شناسهٔ خبر: 66989905 - سرویس بین‌الملل
منبع: رسا | لینک خبر

ده‌ها هزار نفر در تل‌آویو خواستار آتش‌بس در غزه شدند

دهها هزار نفر در تل آویو با بستن خیابان‌های اصلی بار دیگر خواستار توافق با جنبش حماس و آزادی اسرای اسرائیلی شدند.

صاحب‌خبر -
تل آویو بار دیگر در شامگاه شنبه و بامداد امروز شاهد تظاهرات گسترده دهها هزار نفری در اعتراض به کابینه نتانیاهو بود.تجمع کنندگان که خواستار توقف جنگ در غزه و توافق با حماس برای تبادل اسرا بودند، تعدادی از خیابان‌های اصلی شهر را مسدود کردند که به دخالت نیروهای پلیس و زد و خورد با معترضان انجامید.
 
شبکه عبری‌زبان کان نیز گزارش داد که 7 نفر در این تظاهرات دستگیر شده‌اند، همچنین همسر یکی از اسرای اسرائیلی به نام «آیلا متسجر» نیز در حمله نیروهای پلیس اسرائیل زخمی شده است.
 
در تل آویو صدها نفر از منطقه «کارمل» تا «حوریف» راهپیمایی کردند؛ هزاران نفر نیز در خیابان 65 در تقاطه کارکور جمع شدند و شعار دادند. اعتراضاتی که همانند هفته‌های گذشته با میدان‌داری خانواده اسرای اسرائیلی همراه بود.اما علاوه بر تل آویو در حدود 60 منطقه و شهرک صهیونیست‌نشین نیز اعتراضات مشابه برگزار شد.این اعتراضات یک روز پس از سخنرانی بایدن برگزار شد که طی آن وی از اسرائیل و حماس خواست تا فورا برای توقف جنگ و تبادل اسرا توافق کنند.
 
 
ساعاتی پیش نیز خانواده‌های اسرای اسرائیلی، با انتشار بیانیه‌ای از اعضای کابینه اسرائیل خواستند از طرح پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای تبادل اسرا حمایت کنند.
 
شبکه خبری الجزیره به نقل از این خانواده‌ها گزارش داد: «ما احساس می‌کنیم که نتانیاهو دوباره تلاش خواهد کرد تا توافق جدید را بر هم بزند. لذا نتانیاهو باید صراحتا موافقت خود را با این توافق اعلام کند».
 
در این بیانیه آمده است: اعضای افراطی کابینه نتانیاهو به دنبال تداوم جنگ بی‌پایانی هستند. ما به گانتس و آیزنکوت می‌گوییم که باید مطمئن شوید نتانیاهو آنچه را بایدن اعلام کرد، بر هم نخواهد زد. شما باید از اختیارات خود برای حصول این توافق استفاده کنند.
 
نخست وزیر اسرائیل شامگاه جمعه در واکنش به سخنرانی جو بایدن گفت: «جنگ زمانی فقط زمانی به پایان خواهد رسید که همه اهداف آن محقق شود، از جمله بازگرداند کل گروگانها (اسرای اسرائیلی) و نابودی حماس)»؛ نتانیاهو همچنین مدعی شد: پیشنهاد دقیقی که اسرائیل ارائه کرده، از جمله انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر به اسرائیل این امکان را خواهد داد تا این اصول را حفظ کند.
 
رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه مدعی شد که اسرائیل طرح جامع جدیدی برای آتش‌بس در غزه ارائه داده است. بایدن گفت که مرحله اول این طرح ۶ هفته به طول خواهد انجامید و شامل آتش‌بس کامل و خروج نیروهای اسرائیلی از نواحی پرجمعیت غزه خواهد شد.
 
به گفته بایدن، در مرحله بعدی طرح عمده‌ای برای بازسازی غزه پیشنهاد خواهد شد. بایدن گفت می‌داند که عده‌ای در اسرائیل، از جمله برخی در کابینه نتانیاهو با این طرح مخالفت خواهند کرد.
 
وی که سلاحهای پیشرفته‌ای در اختیار ماشین جنگی اسرائیل قرار داده تا مردم فلسطین را به شهادت برساند، با این ادعا که «زمان پایان جنگ فرا رسیده است»، گفت: نباید این لحظه را از دست دهیم، بلکه باید فرصت صلح را غنیمت بدانیم».