شناسهٔ خبر: 67077015 - سرویس علمی-فناوری
منبع: گجت نیوز | لینک خبر

زمان یک توهم است

صاحب‌خبر -

به‌تازگی فیزیکدانان نظریه جدیدی را در مورد ماهیت و چیستی زمان مطرح کرده‌اند که از دیدگاه ترسناک این نظریه، زمان چیزی جز یک توهم نیست.

مکانیک کوانتومی یکی از انقلابی‌ترین علم‌هایی بود که توانست در مدت زمان کمی، بسیاری از واقعیت‌های بشر را به چالش بکشد. ایده مفهوم و ماهیت زمان هم یکی از بحث‌های چندین ساله بشر است که در طول دهه‌ها فیلسوفان، منجمان و فیزیکدانان زیادی در مورد آن اظهار نظر کرده‌اند.

اخیرا هم گروهی از دانشمندان به نتیجه‌ای رسیده‌اند که براساس قوانین فیزیک کوانتوم، زمان تنها یک توهم است و به‌همین دلیل این نظریه را با عنوان زمان توهمی می‌شناسند. این تعریف جدید باز هم می‌تواند عناصر اساسی واقعیت‌های فیزیکی دنیای ما را بلرزاند و از دیدگاه بسیاری، یک نظریه ترسناک است.

اگر شما هم به فیزیک کوانتوم علاقه‌مند هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مکانیک کوانتوم و نظریه زمان توهمی کسب کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

نظریه زمان توهمی (توهم زمان)؛ یک ایده از دل مکانیک کوانتوم

دانشمندان در این نظریه جدید بیان می‌کنند زمان تنها یک توهم است که توسط مفهوم درهم‌تنیدگی کوانتومی ایجاد می‌شود. این نظریه بسیار جسورانه است و مطمئنا دیگر دانشمندان هم برای رد و یا احتمالا تایید آن به کاوش‌های بیشتری نیاز دارند. اما برای درک هسته و عصاره این نظریه جدید، لازم است تا با برخی مفاهیم در فیزیک کوانتوم آشنا شوید. مفهوم و واقعیت نظریه توهم زمان مفهوم و واقعیت نظریه توهم زمان

براساس ابتدایی‌ترین تعریف‌ها، درهم‌تنیدگی کوانتومی وضعیتی است که در آن دو جسم آن‌قدر به‌هم پیوسته‌اند که صرف‌نظر از فاصله، با تغییر هر کدام دیگری نیز به همان صورت تغییر می‌یابد. البته مفهوم عمده زمان در نظریه نسبیت عام انیشتین بیان شده که به بررسی آن هم می‌رسیم.

طبق نسبیت عام انیشتین، واقعیت فیزیکی ما در چهار بعدی فضا-زمان قرار گرفته که در اینجا زمان هم به‌طور کامل با فضا و موقعیت در ارتباط بوده و در حضور گرانش می‌تواند منحرف شود. گروهی از دانشمندان بر این باورند که در سیاه‌چاله‌ها بافت زمان هم همراه فضا خمیده می‌شود، با این حال نظریه کوانتومی می‌گوید که زمان به هیچ وجه قابل خم شدن نیست.

تلاش جدید دانشمندان برای سازگاری نظریه‌های مرتبط با زمان

بسیاری از فیزیکدانان معتقدند که مفهوم زمان باید در هر دو نظریه قابل سازگاری و تعریف باشد. برای اثبات این موضوع، الساندرو کوپو و سایر محققان به دنبال راهی جدید برای تعریف زمان شدند تا به آن سازگاری برسند.

همان‌طور که گفتیم، دانشمندان در این نظریه به درهم‌تنیدگی کوانتومی اشاره کرده و علت تغییر یک شی در طول زمان را در‌هم‌تنیده بودن آن با یک ساعت مشخص می‌دانند. بدین ترتیب، هر کس جهان را از بیرون نگاه می‌کند، آن را کاملا ایستا و بدون تغییر خواهد دید. -مفهوم و واقعیت نظریه توهم زمان -مفهوم و واقعیت نظریه توهم زمان

مطمئنا این یک راه جالب و چالشی برای تعریف زمان است. البته هنوز جزئیات بسیاری در این نظریه وجود دارد که باید به دقت بررسی شوند تا واقعاً به‌طور کامل بفهمیم زمان دقیقاً چیست و آیا واقعاً نتیجه درهم‌تنیدگی کوانتومی است یا خیر.

در گجت نیوز بخوانید:
در فیزیک کوانتوم واقعیت می تواند همزمان در دو جا ظهور کند فیزیکدانان تایید کردند در جهان کوانتومی هم زمان تنها رو به جلو حرکت می‌کند فیزیکدان ایرانی، تعداد جهان های موازی را بی‌نهایت اعلام کرد