شناسهٔ خبر: 67132586 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افول رژیم صهیونیستی بسیار نزدیک شده است

کارشناس غرب آسیا گفت: در سطح جهانی اتفاقاتی که در حال رخ دادن است نشان می‌دهد افول اسرائیل حتی با آن مظلوم نمایی ها، بسیار نزدیک شده است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ناصر ترابی کارشناس مسائل غرب آسیا قطعنامه آمریکایی اخیر را  واکاوی کرد.

 
سوال: آقای ترابی بفرمایید که این قطعنامه بر اساس طرح آمریکا صادر شده و طرحی که آمریکا اعلام کرده با تل‌آویو تدوین کرده و کاملاً هم هماهنگ با خواسته‌های آنهاست پس چرا نماینده رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کرد؟
ترابی: این یک بحث روبنایی دارد و یک بحث زیربنایی، در بحث روبنایی یک تقسیم کاری شده، یعنی اسرائیلی‌ها دنبال این هستند که نقش پلیس بد را در این میدان بازی بکنند و امتیازات بیشتری را بگیرند.

اما این را بدانیم که این طرح در یک پازل کلی و در یک فرایند کلی باید تحلیل شود، اول اینکه همانطور که قبلاً من عرض کردم در رسانه ملی من احساسم این است که تا پایان مرداد و تا شهریور فشار‌ها به نتانیاهو توسط آمریکایی‌ها بسیار بیشتر خواهد بود که نتانیاهو این آتش بس را بپذیرد و بایدن با یک پرونده بسته شده وارد انتخابات آبان ماه شود.

این را به نظرم باید در این پازل طراحی کنیم، دوم اینکه در میدان و در خود اسرائیل دارد اتفاقاتی می‌افتد که به شدت نتانیاهو را تضعیف کرده و عقلایی که در آنجا هستند دارند به این فکر می‌کنند که چه راهکاری را باید ببینند استعفایی که انجام شد، حتی آن نمایش در خصوص آن دو نفر اسیری که آزاد شدند من احساس می‌کنم برای جلوگیری از اعتراضات و پایان به این پروژه استعفا‌ها بود که موفق نشد، اما در کل در حوزه زیربنایی اسرائیل با شکست‌های سنگینی مواجه شده و در شمال بسیار با بحران مواجه است.

درون غزه نمی‌تواند چه کار کند و اینها دارند چیزی را طراحی می‌کنند که به یک پایان تقریباً خوشایندی برسد، حالا در خصوص مفاد این قطعنامه هم اگر وقت باشد من توضیحاتی را عرض کنم. 


سوال: آقای ترابی این طرح این را به ما بگویید که چقدر خواسته‌های مقاومت را می‌تواند با برآورده کند با توجه به اینکه گروهک‌های مقاومت از آن هم استقبال هم کرده‌اند؟
ترابی: ببینید اگر جزئی بخواهیم به مسئله نگاه کنیم خواسته‌هایی که برطرف نمی‌کند که هیچ بعضی موارد مخالف نظرات جبهه مقاومت است، اما در کلان مسئله دو تا موضوع مهم دارد مسئله عمیق و مسئله خیلی عمیق، مسئله عمیق چیست؟

این است که آتش بس به هر شکلی یعنی شکست اسرائیل این را من نمی‌گویم کارشناسان درون ایران نمی‌گویند خود اسرائیلی‌ها بیان کرده‌اند، اگر این آتش بس صورت بگیرد و به آن اهدافی که بیان کرده‌اند آزادسازی اسرا از بین بردن تونل‌ها دستگیری فرماندهان حماس از بین بردن قدرت حماس از بین بردن کامل حماس به اینها اگر نرسند یعنی شکست، این را بار‌ها خودشان بیان کرده‌اند.

اما مسئله عمیق‌تر و خیلی عمیق‌تر که باید بهش بپردازیم، من خواهشم این است که این را در فضای سال گذشته بررسی کنیم و ببینیم که سازمان‌های بین المللی در این چند ماهه در این ۸ ماهه چه واکنش‌های تندی را به اتفاقات غزه نشان داده‌اند، گرچه خیلی از اینها اثری ندارد، گرچه خیلی از اینها را اسرائیلی‌ها وقعی نمی‌نهند خیلی از اینها در میدان تاثیر چندانی ندارد.

اما در سطح جهانی یک اتفاقاتی دارد می‌افتد که این محکوم شدن، اتفاقاتی که در حوزه لیست سیاهی که در سازمان ملل است همه اینها را وقتی بررسی می‌کنیم این افول اسرائیل وقتی آن مظلوم نمایی که انجام می‌دادند همه اینها از بین می‌رود و احتمالاً به فضل الهی آزادسازی قدس بسیار نزدیک‌تر خواهد شد.