شناسهٔ خبر: 67110785 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انحلال مجلس فرانسه

پس از پیروزی قاطع حزب راست افراطی اتحاد ملی در انتخابات مجلس اروپایی و ناکامی حزب امانوئل مکرون؛ واکنش‌های زیادی را بین افکار عمومی و محافل سیاسی اروپا و فرانسه شاهد بوده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ پس از پیروزی قاطع حزب راست افراطی اتحاد ملی در انتخابات مجلس اروپایی و ناکامی حزب امانوئل مکرون؛ واکنش‌های زیادی را بین افکار عمومی و محافل سیاسی اروپا و فرانسه شاهد بوده ایم. 

<div id="video-display-embed-code_11202281"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4256230/11202281?width=600&height=350"></script></div>


حزب حاکم فرانسه در ماه‌های اخیر تمام تلاش خود را به کار بست تا جلوی پیروزی حزب راست افراطی خانم مارین لوپن را در انتخابات مجلس اروپایی بگیرد، اما نتوانست.

بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه؛ ژوردن باردلا نامزد حزب اتحاد ملی با ۳۱ و نیم درصد در مکان نخست و خانم والری هی یه از حزب رنسانس مکرون با ۱۴ و نیم درصد در مکان دوم قرار گرفت.
میزان مشارکت واجدان شرایط در انتخابات روز گذشته ۵۱ و ۴ دهم درصد اعلام شد.

امانوئل مکرون پس از این شکست سنگین در اولین واکنش، انحلال مجلس ملی فرانسه را اعلام کرد.

به اعتقاد کارشناسان سیاسی و حتی برخی اعضای حزب حاکم فرانسه؛ انحلال مجلس از طرف رئیس جمهور یک اشتباه و تصمیم نابجا بوده است چرا که در صورت ناکامی و از دست دادن اکثریت در مجلس آینده باید یک دولت ائتلافی بر سر کار بیاید که در شرایط فعلی مطلوب نخواهد بود.

انتخابات زودهنگام و سراسری مجلس فرانسه حدود ۳ هفته دیگر یعنی دهم و هفدهم تیرماه برگزار می‌شود.