات دولتی له یا علیه نامزد خاصی را ندارند و در عین حال همه نهادها بایستی تمام توان خود را مطابق قانون با رعایت بی طرفی برای جذب مشارکت حداکثری و برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور بکار گیرند.

 

وی ضمن تاکید بر این که ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی بایستی به روال سابق در جریان انتخابات پیش رو نیز بکار خود ادامه دهند عنوان کرد: کمیته رصد مدیران و کمیته فضای مجازی باید بصورت ویژه و با قدرت فعالیت خود را ادامه دهد چرا که مساله انتخابات سرنوشت مردم و آرا حق الناس است و همه وظیفه داریم به درستی از این حق الناس دفاع نماییم.