شناسهٔ خبر: 67156043 - سرویس سیاسی
منبع: آفتاب | لینک خبر

زندگی و عملکرد زاکانی به روایت خودش!

خبرگزاری فارس

علیرضا زاکانی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر گفت: مبارزه با فساد با قوی‌ترین شاخه‌ها کار مهم من بود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا زاکانی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۳ خردادماه در برنامه «صف اول» شبکه خبر جهت معرفی اجمالی خود حضور پیدا کرد.

وی افزود: شهادت ریاست‌جمهوری عزیز را خدمت مردم عزیز تسلیت عرض می‌کنم متولد تهران هستم ۱۲/۱۲/۱۳۴۴ در میدان خراسان متولد شدم. قبل انقلاب نوجوان بودم پس از انقلاب به عنوان یک نوجوان در راهپیمایی‌ها شخصیت بنده شکل گرفت. توفیق حضور در جبهه را داشتم. تا پایان جنگ بیش از ۶۲ ماه درمنطقه بودم در واحد تخریب حضور داشتم پس از آن‌که از ناحیه دست جانباز شدم در واحد اطلاعات و عملیات خدمت کردم. بعد از جنگ رو به تحصیل آوردم. در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع به تحصیل کردم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تشریح کرد: در انجمن اسلامی دانشکده و بسیج دانشگاه فعالیت داشتم. تشکل کشوری بسیج دانشجویی را با ۲ هزار دفتر در کشور دنبال کردم. از سال ۸۲ در انتخابات مجلس شورای اسلامی حاضر شدم سه دوره نماینده مجلس بودم. در این سه دوره مسئولیت‌های مختلفی داشتم از جمله نائب رئیس کمیسیون اصل نود، عضو هیأت رئیسه مجلس، عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و رئیس کمیسیون برجام بودم.

زاکانی گفت: در مجلس یازدهم متولی مرکز پژوهش‌ها شدم. در دهه هشتاد عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران شدم و در بیمارستان امام خمینی در بخش پزشکی هسته‌ای خدمتگزاری مردم را انجام می‌دادم. در نهایت به عنوان شهردار تهران ۳۳ ماه افتخار نوکری مردم تهران را دارم. پایین‌ترین مسئولیت بنده بسیج دانشگاه بود، اما به سرعت به بسیج دانشجویی کل کشور کشیده شد.

وی بیان کرد: در ۴۵ سال انقلاب برای روز به روزش پاسخگو هستم. هر مقطعی که انقلاب وظیفه‌ای را به عهده بنده گذاشته در آن صحنه حاضر شدم. اما اگر بخواهم سخت‌ترین شرایط را ذکر کنم مبارزه با فساد آن هم در ابعاد اقتصادی بود که از دهه هشتاد این کار را شروع کردم. با بخش‌های امنیتی این حرکت را شروع کردم و در ادامه به سایر مجموعه‌ها چه در دستگاه اجرایی و چه در قضائی و حتی مجلس پرداختم. معتقدم باید برای مبارزه با فساد از قوی‌ترین آدم‌ها شروع کنیم چرا که حریم برای خود تعریف کردند. برای احقاق حق مردم بار‌ها دادسرا و دادگاه رفته‌ام و با افتخار از آن دادگاه‌ها بیرون آمدم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به مبارزات ضد فساد خود، گفت: علت اصلی فساد‌هایی که یافتم ترک فعل و تعارض منافع و بود. رعایت قانون را نکرده و ارتباطات نامناسب برقرار کردند، برخورد سخت بود. فساد اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد و همه جا هست. یک جا حتما بیشتر است و در جا‌های دیگر کمتر است.

زاکانی خاطر نشان کرد: در جریان انقلاب، انقلابی‌نما‌ها داشتیم و بنده اتفاقا با آن‌ها شروع کردم. در دوره آقای خاتمی در دفتر آقای حداد به بنده گفت می‌دانم این‌ها از چه جریانی هستد، گفتم بله، ولی بنده فساد را جریان نمی‌کنم و کار را از اصولگرا‌ها شروع کردم تا اصلاح‌طلبان حساب کار خودشان را بکنند. باید فقط از مردم خجالت کشید و نه از هیچ جریان و گروه دیگری.

