شناسهٔ خبر: 67007834 - سرویس فرهنگی
منبع: ایبنا | لینک خبر

یک شاعر در گفت‌وگو با ایبنا:

حمایت‌های امام خمینی (ره) ادبیات آیینی را تقویت کرد

حسین خزائی، شاعر آیینی گفت: امام خمینی (ره) با استوار کردن بنیان ولایت فقیه و حکومت اسلامی شیعه، جریان شعر آیینی را تقویت کردند.

صاحب‌خبر -

حسین خزائی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تاثیر اندیشه‌های امام خمینی (ره) بر شعر و ادب فارسی عنوان کرد: از آنجا که ادبیات آیینی بخش مهمی از ادبیات کشور ما را تشکیل می‌دهد، با راه و روشی که امام خمینی (ره) در پیش گرفتند و با استوار کردن بنیان ولایت فقیه و حکومت اسلامی شیعه، این جریان شعری در کشور ما تقویت شد.

این شاعر افزود: با شروع جنگ تحمیلی هشت ساله، شاهد ظهور هر چه بیشتر مضامین عاشورایی در ادبیات کشورمان شدیم. جوانان ما امروز با همان اندیشه‌های امام (ره) که همراه با عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی بود و اکنون کلید واژه‌های ادبیات فارسی هستند پیش می‌روند. اگر میزان چاپ کتاب در قبل و بعد از انقلاب را مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که این میزان رشد اصلاً قابل مقایسه نیست. تعداد شاعران هم در قبل و بعد از انقلاب، اصلاً قابل قیاس نیست.

حسین خزائی در مورد تاثیر اندیشه‌های عرفانی امام خمینی (ره)، در شعر معاصر فارسی گفت: ایران کشور شعر و عرفان است و حضرت امام خمینی (ره) فارغ از همه اندیشه‌های سیاسی که داشتند، یک عارف و دارای شهود بودند. اکنون هم جوانان ما با همین شهود به سمت شهادت طلبی جلو می‌روند و اندیشه‌های امام (ره) در نسل پس از انقلاب اسلامی رسوخ کرده است.

این شاعر گفت: امام خمینی (ره) بزرگ ترین چهره تاریخ ایران هستند؛ البته این فقط مخصوص جغرافیای ایران نیست و بر کل جهان تاثیرگذار بوده‌اند. اکنون امیدواریم با ادامه این مسیر حق و عدالت طلبی به انقلاب حضرت حجت (ع) متصل شویم.

وی تاکید کرد: در بزنگاه‌های مهم تاریخی، شاعران منش بسیار خوبی نشان می‌دهند. به طور مثال در همین واقعه تلخ شهادت رئیس جمهور فقید و هیئت همراهش، شاعران پیشگام بیان احساسات بودند.