شناسهٔ خبر: 66936569 - سرویس سیاسی
منبع: جوان | لینک خبر

نخستین روز ثبت‌نام نامزد‌های انتخاباتی و چهره‌هایی که به وزارت کشور آمدند

برخی از چهره‌های سیاسی در روز اول ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور حضور پیدا کردند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردم از ساعت ۰۸:۰۰ صبح امروز (پنجشنبه، ۱۰ خرداد) آغاز شده و تا ساعت ۱۸:۰۰ روز ۱۴ خرداد در ستاد انتخابات کشور ادامه خواهد داشت.

جزئیات فرآیند انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری
به گزارش فارس، احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در نخستین لحظات آغاز فرآیند ثبت نام انتخابات گفت: فرآیند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ایران را با شروع ثبت نام آغاز می‌کنیم. انتخابات ریاست جمهوری همانند انتخابات مجلس در کمال امنیت، سلامت و با یک رقابت خود و مشارکت همه مردم شکل خواهد گرفت. وزیر کشور گفت: با وجود وارد شدن ضایعه بزرگ به راحتی این بحران را پشت سر گذراندیم و هیچ خللی در کار‌های کشور به وجود نیامد.
وی افزود: این انتخابات نیز همچون انتخابات مجلس در کمال امنیت و سلامت و رقابت خوب و مشارکت گسترده همه مردم عزیز انجام خواهد شد و همه خود را برای آن آماده کنند. وحیدی خاطرنشان کرد که فرآیند انتخابات به مدت ۵ روز برای ثبت‌نام، ۷ روز برای بررسی صلاحیت‌ها و ۱۴ روز برای تبلیغات داوطلبان تداوم خواهد داشت و در ۸ تیرماه رأی‌گیری انجام می‌شود.

شرایط ثبت‌نام در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری
طبق آنچه وزارت کشور در اطلاعیه شماره یک خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده است؛ «ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در محل وزارت کشور واقع در میدان فاطمی، ابتدای خیابان شهید گمنام، تالار بزرگ وزارت کشور، انجام می­‌پذیرد.» به استناد ماده (۳۵) قانون انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان هنگام ثبت نام باید دارای شرایطی از قبیل رجال مذهبی، سیاسی، ایرانی الاصل؛ تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛ مدیر و مدبر؛ دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. همچنین؛ بر اساس ماده (۵۵) قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام عبارتند از؛ اصل شناسنامه عکس­ دار، اصل کارت ملی، دو (۲) قطعه عکس ۴ × ۶ جدید و اصل مدرک تحصیلی.

لزوم رعایت شرایط ثبت نام توسط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به آغاز فرآیند ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، گفت: با توجه به اطلاعیه ستاد انتخابات کشور درباره شرایط ثبت نام، امروز در اولین روز تا الان ۳۰ نفر داوطلب برای نامزدی ریاست جمهوری مراجعه کردند که بعد از بررسی مدارک شرایط لازم را برای ثبت نام قطعی نداشتند. لذا؛ داوطلبان انتخابات حتما به شرایط توجه کنند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: داوطلبانی که شرایط نامزدی دارند حتما در روز‌های اولیه اقدام کنند و به روز آخر نگذارند و مدیریت زمان را داشته باشند.

کدام شخصیت‌ها در روز اول ثبت‌نام حضور یافتند؟
برخی از چهره‌های سیاسی در روز اول ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور حضور پیدا کردند.
محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق در مجلس و مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری نخستین چهره‌هایی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم ثبت نام کردند. عباس مقتدایی، نمایندهٔ مردم اصفهان در مجلس هم در نخستین روز از ثبت نام حضور یافت.

صباغیان: ریشۀ مشکل کشور را در ساختار سیاسی و اداری کشور می‌دانم
صباغیان پس از ثبت‌نام در انتخابات عنوان کرد: طبیعتاً یکسری مشکلات را داریم که علیرغم موفقیت‌ها و دستاورد‌های که داشتیم متاسفانه دولت‌هایی که تا به حال نتوانستند مشکلات اقتصادی مردم و مشکلات نظارتی کشور را حل کنند و تقریباً همه دولت‌ها با وجود شعار‌های متفاوت خود، در ایستگاهی متوقف شدند که شکاف طبقاتی افزایش پیدا کرد و مردم از وضعیت معیشتی خود ناراضی بودند. وی افزود: به نظرم ریشه این مشکلات چیز دیگری است که دولت‌ها کمتر به آن پرداختند؛ من ریشه مشکلات کشور را در ساختار اداری و سیاسی کشور می‌دانم و تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود، طبیعتاً هر کسی بیاید در همان ریل حرکت خواهد کرد و خیلی تفاوتی نخواهد کرد. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: ما مجموعه‌های قانون‌گذاری و دستگاه‌های اجرایی متفاوت داریم که هرکدام یک کار اجرایی و متفاوت انجام می‌دهند؛ امروز باید کسی چاقوی جراحی را بردارد و این شرایط را اصلاح کند؛ متاسفانه هر کسی این حرف را بزند، احساس می‌شود که شاید او با نظام مشکل دارد درحالی که این طور نیست بلکه این کار موجب استحکام نظام می‌شود. وی تصریح کرد: ماشین همان است، اما چرخ‌دنده‌ها در جای خود نیست؛ هدف اصلی و اولویت اول من اصلاح ساختار اداری و سیاسی و قراردادن چرخ‌دنده‌ها در جای خود است.

کواکبیان: ۵ برنامه راهبردی برای اداره کشور دارم
مصطفی کواکبیان پس از ثبت نام بیان کرد: ۵ برنامه راهبردی دارم که اولین آن تحقق جمهوریت سوم است. وی افزود: معتقدم که بار دیگر بازنگری قانون اساسی بر اساس اصل ۱۷۷ صورت گیرد. برنامۀ من ارتباط با همۀ دنیا بجز رژیم صهیونیستى است. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: معتقدم که بسیاری از بن بست‌هایی که کشور با آن مواجه است به دلیل برخی موارد موجود در قانون اساسی است. کواکبیان خاطرنشان کرد: دومین برنامه بنده لغو کامل تحریم هاست و برقراری ارتباط با همه دنیا به جز رژیم صهیونیستی بر مبنای اصل حکمت و مصلحت. وی همچنین اظهار کرد: نام دولت من «دولت مردم سالار با شعار صداقت با مردم» است.