وی در پاسخ به این سوال که علت اصلی فساد‌هایی که با آن مبارزه کردید چه بود، گفت: ترک فعل، تعرض منافع و اعمال نفود همه از دلایل من برای مبارزه با فساد بود کسی که در یک مختصات می‌نشیند باید از جان و مال مردم دفاع و از حیثیت کشور صیانت کند که متاسفانه این نبود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بعضا دیده می‌شد که برخی افراد ارتباطات نامناسب ایجاد کرده اند و فساد جریان اصلاح طلب و اصولگرا نمی‌شناسد و یکجا بیشتر و یکجا کمتر است.

زاکانی ادامه داد: یک روزی وزیر اطلاعات آقای خاتمی به من گفت کسی که علیه فساد او پرونده تشکیل داده‌ای و پیگیری می‌کنی، هم‌جناح شماست، گفتم فساد جناحی نیست و در مبارزه با فساد با کسی تعارف نداریم.

به گفته وی، برخی مسئولان در برخورد با فساد تعارف می‌کنند و در مقابل هم خجالت می‌کشند در حالی که از مردم باید خجالت بکشند و باید پایبند به انقلاب باشیم و باشم. من نیز سعی کردم در مسیری باشم که نسبت به تعهدی که به امامین انقلاب دارم، پایبند باشم.

وی با اشاره به شعار انتخاباتی خود، گفت: شعار بنده پاک باش و خدمتگزار است. این شعاری که انتخاب کردم برای شهید ابوترابی است. خدمتگزاری بدون پاکی نمی‌شود. اسم دولت بنده هم دولت خدمت خواهد بود. اساس این دولت بر مشارکت مردم است.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ارزیابی از روابط قوای سه‌گانه با یکدیگر اظهار کرد: قوا هر کدام سرجایشان نیستند، چون قانون اساسی تاکید دارد دولت ملی و دولت‌های محلی داریم و برای آن ستونی از خدمت در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی و سلامت و رفاهی تعیین کرده است. اساس کار دولت ملی هم سیاست‌گذاری، حامی، تسهیل‌گر و ناظر است. این دولت مکمل دولت محلی است هر چند که در حوزه امنیت کار را خودش بر عهده می‌گیرد. دولت‌های محلی شکل نگرفته و دولت ملی، فربه شده است. در چارچوب قانون اساسی نیازمند اثرگذاری و بالا بردن ویژگی‌های نخبگی و اشراف بر امور کشور هستیم.

زاکانی ادامه داد: مجلس علاقه‌مند است اصل ۱۰۰ را بر عهده بگیرد و در امور محلی دخالت کند که سم مهلکی است. تنظیم مختصات قوا نیازمند بازبینی جدی و همچنین تعامل بین آنهاست. در مدیریت شهری تهران طی ۳۳ ماه گذشته روابط را طوری ترسیم کردیم که بیشترین خدمت به مردم شود. در حوزه‌های معیشت، خدمات عمرانی و اجتماعی کار‌های دولت را بر عهده گرفتیم و با پشتیبانی دولت انجام دادیم. کار‌هایی که ده‌ها سال بر زمین مانده بود. در مقابل دولت ما را حمایت و تشویق کرد.

وی بیان کرد: برای قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن در دولت شهید رئیسی کمک کردیم و گره را باز کردیم. در سال گذشته ۱۱۸۴ واگن قرارداد بستیم. دولت ملی و محلی وقتی دست در دست هم بگذارند می‌توانند کار‌های بزرگی انجام دهند. معتادان متجاهر را جمع‌آوری کردیم و به کمپ‌ها منتقل کردیم. آقای مخبر برای اولین بار کلنگ احداث ۲۰۳ هزار واحد مسکونی را در چندین منطقه تهران توسط شهرداری به زمین زدند.

‌نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: روزی که ما آمدیم بیش از ۱۰ هزار معتاد متجاهر در کف خیابان‌های تهران بودند، اما الان بروید شهر تهران را نگاه کنید ممکن است ۲-۳ نفر برخی جا‌ها ببینید که آن‌ها را هم مثل بقیه به کمپ‌ها منتقل می‌کنیم. ما با ۱۰ قاعده شهر را اداره می‌کنیم یک قاعده مسئولیت‌پذیری است. تا جایی که بر عهده ما باشد پاسخگو هستیم و آن‌چه که در حیطه اختیارات ما نباشد به آن مسئول مربوطه کمک می‌کنیم که او آنجا دهد تا نهایت مردم خدمت را دریافت کنند.

