بابک یکتاپرست، با اشاره به اینکه مزاحمت تلفنی معضلی ریشه دار محسوب میشود، اظهار داشت: بروز مزاحمت تلفنی از سوی فردی میتواند منجر به از دست دادن مریضی شود که منتظر دریافت خدمات اورژانس است که اتفاق دردناکی است.
سالانه ۲۰ میلیون نفر با اورژانس ۱۱۵ تماس میگیرند که بر اساس آمار حدود ۱۰ درصد آن ها مزاحم تلفنی هستند.
یکتا پرست هزینه اعزام تکنسینهای اورژانس با آمبولانس بر سر بالین بیمار را حدود پنج میلیون تومان ارزیابی کرد و گفت: سالانه ۲۰ میلیون نفر با اورژانس ۱۱۵ تماس میگیرند که بر اساس آمار حدود ۱۰ درصد آن ها مزاحم تلفنی هستند.
وی این آمار را در همه نقاط کشور یکسان ندانست و افزود: در برخی نقاط خوزستان شاهد آمار بیشتر مزاحمت یعنی ۳۰ درصد و در برخی نقاط کشور مانند مشهد با آمار کمتر یعنی ۵ درصد مزاحم تلفنی از کل تماسها روبرو هستیم.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور، طیف مزاحمهای تلفنی را گسترده عنوان کرد و افزود: برخی در تماس با اورژانس و مقابل پرسشهای کارشناس برای ارایه خدمت درمانی بهتر، به اپراتور ناسزا میدهند که سبب ناراحتی اپراتورهای اورژانس میشود.
یکتاپرست در ادامه فرهنگسازی و صدور احکام دادگاهی برای مزاحمان تلفنی اورژانس ۱۱۵ را راهکار مناسب برای کاهش آمار این افراد دانست و گفت: بستن خط تلفن و زندانهای تعزیری از احکام دادگاه است.
وی با اشاره به اغماضهایی که از سوی دادگاهها برای این افراد اتفاق افتاده است، اظهار داشت: البته این روند تغییر کرده و تیمی از دادستانی کل کشور به اورژانس آمده است و مطابق با یک دستورالعمل، دیگر اغماضی برای صدور رأی در کار نیست.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: به عنوان نمونه، قاضی برای یک مزاحم تلفنی در مشهد حکم داد که به مدت چهار سال چند ساعت در روز کار خدماتی مرکز اورژانس مشهد را انجام دهد همچنین بر اساس حکم دادگاه، ۵ خط تلفن همراه مزاحمان تلفنی در تهران بسته شده است.
یکتاپرست انجام کار فرهنگی را بسیار مهم دانست و گفت: در یکی دو سال گذشته رسانهها با انتشار اخبار در این حوزه کمک بسیار بزرگی در آگاهیسازی عمومی و نشان دادن اهمیت کار اورژانس برای عموم جامعه انجام دادهاند که ستودنی است.