شناسهٔ خبر: 66944322 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایتنا | لینک خبر

تحقیقات جدید: افراد قد‌کوتاه عمر طولانی‌تری دارند

ایتنا - افراد قد‌کوتاه ممکن است به طور متوسط ۲ تا ۵ سال بیش از افراد قدبلند عمر کنند. محققان چندین عامل دخیل در این امر، از جمله پایین‌تر بودن خطر ابتلا به بیماری و شکل و اندازه بدن، را برمی‌شمرند.

صاحب‌خبر -
اگر قدتان کوتاه است، احتمالا صحبت‌هایی درباره کوتاهی قد به گوشتان خورده است و دل خوشی از آنها ندارید، اما تحقیقات جدید احتمالا ورق‌ را برگرداند و شما را شگفت‌زده کند، چراکه می‌گوید: افراد قدکوتاه‌ احتمالا عمری طولانی‌تر دارند!

افراد قد‌کوتاه ممکن است به طور متوسط ۲ تا ۵ سال بیش از افراد قدبلند عمر کنند. محققان چندین عامل دخیل در این امر، از جمله پایین‌تر بودن خطر ابتلا به بیماری و شکل و اندازه بدن، را برمی‌شمرند. 

آیا افراد قد‌کوتاه عمری طولانی‌تر دارند؟
«عمر طولانی» به این معنی است که «طولانی‌تر زندگی می‌کنید» نه اینکه زندگی آسان‌تری دارید یا از بیماری و ناتوانی به دورید. عمر طولانی زندگی کردن بیش از بازه زمانی متوسط حیات است. برخی افراد فکر می‌کنند که داشتن قد بلند به‌منزله زندگی سالم و طولانی است، در حالی که مطالعات متعدد نشان می‌دهد که ژنتیک و سبک زندگی سالم است که در سلامت و طول عمر نقش حیاتی دارند. 

ژن فاکس ۰۳ (FOX03)، با طول عمر انسان و حیوان مرتبط است. این ژن همچنین با اندازه بدن و فرایند‌های بیولوژیکی حیاتی برای سلامت در مدت زمان حیات مرتبط است و از بدن دربرابر برخی بیماری‌های خاص مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و اختلالات عصبی محافظت می‌‌کند. 

به گزارش وری‌ول‌هلت، نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ژن «فاکس۰۳» با طول عمر مردان ژاپنی-آمریکایی مرتبط است. محققان این پژهش دریافتند که مردانی که قدشان ۱۵۸.۵ سانتی‌متر است بیشتر تحت محافظت ژن فاکس ۰۳ قرار دارند و عمرشان بیشتر است.

طبق نتایج پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۷، که طول عمر و قد بازیکنان حرفه‌ای پیشین بسکتبال را بررسی کرده بود، قدبلندتر بودن احتمالا از کوتاه‌تر بودن بازه زندگی خبر می‌دهد. البته محققان عوامل تاثیر‌گذار دیگری ازجمله شرایط اجتماعی و اقتصادی، مراقبت‌های بهداشتی، وزن، تحصیلات، اجتناب از سیگار، تغذیه و ورزش را در طول عمر انسان دخیل می‌دانند. 

محققان تفاوت‌ جسمی مردان و زنان و چگونگی تاثیر آن‌ بر طول عمر را بررسی کردند. شواهد نشان می‌دهد که طول عمر زنان از مردان بیشتر است و محققان به تاثیر بیماری روی مردان اشاره می‌کنند. میانگین قد زنان در ایالات متحده ۱۶۴ سانتی متر و قد مردان ۱۷۹ سانتی‌متر در نظر گرفته شده است. البته این میانگین در دیگر نقاط جهان متفاوت است. عمر زنان در سراسر جهان بین یک تا ۱۱ سال بیشتر از مردان است و به نظر می‌رسد که جثه کوچک و قد کوتاه‌تر زنان باعث شده است تا طول عمرشان بیش از همسالان مرد باشد. 

خطراتی که سلامت را تهدید می‌کنند 
برخی خطرات سلامت که به قد مربوط می‌شوند عبارتند از: لخته خون وریدی یا ترومبوآمبولی عروقی (VTE)، سرطان و ضربان قلب نامنظم یا فیبریلاسیون دهلیزی که به اِی‌‌فیب (A-fib) شناخته می‌شود. نتیجه مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد مردانی که قدشان کمتر از ۱۶۰ سانتی‌متر است در مقایسه با مردانی که قدشان از ۱۸۸ سانتی‌‌متر بیشتر است، ۶۵ درصد کمتر با خطر ابتلا به لخته خون وریدی مواجه‌اند، همچنین زنان باردار با پاهای کوتاه ۶۹ درصد کمتر با این عارضه مواجه می‌شوند.

تحقیقی ۱۶ ساله‌ هم نشان می‌‌دهد که زنان قدبلندتر و تنومندتر در مقایسه با زنان قد‌کوتاه‌تر ۳ برابر بیشتر در معرض ابتلا به ضربان قلب نامنظم‌اند. 

طبق نتایج تحقیقات، افراد قد‌کوتاه‌تر که چثه کوچک‌تری دارند کمتر به بیماری‌های مزمن یا وخیم مربوط به رژیم غذایی مانند فشار خون بالا، دیابت، چاقی، پوکی استخوان و سنگ کیسه صفرا مبتلا می‌شوند.

البته در مرگ‌ومیر و سلامت افراد عوامل بسیاری دخیل‌ است که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: جنسیت، ژنتیک، شرایط قبل از تولد یا دوران کودکی، شرایط اجتماعی و اقتصادی و قومیت.