زاکانی تشریح کرد: روزی ۱۲۰ تن گوشت قرمز گوسفندی را در میادین ۳۱۹ هزار تومان به صورت نصف قیمت در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم. با استفاده از قابلیت‌های موبایلی سهم مردم را می‌خواهیم درب منزل آن‌ها تحویل دهیم. این امر را ما با دولت هشت ماه پیش مطرح کردیم و زیرساخت‌ها از چند ماه قبل تهیه دیده شده است. یک هیئت هفت نفر برای تحقق این امر تعیین شدند. هفت مصوبه داشتند که پنج مصوبه مربوط به مدیریت شهری بود. بنا بود این ماه رئیس جمهور شهید افتتاح کنند. تفاهم‌نامه توسط ما با با وزارت جهاد کشاورزی منعقد شد و حمایت از این کار نیز بر عهده دولت قرار گرفت. برای اولین بار مدیریت شهری برای تأمین، توزیع و خدمتگزاری به مردم این بار بزرگ را بر دوش می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: شهر تهران خودش یک کشور است؛ و مشکلات شهر تهران خیلی متنوع است. مدیریت شهری در تهران در تمام سطوح ارتباط مستقیم با مردم دارد. توجه ما به در مدیریت به نحوی است که بروکراسی شکسته شود و در متن جامعه با مشارکت مردم و سایر مجموعه‌ها بتواند بهترین خدمت را تعریف کند. دیوان‌سالاری بزرگ دولت را باید به نحوی اداره کرد که اختیارات تقسیم شود. با توزیع اختیارات و سطح بندی کردن دولت در مقام سیاستگذار قرار بگیرد و بتواند استان‌ها و شهرستان‌ها را توزیع کند. این کار را من در شهرداری کردم. این امر موجب جهش شد.

‌نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: در موضوع فساد گام‌های موثری برداشتیم ده‌ها میلیارد را که در شهرداری به یغما رفته بود بدون هیاهو برگرداندیم. در پروژه‌های مشارکتی سال‌های گذشته اختلالاتی را دیدیم که متوجه شدیم امکانات شهرداری به یغما رفته این‌ها را به امکانات شهرداری برگرداندیم. مثلا سال گذشته ۲ پروژه ۷۰ هزار میلیارد تومانی و در سال ۱۴۰۱، ۴۰ هزار میلیارد امکانات را برگشت دادیم. سال ۱۴۰۰ مشاهده کردیم که امکانی را در اختیار بخش خصوصی گذاشتند که قیمت واقعی ۶۰۰ میلیارد بوده، اما سه میلیارد واگذاری کردند و طوری تنظیم کرده بودند که امکان برگشت این اموال نباشد.

زاکانی با اشاره به نقش مردم در مبارزه با فساد گفت: در سال ۱۴۰۱ به مردم پروژه‌های کارشناسی شده شهرداری را معرفی کردیم. بیش از ۴۰۰ هزار نفر شرکت کردند و بیش از ۱۰۰۰ پروژه را انتخاب کردند. بعد از آن مردم ۶۰۰ پروژه مورد نظرشان را پیشنهاد دادند و بیش از یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر به ما ایده دادند، ایده‌های ما را هم پسندیدند. در مبارزه با فساد هم هیچ راهی نیست مگر از مشارکت مردم استفاده کنیم. اصحاب رسانه‌ها هم نماینده مردم هستند.

وی اظهار کرد: ستاد انتخابات بنده تا انتخابات وظیفه‌ای دارند و بعد از آن مسئولیت‌های آن‌ها تغییر خواهد کرد. بر اساس شایسته‌سالاری این افراد را منصوب می‌کنم. این افراد باید علم انجام کار را داشته باشند، سلامت و طهارت و پاکدست باشند و به مسوولیت‌ها نباید به چشم طعمه نگاه کنند و عُرضه داشتن آن‌ها نیز شرط لازم برای پیشرفت مسوولیت‌هاست.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: دلم با مردم قم است، چون به نمایندگی آنان به مجلس رفتم، اما پوزش می‌طلبم به دلیل رفتن به مدیریت شهری نتوانستم نماینده آنان در مجلس باشم.

