شناسهٔ خبر: 67123727 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

ضرورت سرمایه‌گذاری در آب برای مقابله با بحران آب‌وهوا

آب برای تقریبا هر جنبه از زندگی انسان حیاتی است و ارزش مصرف اقتصادی جهانی آن ۵۸ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ برآورد شده اما شکاف‌های مالی برای زیرساخت‌های آب و نوآوری‌ها همچنان گسترده است.

صاحب‌خبر -

کارشناسان گزارش کردند بخش آب، کمتر از یک درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های فناوری آب‌وهوا را دریافت می‌کند و از آنجایی که تغییرات آب‌وهوایی به‌طور قابل‌توجهی بر دسترسی و کیفیت آب در شهرها و مناطق سراسر جهان تأثیر می‌گذارد، مقررات و اقدامات جدیدی برای محافظت از این منبع گرانبها از مصرف و بازیافت تا استفاده صنعتی در حال ظهور است.

آب برای اقتصاد جهانی و زنجیره تامین صنایع نیز حیاتی است و صندوق جهانی طبیعت در سال ۲۰۲۱، ارزش مصرف اقتصادی جهانی آب را ۵۸ تریلیون دلار برآورد کرد که معادل مجموع تولید ناخالص داخلی چین، آلمان، هند، ژاپن و ایالات‌متحده است. آمار منتشرشده نشان می‌دهد برداشت‌های آب شیرین برای کشاورزی حدود ۷۰ درصد است، صنعت تقریباً یک پنجم را تشکیل می‌دهد و برداشت‌های آب خانگی یا شهری حدود ۱۲ درصد است.

مشاغل و معیشت به بخش آب متکی هستند

تخمین زده می‌شود که خطرات مرتبط با در دسترس بودن و کیفیت آب برای صنعت می‌تواند تا ۴۳۹ میلیارد دلار باشد. همچنین در بخش کشاورزی در کشورهای کم درآمد از هر پنج شغل (۸۰ درصد) ۲ شغل به آب وابسته است.

آب برای دستیابی به اهداف آب وهوایی مفید است و نگرانی‌ها در مورد مصرف بیش از حد در بین شرکت‌های بزرگ فناوری که از آن برای خنک کردن مراکز داده استفاده می‌کنند، مورد توجه قرار گرفته است.

بخش انرژی نیز بخش پر مصرف آب در نظر گرفته شده است و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از برداشت‌های جهانی آب را شامل می‌شود که این رقم می‌تواند با تغییر به سمت منابع تجدیدپذیر کاهش یابد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش ۵۰ درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش غذا و نوشیدنی می‌تواند مصرف آب را تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

ضرورت سرمایه‌گذاری در آب برای مقابله با بحران آب‌وهوا

شکاف‌های مالی در ایجاد زیرساخت‌های آب

به گزارش فایننشال تایمز، علیرغم این نیاز آشکار به منابع آبی قابل اطمینان و قابل دسترس، شکاف‌های مالی زیادی برای زیرساخت‌های آب وجود دارد که برآوردها برای سرمایه‌گذاری مورد نیاز از ۶.۷ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ تا ۲۲.۶ تریلیون دلار تا سال ۲۰۵۰ است.

بانک جهانی اعلام کرد بیش از یک چهارم بودجه عمومی که به بخش آب اختصاص می‌یابد، استفاده نمی‌شود، به‌طوری‌که «متوسط ​​نرخ اجرای بودجه» این بخش بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ حدود ۷۲ درصد بوده و ۲۸ درصد از بودجه تخصیص‌یافته را مصرف نکرده است.

سرمایه‌گذاری فناوری آب‌وهوا در اروپا در سال ۲۰۲۱ به ۵۳ میلیارد دلار رسید، اما کمتر از یک درصد از آن (۴۵۵ میلیون دلار) صرف فناوری آب شد، با این حال، شدت فزاینده خشکسالی، سیل و سایر رویدادهای آب‌وهوایی مرتبط با آب، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را به تمرکز بر حفظ آب و نیاز به راه‌حل‌های نوآورانه برای نوسازی و حفاظت از زیرساخت‌های آب سوق می‌دهد.

ضرورت سرمایه‌گذاری در آب برای مقابله با بحران آب‌وهوا

شتاب سرمایه‌گذاری در بخش آب

شتاب سرمایه‌گذاری در بخش آب در حال رشد است و بر اساس گزارش ۲۰۲۴ شرکت خدمات مالی مورگان استنلی در مورد احساسات سرمایه‌گذاران در زمینه پایداری، اکنون راه‌حل‌های آبی رتبه اول جهانی را در ایالات‌متحده و اروپا برای سرمایه‌گذارانی دارد که «بسیار» یا تا «حدودی» به این مورد علاقه‌مند هستند.

ضرورت سرمایه‌گذاری در آب برای مقابله با بحران آب‌وهوا

فناوری‌های هوشمند آب

تحول دیجیتال بخش آب برای بهبود مدیریت منابع و پایداری ضروری است. فناوری‌های هوشمند آب، امکان نظارت در زمان واقعی و استفاده کارآمد از منابع آب را فراهم می‌کنند. این فناوری‌ها به شناسایی نشت، بهینه‌سازی مصرف آب و کاهش ضایعات کمک و مدیریت آب را در برابر اثرات آب‌وهوایی انعطاف‌پذیرتر می‌کنند.

نوآوری در تصفیه فاضلاب نیز برای افزایش کیفیت و در دسترس بودن آب حیاتی است و تقاضا برای آب شیرین را کاهش می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در فناوری آب برای مقابله با بحران آب‌وهوا ضروری است. با مدرن‌سازی زیرساخت‌های آب و اتخاذ راه‌حل‌های هوشمند آب، می‌توانیم سیستم‌های آب انعطاف‌پذیری بسازیم که از رشد اقتصادی و سلامت عمومی محافظت می‌کند و اثرات آب و هوایی را کاهش می‌دهد.

فرصت‌های بسیار کمی وجود دارد که سرمایه‌گذاری واحد بتواند با تغییرات آب‌وهوایی مقابله، رشد اقتصادی را تقویت کند و کیفیت زندگی را بهبود بخشد، اما سرمایه‌گذاری در آب همه این کارها و موارد دیگر را انجام می‌دهد.

منابع

europeansting.com

weforum.org

sanitationandwaterforall.org

انتهای پیام