زاکانی تصریح کرد: امروز خودم را در معرض انتخاب مردم قرار دادم، پس باید خودم را بهتر بدانم که پا به این عرصه گذاشتم. سعی کردم در دوره مسوولیتم دائما خودم را با این مسئله تنظیم کنم.

وی ادامه داد: اگر مردم بنده را لایق نوکری دیدند از بین نخبگان و عزیزان افراد برتر را برای تشکیل دولت انتخاب می‌کنم. رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور همه مردم حتی ایرانیان خارج از کشور است. دوره کسی که می‌گوید فقط من می‌توانم، گذشته است. بزرگترین سرمایه ایران، سرمایه انسانی است. باید به مردم نقش داد حتی مردمی که از جناح بنده نباشد، اما اگر بتوانند مسوولیت را به خوبی دربیاورند، حتما دستشان را می‌بوسم و در جایگاه مورد نظر به کار می‌گیرم، اما افرادی که دور یک میز با ما می‌نشینند باید هم‌داستان و هم‌جهت در چارچوب اقدامات آیت‌الله رئیسی باشند. معیشت و سفره مردم را باید فراخ کنیم و آبادانی‌های عمرانی و زیرساختی در همه حوزه‌ها را باید با نگاه وسیعی ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شما از چه اشخاصی در مناصب کلیدی دولت آینده استفاده می‌کنید، گفت: برخی از همین افرادی که در دولت هستند آدم‌های شایسته‌ای هستند. از خود این افراد می‌توانید به بهترین نحو استفاده کنید. آقای دکتر علی آبادی آدم با ارزشی است و خیلی ویژه است. هم اهل دانش و هم اهل علم و عمل است. جناب آقایان صحرایی، محرابیان و اسماعیلی ویژگی‌های ممتازی دارند. البته حتما نیاز به تغییر و پوست اندازی داریم تا ظرفیت‌های عظیم دانشی و منابعی و انسانی را به سمت رشد و تعالی کشور بسیج و از زندگی مردم گره گشایی کنیم.

زاکانی با تاکید بر این که با تکیه بر ظرفیت داخلی و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌توانیم این اقدامات را انجام دهیم، افزود: ما در سفر چین توانستیم ظرفیت‌هایی خلق کنیم که به قول آقای فرزین در نوع خود بی نظیر بود. دولت در حوزه نیروی انسانی اقتضائات خوبی مثل آقایان منصوری، مرتضوی، لطیفی و خاندوزی دارد. با آن‌ها می‌شود کار جدی کرد. اما بیرون از دولت هم ظرفیت عظیمی وجود دارد که باید اضافه شود.

وی ادامه داد: ما باید بار ملت را بر عهده بگیریم و بار مردم را به مردم منتقل کنیم که این معنای مردمسالاری دینی است. در سیاست، اجتماع، فرهنگ و اقتصاد مردم باید محور شوند تا مردمسالاری دینی اتفاق بیفتد. پای صندوق‌های رای جلوه حداقلی از مردمسالاری دینی است و آن اتفاق بزرگ در جا‌های دیگر باید بیفتد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش مجری که آیا به رسانه ملی اجازه می‌دهید وعده‌های انتخاباتی شما را پایش کند، گفت: هر وقت خواستید بیایید با آغوش باز در خدمت شما هستیم.

زاکانی با اشاره به شخصیت شهید رئیسی عنوان کرد: آقای رئیسی یک شخصیت ممتازی بودند. در طول ۴۵ سال بعد از انقلاب در هر منصبی که بودند به اخلاص، فداکاری، پرکاری، متانت، محبت، مردمی بودن، دست پاکی و کارایی شناخته شدند. او یک نفر از مردم بود. از بالا به مردم نگاه نمی‌کرد. در متن جامعه بود. نسبتی که با رهبری برقرار کرده بود، خودش را در طول، ولی فقیه و نه در عرض ایشان می‌دید. واقعا نصابی را به جا گذاشت که دوستان انقلاب امیدوار و دشمنان انقلاب ناامید شدند. آیت الله رئیسی با هنر و زیبایی نصاب ایران را در سطح جهان بالا کشید و در داخل ایران انسجام ملی را آن گونه رقم زد که یک حرکت میلیونی در تشییع وی شکل گرفت. در خارج از کشور نیز ۹۵ گروه اظهار همدردی کردند که در نوع خود بی نظیر بود.